Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet

Ännu en gång har jag sett bevis, skidor är ohyggligt överlägsna snöskotrar.

Dan Lang från Duved hoppade 58 meter med en snöskoter i stora backen i Lillehammer. Utgångsfarten vid hoppet var 134 km/h.

En backhoppare hoppar ungefär det dubbla med ca sjuttio till sjuttiofem procent av den farten.

Det ger mig ett bevis på att skidor är nästan tre gånger så bra med en jämförelsevis minimal energiinsats i detta fall. Och eftersom de är bättre i alla andra fall så blir det totalt nästan oändligt mycket bättre att åka skidor än att dväljas på snöskoter.

avslutad210712

Gäst
Och på platt backe har jag sett skotrar hoppa massor av meter medans en skidåkare knappast klarar en enda så även om jag inte själv åker skoter så vill jag nog se lite bättre bevisföring :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
avslutad210712; sa:
Och på platt backe har jag sett skotrar hoppa massor av meter medans en skidåkare knappast klarar en enda så även om jag inte själv åker skoter så vill jag nog se lite bättre bevisföring :)
Äh, på alldeles platt vatten hoppar man ju jättelångt med (vatten-)skidor (dragen av en vattenskoter...?)

....fast lite jobbigt är det ju med skidor om man ska dra några hundra kilo över ett par tusen höjdmeter och bara har en dag på sig...

skoter.jpg

Men, jag skulle kunna slå vad om att det var bökigare att få upp skotern i hoppbacken än vad det är att få upp ett par skidor.

klippen; sa:
Dan Lang från Duved hoppade 58 meter med en snöskoter i stora backen i Lillehammer. Utgångsfarten vid hoppet var 134 km/h.

En backhoppare hoppar ungefär det dubbla med ca sjuttio till sjuttiofem procent av den farten.

Inte alla backhoppare :)

t1_eagle_all.jpg

Om man tittar på bilden med skotrarna så ser man att skoterföraren faktiskt har med sig skidor vart han än far. Längst fram sitter dom, en på vardera sida...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips