Norrländska beskymmer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OK, det inlägget - som jag i och för sig instämde i - kunde varit mindre sarkastiskt.Det gynnade inte precis förhållandet mellan "storstad" och landsbygd.
 
De lungt! Samerna stänger tillgången till fjällen, fiske o jakt blir förbjudet...så alla 08or kan stanna hemma o jobba in skattebidrag till Norrland 👍👍😊

Vi kan ju dra en ny landsgräns vid Norrbottens länsgräns så kan BD bli ett eget land och få behålla alla inkomster från malm, skog och vattenkraft inom BD.
Vi skulle då inte behöva några bidrag från Storstan då.:D
 
Och det omvända gäller inte menar du? är det fritt fram att ge stockholmare öknamn?

Vet inte om man kan säga att 08:a är ett öknamn, det känns nästan mera som ett riktnummerområde som skulle kunna kopplas till i vilken region någon bor. :)

Men det beror ju såklart på hur lättkränkt man är med om man överreagerar eller inte.
 
Senast ändrad:
Den här tråden är alltså ett skämtsamt funktionsförslag till admins, med ett visst mått av bakomliggande allvar för de som inte förstod det. :-D

Jag sluter till 100 % upp bakom NLM (Norrländska Lives Matters)
 
Vi har ett antal regler för forumet på Utsidan

Tycker ni att någon inlägg något sätt bryter mot dessa så tveka inte att rapportera, så får vi kika på det. Vi delar ut varningar vid överträdelser och blir det för många blir det avstängning.

Denna tråd är rapporterad redan...

Hej,

Eftersom du redan har delat ut 4 varningar till mig så antar jag att jag sitter löst om jag skulle få en till varning, så du kan lika väl radera mitt konto samt inlägg och trådar som jag har startat så blir det kanske lugn och ro på forumet.

Hejdå vänner och ovänner!:cool:

/Stefan
 
Jag tycker att utvecklingen i den här tråden visar prov på precis det som (jag gissar och tror) att trådskaparen vill sätta fokus på, nämligen generaliseringar. Norrlänningar har inget emot nollåttor. Det är "norrlänningar" som har något emot "nollåttor".
För att förtydliga: Vanliga människor som är bosatta i Norrland har oftast inga problem med att någon annan är bosatt söder om Dalälven. Det handlar om en liten grupp - ofta med låg utbildningsnivå, låg bildningsnivå, bitterhet över en oönskad livssituation och en viss problematik att hantera information, som generaliserar fram en bild av "nollåttor", vilken sedan får stå till svars för det mesta som är fel i deras liv. De blir sedan självutnämnda representanter för "norrlänningar" och berättar vad norrlänningar tycker. Man skapar en identitet åt sig själv, ungefär som de främlingsfientliga skapar sig en identitet som "svenskar".
Själv har jag överhuvud taget inga problem med jägare, norrlänningar, nollåttor, samer, invandrare, bögar eller veganer. Jag har problem med människor som är dumma - oavsett var de bor, vad de äter eller hur de ser ut.

* (och bara för att vara tydlig igen så är dumhet enligt min definition en sorts kultur. Det är inte samma sak som svagbegåvning, även om sådan naturligtvis ökar risken för att man väljer att vara dum. Det är inte heller synonymt med låg utbildning, även om träning i analytiskt tänkande och förmåga att hantera information minskar risken att bli dum).
 
Nåja, Jonsson...så illa är det väl ändå inte.

Nu tror jag allt du glömde starkt urbaniserad TV-media med hjärta i Mp:s värderingar...där är dom nog Världsledande ;)
 
För att Utsidan skall frodas behövs viss ödmjukhet och artighet.
Tyvärr finns mera av en tendens till råare språk i många sociala medier sedan några år. Så mkt att det t o m finns en vetenskaplig språktidskrift för studier av detta enligt veckans "Språket" i SR P1.

Jag ser denna trådstart mest som ett vällovligt försök att återgå till bättre umgängeston i trådarna och inläggen på Utsidan. Jag älskar hela Sverige och alla invånare och turister i vårt land även "gnällbältet".

Ni som vill ha mera trådar om annat än jakt fiske samebyarnas privilegier / marginalisering och vatten/vindkraft, starta trådar om annat, så skall jag gärna fortsätta med många inlägg i era trådar framöver.

Thure
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.