Norska fjällkartor på tyvek?

Vart ska du?

Enligt http://www.friluftsnett.net/index.php?lang=sv&sida=kart-og-kompass

"I Norge fins også en egen Turkartserie som dekker populære fjell- og turområder som Dovre, Jotunheimen og Rondane. Da får man hele området på samme kart eller delt opp i flere kartblad om området er stort (for eksempel nord og sør for Børgefjell), men i dette tilfellet stort sett med overlapp. Noen av dem er også laget i plast som tåler vann og ikke like lett rives i stykker (tyvek). Om et slikt kart fins for området man skal være i er det absolutt å anbefale. Ofte følger det også med informasjon om området, blant annet historie, dyreliv og planteliv på turkartene. Målestokken for disse kartene varierer. I Sverige heter en tilsvarende kartserie Fjällkartan, som er i målestokken 1:100 000 og dekker den svenske fjellkjeden. Som turkartene i Norge har også denne kartserien informasjon om området, og den har tillegsinformasjon tegnet inn i lilla som kan være interessant for friluftsfolk, som vandringsleder, hytter (stugor), broer og annet. Denne informasjonen fins også i et fjellopplag av Gröna kartan. "

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, jag har också hamnat i den där texten, men kan inte hitta några norska kartor som är i tyvek...

Min undrar är snarare generell än för något visst område.

Nu verkar Norge ha kartor i tyvek! och inte bara något blad, alla blad verkar finnas i detta materialet. Jag träffade några i Norge på fjällvandringen som hade tyvekkartor och nu verkar det finnas.
http://www.kartbutikken.no/

Både Norgeserien från Nordeca och från Kartverket. Jag vet inte vilken som är bäst.

Mina papperskartor brukar bli strimlor, så detta blir ju bra.

Hej,
Beställer också mina kartor från www.kartbutikken.no. De har gjort om de flesta i det nya materialet, förra året fanns några områden kvar i det gamla. Men jag tycker de gamla kartorna var mera noggranna. Det finns nästan inga broar och vindskydd inritade i de nya Tyvekskartorna och ledsträckningar är svara att urskilja. Jag föredra att använda de gamla.
Mvh. Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips