Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål?

Hejsan! Funderar på att utöka min lilla samling med en av Bencmades Snody knivar. den jag mest är intresserad av är 201 modellen.
Har en fråga angående D2 stålet, är det ett bra knivstål?
Skriv gärna om era egna synpunkter om Benchmade 201/210tk :)
 
Jag har en 211 Activator och visst är det en fin kniv. Lagom stor för att kunna stoppas i fickan.

Men.

D2 är inte ett stål för nybörjare. Är du nybörjare eller inte ganska skicklig på att slipa/bryna så skulle jag råda dig att titta på andra stålsorter.

~Paul~
 
Okej den idén sket sig då Knivkompaniet bara hade den lilla modellen inne. Har kollat lite på Eka H8, är den kniven lätt brynt? Tycker att eggen känns och ser lite konstig ut. Har W11:an likadan egg?

Mvh
 
CPM-S30V då? är det lättare att bryna?
Har ett DC4 bryne som jag övat lite på, har fått några av knivarna riktigt vassa. Men det är fortfarande nytt så det känns lite strävt att bryna med :p
 
1. Har kollat lite på Eka H8, är den kniven lätt brynt?

2. Tycker att eggen känns och ser lite konstig ut.

3. Har W11:an likadan egg?

4. CPM-S30V då? är det lättare att bryna?

5. Har ett DC4 bryne som jag övat lite på, har fått några av knivarna riktigt vassa. Men det är fortfarande nytt så det känns lite strävt att bryna med :p
1. Ja.

2. Varför? Det är en helt vanlig typ av egg.

3. Ja och nej. W11 har en liten primäregg. Denna är mindre än den hos H8-an men själva vinkeln är den samma. Däremot är slipfasen en annan. W11 har en skandinavisk/nordisk slipfas dvs inte flatslipad dito.

4. CPM S30V är ett s k pulverstål. Dessa är alltid något knepigare att bryna än traditionella stålsorter. Men för att vara ett pulverstål så är CPM S30V inte överdrivet svårt, trots allt.

5. Det brynet duger men du bör nog komplettera med ett ännu finare bryne om du är ute efter den riktigt slutgiltiga skärpan.

~Paul~
 
H8

okej, har vart och känt på en H8. Tyckte den va ganska slö, och hade en liten egg. Ska tillverka en strigel som jag ska köra efter bryningen. Det kan vara bra att ha om man har en kniv med konvex egg.

Om jag har förstått dig rätt så har H8:an nästan likadan egg som Mini Huntern har? bara för att veta innan jag får för mig att beställa en..

Kan du tipsa på något finare bryne som inte kostar allt för mycket?

mvh
 
1. har vart och känt på en H8. Tyckte den va ganska slö, och hade en liten egg.

2. Ska tillverka en strigel som jag ska köra efter bryningen. Det kan vara bra att ha om man har en kniv med konvex egg.

3. Om jag har förstått dig rätt så har H8:an nästan likadan egg som Mini Huntern har? bara för att veta innan jag får för mig att beställa en..

Kan du tipsa på något finare bryne som inte kostar allt för mycket?

mvh
1. Fast du skrev ju: "Tycker att eggen känns och ser lite konstig ut."

På vilket sätt anser du att en slö, samt liten egg ser konstig ut?? Alla eggar blir ju slöa med tiden. Det är då dags att slipa/bryna dem. En liten egg är tvärtom något positivt! Det är bevis på att ytan precis bakom eggen är ganska tunn. Detta är önskvärt eftersom ett sådant blad är skäreffektivt.

2. Ja, det kan vara en bra idé.

3. Vilken Mini Hunter syftar du på?

DMT gör många fina diamant- och keramiska brynen. Kika gärna på de grovlekar som ligger under 10 micron (tusendelars mm) i strävhet.

~Paul~
 
H8

Va inne på Naturkompaniet och höll i en H8. Just den kniven verkade vara rätt slö men det är antagligen bara den eller så testade jag kniven fel. Tycker den känns skön att hålla i och är riktigt fin .

Man kan väll strigla alla typer av knivar?

Okej kollar runt lite då, tack för tipset:)

Har sett en kille på youtube som efter att ha brynt kniven på sitt DC4 bryne, strigla kniven på läder fickan man får med. Funkar det att strigla på "glatt" läder?

Mvh Alexander
 
1. Man kan väll strigla alla typer av knivar?

2. tack för tipset:)

3. Funkar det att strigla på "glatt" läder?
1. Ja.

2. NP :).

3. Ja, men vissa ståltyper (de se innehåller stora mängder hårda legerade karbider) är så pass hårda att det skulle ta en evighet att strigla. Svaret är diverse pastor (eller pulver), bl a diamantpasta i olika strävheter.

~Paul~
 
Pasta..

Okej, har kollat med dom på tjäderläder och frågat lite om material till en strigel. Dom hade någon typ av slippasta. Ska beställa efter jul helgerna. Har kollat efter kompletta striglar men har inte hittat nått..

Har du någon länk till DMT brynen under tio micron? Hitar inte ett enda bryne under 20 micron.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spindeln Garmin foretrex 201 Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.