Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet

Ännu en gång har jag sett bevis, skidor är ohyggligt överlägsna snöskotrar.

Dan Lang från Duved hoppade 58 meter med en snöskoter i stora backen i Lillehammer. Utgångsfarten vid hoppet var 134 km/h.

En backhoppare hoppar ungefär det dubbla med ca sjuttio till sjuttiofem procent av den farten.

Det ger mig ett bevis på att skidor är nästan tre gånger så bra med en jämförelsevis minimal energiinsats i detta fall. Och eftersom de är bättre i alla andra fall så blir det totalt nästan oändligt mycket bättre att åka skidor än att dväljas på snöskoter.
 

avslutad210712

Gäst
Och på platt backe har jag sett skotrar hoppa massor av meter medans en skidåkare knappast klarar en enda så även om jag inte själv åker skoter så vill jag nog se lite bättre bevisföring :)
 
avslutad210712; sa:
Och på platt backe har jag sett skotrar hoppa massor av meter medans en skidåkare knappast klarar en enda så även om jag inte själv åker skoter så vill jag nog se lite bättre bevisföring :)
Äh, på alldeles platt vatten hoppar man ju jättelångt med (vatten-)skidor (dragen av en vattenskoter...?)
 
....fast lite jobbigt är det ju med skidor om man ska dra några hundra kilo över ett par tusen höjdmeter och bara har en dag på sig...

skoter.jpg


Men, jag skulle kunna slå vad om att det var bökigare att få upp skotern i hoppbacken än vad det är att få upp ett par skidor.
 
klippen; sa:
Dan Lang från Duved hoppade 58 meter med en snöskoter i stora backen i Lillehammer. Utgångsfarten vid hoppet var 134 km/h.

En backhoppare hoppar ungefär det dubbla med ca sjuttio till sjuttiofem procent av den farten.

Inte alla backhoppare :)

t1_eagle_all.jpg
 
Om man tittar på bilden med skotrarna så ser man att skoterföraren faktiskt har med sig skidor vart han än far. Längst fram sitter dom, en på vardera sida...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.