Köpte ett billigt kina-vattenfilter

Har sneglat ett tag på dom här billiga $30 vattenfiltren man kan köpa på ebay ett tag...så tillslut köpte ja ett, mest för att se om de överhuvudtaget är något att ha.
Passade även på att göra en lite videorecension och visa hur det ser ut..
Det är _väldigt_ litet och volymen vatten/minut är ju såklart inte den bästa..men ja måste säga att jag är positivt överraskad än så länge.
Kvarstår att prova det skarpt bara =)
Här är videon

http://www.youtube.com/watch?v=46KpF-dS52E
 
Helt rent? Vilket odlingmedium testade du med? Eller filtrerade du det renade vattnet för att sedan isolera DNA och sekvensera ribosomalt DNA för att identifiera ev bakterier?

Det är ju svårt att köpa just en sådan här produkt om man inte absolut litar på producenten, eftersom det är ganska komplicerat att kontrollera hur bra det verkligen fungerar.
 
Helt rent? Vilket odlingmedium testade du med? Eller filtrerade du det renade vattnet för att sedan isolera DNA och sekvensera ribosomalt DNA för att identifiera ev bakterier?

Det är ju svårt att köpa just en sådan här produkt om man inte absolut litar på producenten, eftersom det är ganska komplicerat att kontrollera hur bra det verkligen fungerar.

Suck..ja, så rent som du kan se med blotta ögat självklart..
Jag sitter inte inne på ett elektronmikroskop eller bakterieodlingsmöjligheter i lägenheten nej.
Ta det för vad det är, ett enkelt test..ja ska inte till kambodja och använda det i nerpissat brunnsvattenutlopp från ett fängelse...
 
Varför?

Ursäkta frågan men varför köpa ett tveksamt filter när man kan köpa ett sånt här http://www.purehydration.com/shop/outdoor/ för 35 pund som faktiskt fungerar och som du kan använda "till kambodja och använda det i nerpissat brunnsvattenutlopp från ett fängelse... "?

När tänkte du använda filtret? Jag har svårt för att komma på en situation där jag skulle använda ett tveksamt filter, antingen anser jag vattnet vara rent nog eller så vill jag ha ett välbeprövat filter.
 
Ursäkta frågan men varför köpa ett tveksamt filter när man kan köpa ett sånt här http://www.purehydration.com/shop/outdoor/ för 35 pund som faktiskt fungerar och som du kan använda "till kambodja och använda det i nerpissat brunnsvattenutlopp från ett fängelse... "?

När tänkte du använda filtret? Jag har svårt för att komma på en situation där jag skulle använda ett tveksamt filter, antingen anser jag vattnet vara rent nog eller så vill jag ha ett välbeprövat filter.

För att jag är nyfiken som person och vill undersöka saker och ting..väldigt simpel förklaring faktiskt..
Vill jag vara helt säker så kokar jag vattnet...gratis
 
Helt rent? Vilket odlingmedium testade du med? Eller filtrerade du det renade vattnet för att sedan isolera DNA och sekvensera ribosomalt DNA för att identifiera ev bakterier?

Det är ju svårt att köpa just en sådan här produkt om man inte absolut litar på producenten, eftersom det är ganska komplicerat att kontrollera hur bra det verkligen fungerar.

Vad snackar du om???
Google träff på sökning "sekvensera ribosomalt DNA" endast detta ämne.
Söker man bara på "ribosomalt DNA" hamnar man här bland annat: http://www.nrm.se/forskningochsamli...tionssstrategierhossporsacksvamparna.127.html

Undrar om du vill komma med fakta eller bara sänka ett inlägg???

Om jag har fel så kanske rellevanta länkar kan redovisas? Även på forum som FB krävs det källa för påståenden om de inte ska bli ifråga satta!
 
Suck..ja, så rent som du kan se med blotta ögat självklart..
Jag sitter inte inne på ett elektronmikroskop eller bakterieodlingsmöjligheter i lägenheten nej.
Ta det för vad det är, ett enkelt test..ja ska inte till kambodja och använda det i nerpissat brunnsvattenutlopp från ett fängelse...

Om det släpper igenom bakterier så skulle det inte ens göra nytta i en Svensk fjällbäck. Bakteriesäkra filter kostar inte mycket, problemet är att göra filter som inte stoppar igen och som kan användas säker under längre tid.
 
Vad snackar du om???
Google träff på sökning "sekvensera ribosomalt DNA" endast detta ämne.
Söker man bara på "ribosomalt DNA" hamnar man här bland annat: http://www.nrm.se/forskningochsamli...tionssstrategierhossporsacksvamparna.127.html

Undrar om du vill komma med fakta eller bara sänka ett inlägg???

Om jag har fel så kanske rellevanta länkar kan redovisas? Även på forum som FB krävs det källa för påståenden om de inte ska bli ifråga satta!


Traditionellt har man gjort mikrobiella analyser genom att odla bakterier på diverse odlingsmedier, men eftersom bara en mycken liten minoritet av alla bakterier i naturen faktiskt kan odlas i laboratoriet (kanske 1% totalt), så har man i dag i stället övergått till att analysera vilka mikroorganismer som finns i ett prov genom att isolera DNA, och sedan amplifiera ribosomalt DNA (som finns väl konserverat i alla organismer ) mha PCR och sedan sekvensera det (brukar kallas metagenomics http://en.wikipedia.org/wiki/Metagenomics) för att kunna identifiera vilka mikroorganismer DNA:t kommer från (oftast inte så detaljerat som artnivå, men vilket släkte de kommer från i alla fall), på så sätt kan man finna ALLA mikroorganismer i ett prov, inte bara de få som är lätta att odla.

I svenska förhållanden är t ex förekomsten av campylobakter i vatten intressant, bla eftersom det krävs mycket få campylobakter för att man skall bli sjuk. Och det är inte så lätt att identifiera låga halter campylobakter i vatten med traditionella bakteriella analysmetoder.

Det är inte speciellt komplicerat att antingen få dessa analyser gjorda, eller att t o m göra dem själv:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/194383?programid=412
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5540048
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.