Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"I Norge fins også en egen Turkartserie som dekker populære fjell- og turområder som Dovre, Jotunheimen og Rondane. Da får man hele området på samme kart eller delt opp i flere kartblad om området er stort (for eksempel nord og sør for Børgefjell), men i dette tilfellet stort sett med overlapp. Noen av dem er også laget i plast som tåler vann og ikke like lett rives i stykker (tyvek). Om et slikt kart fins for området man skal være i er det absolutt å anbefale. Ofte følger det også med informasjon om området, blant annet historie, dyreliv og planteliv på turkartene. Målestokken for disse kartene varierer. I Sverige heter en tilsvarende kartserie Fjällkartan, som er i målestokken 1:100 000 og dekker den svenske fjellkjeden. Som turkartene i Norge har også denne kartserien informasjon om området, og den har tillegsinformasjon tegnet inn i lilla som kan være interessant for friluftsfolk, som vandringsleder, hytter (stugor), broer og annet. Denne informasjonen fins også i et fjellopplag av Gröna kartan. "
Nu verkar Norge ha kartor i tyvek! och inte bara något blad, alla blad verkar finnas i detta materialet. Jag träffade några i Norge på fjällvandringen som hade tyvekkartor och nu verkar det finnas. http://www.kartbutikken.no/
Både Norgeserien från Nordeca och från Kartverket. Jag vet inte vilken som är bäst.
Mina papperskartor brukar bli strimlor, så detta blir ju bra.
Hej,
Beställer också mina kartor från www.kartbutikken.no. De har gjort om de flesta i det nya materialet, förra året fanns några områden kvar i det gamla. Men jag tycker de gamla kartorna var mera noggranna. Det finns nästan inga broar och vindskydd inritade i de nya Tyvekskartorna och ledsträckningar är svara att urskilja. Jag föredra att använda de gamla.
Mvh. Veni
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer