Allt-i-ett-tvättmedel?

Halaj!

Jag har tidigare använt YES diskmedel till tvätta håret, diska trangian och tvätta kläder. Det funkar bra, med ett undantag: efter ca tre veckor börjar kläderna att lukta apa.

Jag såg att de sålde en pytteliten flaska med något Allt-i-ett på NK, för en hundring. Hutlöst!
Jag undrar om panelen har något annat förslag?

Eller kanske är det bara jag som har dålig tvätteknik? Jag brukar knåda kläderna i en bytta eller ett handfat. Jag inser ju att det inte blir lika bra som i en tvättmaskin. Speciellt med tanke på tiden. Inte orkar jag stå och knåda kläderna i en timme. Kanske jag behöver ett klappträ att banka kläderna med?

//T
 
Du har funderat i rätt riktning, det som brukar fallerar är att att skölja ut tvättmedlet. Klappträ är till för det, tvåttbräda för att knåda ut tvättmedlet. En annan metod är att tvätta i en fem liters dunk med stort lock. Du kan snurra och få sköljvattnet att gå igenom din tvätt. Hur många sköljningar, cetrifugcykler har din tvättmaskin hemma, den är lite effektivare än vad du är så lägg på ett par vid din handtvätt.
Borstar man bort hudepetel före tvätten brukar en uppsköljning eller två göra mycket.
Ren lut är lättare skölja ut.
go tur
 
Senast ändrad:
Gör en förtvätt med svag klorin eller puritababslösning(vattenreninsgtabletter).
Svaga klorinlösningar bleker inte , en kork per 5L och låt ligga innan tvätt.

Tvätta sedan och som Seo sa så skölj ur noga.
 
Du missade kolla suggested uses...

Completely biodegradable and vegetable-based, our Castile Liquid Soaps have been called the "Swiss-army knife" of cleaning - usable for just about any cleaning task. These simple, ecologically formulated soaps are gentle enough for washing body, face or hair, but also powerful enough for tasks like dishwashing, mopping, laundry and even pest control. Different tasks call for different dilutions of the soap. To get you started with some basic uses, check out Lisa Bronner's "Liquid Soaps Dilutions Cheat Sheet."
 
Gör en förtvätt med svag klorin eller puritababslösning(vattenreninsgtabletter).
Svaga klorinlösningar bleker inte , en kork per 5L och låt ligga innan tvätt.

Tvätta sedan och som Seo sa så skölj ur noga.

Halaj!

Efter att googlat runt så verkar ditt råd vettigt!
Det måste ju vara så att mina kallingar blir bakteriehärdar med tiden och det är därför de stinker. Klorin dödar bakterier.
Puritabs verkar ju ypperligt. Jag föredrar att ha medlet i torr form. Flaskor kan läcka.
Det är väl på apoteket man hittar sånt?

//T
 
Ska man ha något RIKTIGT "allt-i-ett" så ta med en burk/påse bikarbonat!

Då har du:
diskmedel
tvål
tvättmedel
schampo
tandkräm
host+förkylningsmedicin m.m.
jäsningsmedel för bakning
allt samlat i ett och samma lilla pulver!
 
Halaj!

Efter att googlat runt så verkar ditt råd vettigt!
Det måste ju vara så att mina kallingar blir bakteriehärdar med tiden och det är därför de stinker. Klorin dödar bakterier.
Puritabs verkar ju ypperligt. Jag föredrar att ha medlet i torr form. Flaskor kan läcka.
Det är väl på apoteket man hittar sånt?

//T

Du kan ju utgå från det här http://www.clasohlson.com/uk/BioTab-Water-Purification-Tablets/31-7041
Finns folk som använder det till dricksvatten också , dom har mortlat det o har räknat om doseringen
till vattenflaskor på en liter.
För tvätt kan man dunka i mycket.

Att använda puritabs köpta i friluftsbutiker lär svida i plånboken , speciellt för tvätt och mängder som går åt

Jag är aldrig ute skitig utan byter kläder inom tre dygn och jag tvättar kläder enligt principen

1.Desinfektion,2 Tvätt och 3.Noggranna sköljningar - blir bättre än 40 graderstvättar hemma

Observera att man inte kan mixa klorin med tvättmedel om man kör på det.
 
Det används det för att lägga i dricksvattnet - och enligt rykten skall man dricka vattnet sen....så jag skulle inte oroa mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...