Norrländska beskymmer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker det behövs en egen flik för Norrländskt gnäll, så kan allt detta samlas på samma ställe. Blir lättare att hitta alla dessa trådar då när man vill förkovra sig i det.

Förslag på underrubriker:

- Vargar
- Nollåttor
- Veganer
- Miljömuppar
- Vindkraftverk
- Jakt
- Samer

Sen hur man ska koppla det till friluftsliv vete fan, men det kanske går på nåt sätt.
 
Det tog emot att trycka på "Gilla-knappen" eftersom jag är en Norrbottning (i förskingringen) själv men tyvärr måste jag hålla med.
 
Det tog emot att trycka på "Gilla-knappen" eftersom jag är en Norrbottning (i förskingringen) själv men tyvärr måste jag hålla med.

Halloj Kjell, jag är ju en såndär förbenad nollåtta, men såg detta kanske inte som ett seriöst förslag utan som en kommentar över den förändring som skett på senare tid på utsidan. Det är samma skyttegravskrig i var och varannan tråd. och den diskussion som alltid funnits drunknar nu i detta. Det har alltid kunnat diskuteras saker, även om tonen ibland varit hård. men nu får det mest till följd att man funderar på att dra sig ur.

Det är långtifrån alla norrlänningar som har så många bekymmer, men de som har dem är väldigt högljudda.
 
Norrland består av nio landskap – Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland .....så över halva Sveriges bekymmer då?

Men bara 12% av invånarna :) Men glad att en Luleåbo ser Gästrikland som en del av Norrland. För när jag växte upp i norra Gästriklands urskogar så inte katten sågs vi som riktiga Norrlänningar av de som bodde 75 mil längre upp i landet....
 
Halloj Kjell, jag är ju en såndär förbenad nollåtta, men såg detta kanske inte som ett seriöst förslag utan som en kommentar över den förändring som skett på senare tid på utsidan. Det är samma skyttegravskrig i var och varannan tråd. och den diskussion som alltid funnits drunknar nu i detta. Det har alltid kunnat diskuteras saker, även om tonen ibland varit hård. men nu får det mest till följd att man funderar på att dra sig ur.

Det är långtifrån alla norrlänningar som har så många bekymmer, men de som har dem är väldigt högljudda.
Ja det känns litet som om man försöker skapa missämja mellan "Norrlänningar" (vad det nu är), nollåttor, miljömuppar, myndigheter,samer, fjällvandrare m.fl. Visst kan vi ha olika åsikter men jag tycker att det är intressantare med att olika åsikter kommer till tals än att man slänger allmänna åsikter mellan varandra som nedvärderar de som tillhör andra grupper. Jag hoppas verkligen att det lugnar ner sig!
 
HeHe, några förslag till.
- Vattenkraft. ( Nollåttorna har förstört älvarna och tjyvvar all vår el ..)
- Kirunagruvan. ( Staten förstör naturen och tar all vinst själva ..)
 
Under rubriken ”Norrländska bekymmer” raljerar en trådstartare som kallar sig Kveke
kring ”Norrländskt gnäll”.

Norrländskt gnäll...

Känslan av en foliehatts pajkastning infinner sig. Vadtror sig denne Kveke att han vill uppnå? Att viseversa vissa foliehattar som raljerar om nollåttor skapa en otrevlig motsättning?

Det finns en intellektuell substans i den samhälleliga berättigade kritiken kring hur Norrland ses och hanteras från vår svenska stat och dess olika myndigheter och regeringar. Det finns en berättigad debatt som vi från Norrland anser oss vill föra.

Trådskaparens intentioner är tydligen bara pajkastningen.

Trist!
 
Under rubriken ”Norrländska bekymmer” raljerar en trådstartare som kallar sig Kveke
kring ”Norrländskt gnäll”.

Norrländskt gnäll...

Känslan av en foliehatts pajkastning infinner sig. Vadtror sig denne Kveke att han vill uppnå? Att viseversa vissa foliehattar som raljerar om nollåttor skapa en otrevlig motsättning?

Det finns en intellektuell substans i den samhälleliga berättigade kritiken kring hur Norrland ses och hanteras från vår svenska stat och dess olika myndigheter och regeringar. Det finns en berättigad debatt som vi från Norrland anser oss vill föra.

Trådskaparens intentioner är tydligen bara pajkastningen.

Trist!
Det finns mycket att säga om statens hantering av de norra delarna av Sverige och människorna som bor där och inte särskilt mycket av det är positivt.

Med det sagt så kan det ändå bli problematiskt när ett friluftsforum blir centrum för denna diskussion och speciellt om den inte förs i någon trevlig ton. Det blir framförallt inte till gagn för de problem man verkar vilja belysa.
 
Det finns mycket att säga om statens hantering av de norra delarna av Sverige och människorna som bor där och inte särskilt mycket av det är positivt.

Med det sagt så kan det ändå bli problematiskt när ett friluftsforum blir centrum för denna diskussion och speciellt om den inte förs i någon trevlig ton. Det blir framförallt inte till gagn för de problem man verkar vilja belysa.

Bra tankar Daniel.

Det känns bara som om när någon vill använda forumet för att underblåsa det jag kallar för pajkastning, i det här fallet de sk. nollåttorna visavi Norrland så måste någon sätta ner foten.
En seriöst samtal om det här som faktiskt existerar som problem kräver “vuxna” människor, kräver en samtalston som är vuxet och inte på det jag vill påstå är en pajkastarnivå.

Vi har ett långt land som vi ska vara stolt över. Jag som norrlänning är stolt över den särpräglade skillnaden mellan landets olika delar. Skåne i söder ända upp till nordligaste norrland. Ett land, en befolkning men att lyfta regionala problem får aldrig bli föremål för pajkastning. Varken från Nord till Syd eller tvärtom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.