Dålig mobiltäckning snart ett minne blott?

Landsbygds-3G (CDMA 450) verkar få lika bra täckning som gamla hederliga NMT enligt följande test http://www.nyteknik.se/art/48432 i tidningen Ny teknik. Det kan med andra ord snart bli slut på dålig mobiltäckning för oss utemänniskor - om vi skaffar rätt mobilsystem!
/Niklas
 
Finns vettiga lurar?

Landsbygds-3G (CDMA 450) verkar intressant för den som inte har 3G-teckning i exempelvis sommarstugan och önskar kunna använda trådlöst internet. Hur är det med utbud av mobiler batteritider etc? Kostnaden per megabite surfad information?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-21 kl 16:36]
 

Teracom håller ice.net:s nät vid liv
http://www.teracom.se/?page=5422&display=8624:15759

Förhoppningsvis kommer någon ta över och satsa lite mer på marknadsföring. Väldigt få har ju hört talas om ice.net på den vanliga marknaden, speciellt för bredband. Vi har ice-nets bredband i stugan och har 17 km till masten, det funkar klockrent med riktantenn. 2 mbit. Grannen som kör telia 3G har 0.9mbit. (Inte dålig det heller ifs). Lägre frekvens kräver större antenn, så räkna inte med att en telefon kan se ut som dagens mobiltelefoner. Om ni skulle köpa 450 i framtiden, så se till att det är stor antenn eller att man kan ansluta extern.

Vet också att f.d. KBM var positiv till detta nät för datasändning då staten bygger ett redan gammalt RAKEL som inte har kapacitet för data.

Räckvidden är det som är bra. Men det får inte plats så många användare i bandet samtidigt (enligt grannen som är radioamatör)

Deras nuvarande mobil:
http://www.ice.net/se/private/mobiltelefoni/vart-utbud.aspx

Hörde någon kommentar om båtmässan, just för båtar kan lösningen var mycket bra, men ofta har båtägarna aldrig hört talas om det. Nätet funkar även landsoberoende, ett abonnemang funkar i hela norden utan extra kostnad. Bra för båtar i östersjön, eller vid gränsen i fjällen tex.
 
Bor mitt mellan Luleå och Piteå vid kusten, en mil från E4:an. Har mobilt bredband som just precis kan kopplas upp mot 3G. Vid dåligt väder är det GSM-nätet som gäller. Tar jag datorn och knallar till grannen 200m bort tappar jag helt 3G-nätet. Så visst kan det bli bättre...

Roland
 
Jag har aldrig någonsin sett reklam för Ice, och jag har ändå vetat om dem i snart 2 år. Jag pratar varmt om tekniken för alla närvarande när frågan dyker upp om mobiltäckning ibland men aldrig någon annan som hört talas om dem heller. Vad hade de väntat sig liksom?

Synd om nätet läggs ner.
 
Även om nätet läggs ner kan frekvensen användas för den mobilstandarden som kommer att dominera , typ multiband - vi har idag gsm på både 900 och 1800.
Dagens 3G ligger runt 2000 men kommer att ta över gsm bandet som ger bättre räckvidd.

Redan där kommer en en rejäl förbättring.

Med 3g och följande generationer på 900 Mhz kommer man kunna ha mycket bättre täckning med mindre master.

Fördubblar man frekvensen halveras i princip räckvidden , speciellt på högre frekvenser.
Så skillnaden mellan 900 och 1800 är stor.

Kompleteras man den dominerande mobilstandraden med frekvenser på 460 mhz så kan man lätt bygga nät med nationell täckning utan att ha master med 1 mils avstånd över hela landet...

Man bygger finmaskiga stad och regionalnät på 900 och 1800 Mhz som suger åt sig den stora massans trafik och använder 460 Mhz bandet för att bygga yttäckning.
 
ICE är väldigt populärt i västra Värmland och Dalsland. Precis som med NMT450 när det fanns. Var och varannan bonde hade ju en enorm NMT450 i traktorn.
 
Tyvärr så tror jag det blir svårt att få täckning på landsbygden i framtiden pga avregleringen. Dagens operatörer kommer aldrig satsa på landsbygden med gällande lagstiftning. Att bygga upp ett mobiltelefonnät kostar ungefär lika mycket i Stockholm som på landsbygden (största kostnaden är strömförbrukningen). I städerna har man oerhört många fler kunder som betalar operatörsavgifter. Bara 2 % av sveriges befolkning bor på halva Sveriges yta (Källa: http://svtplay.se/v/1431070/allt_farre_bor_i_glesbygd_i_sverige), det gör att 2 % av befolkningen ska stå för oerhört stora infrastrukturkostnader.
Vi såg fenomenet när GSM introducerades, det var städerna och längs Europavägarna som hade täckning. Tror tyvärr att det är något vi kommer få uppleva igen i samband med nya mobiltelefonstandarder i framtiden.

Man ser samma problem med Posten. Bring Citymail kommer på fler och fler orter men de är ju bara intresserade av städerna, på landsbygden kostar det ju för mycket att dela ut post. I ett enda höghus så delar de med lätthet ut fler brev än vissa postrunder som är på 20 mil ute på landsbygden. Citymail snor åt sig pengarna som finsnsierar lantbrevbärningen leder garanterat till högre porto hos Posten AB. Vilket gör att ännu fler väljer Citymail, vilket leder till...

Vi kommer garanterat se samma fenomen när Apoteksmonopolet försvinner. Det är ju apoteken i stan som har finsnsierat verksamheten på landsbygden. Klart det inte går att ha tusentals läkemedel i lager på landsbyggden.

Operatörerna vill bara plocka russinen ur kakan...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.