Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter

Goddagens!

Har fått ett obotligt samt långvarigt "infall" att göra en rejäl långvandring till sommaren 2014 och blivit sugen på Nordkalotten (just för att man vandrar genom 3 länder och har ett någorlunda klart "start/mål").
Ja samt givet så skall naturen vara otrolig samt finnas möjlighet för fiske och annat mys som möjligheter att proviera i olika stugor.

Har googleat runt lite och känns som informationen är bristfällig som bäst (eller jag som är av sämre klass då det gäller att söka).

Har funnit att hela sträckan verkar vara kring 80 mil dock samt en sida som förklarar vissa av etapperna i längd. Samt att det skall finnas en hel del stugor med mera.

Så det jag söker här är egentligen främst erfarenheter från Nordkalotten, allmäna tips, så mycket information som bara går att komma över (hur långt ska man räkna med i givna terrängen) med mera. Allt är av intresse.

Har vandrat i bland annat fjällen förut och är inte främmande för att vare sig vandra eller vildmarkande (nytt ord), men aldrig något så stort som av denna magnitud (därav planering för 2014 och inte 2013).
Kommer troligen inte att vandra själv heller utan behöver bearbeta de andra vandringsvännerna lite mera. Även om det inte är ett omöjligt alternativ.

Så alla tips och ändå mera erfarenheter mottages mycket tacksamt :)

MvH

Martin
 
Tack för tips Tobbe C.
Kan dock lugnt säga att tyska inte är min starka sida heller tyvärr :p.

Du har givet helt rätt, det är själva leden i sin helhet som lockar.
Allmäna tips från olika delar av leden är givet hjälpsamma med (så man kan sätta erfarenheterna samman).

Börjar förstå att informationen är bristfällig och framför allt verkar det finnas väldigt lite litteratur att tillgå (ingen på engelska alls?). Men de roligaste sakerna har sällan kommit lätt :p
 
Jag har inte vandrat där, heller, men måste bara säga att jag blir grymt avundsjuk.
Har nordkalotten 365 som en slags bibel.
Jag har däremot sagt till min bättre hälft att nån gång i livet göra det du ska göra nästa år.
Det jag har emot mej är att ungarna fortfarande är för små, minsta 9 år i år, men ska ut på hennes andra fjällvandring i år och hennes första kanot paddling.
Jag hoppas nån gång att få med henne på det du ska göra.
grabbarna (3st) är bara intresserade av tv, datorer och fejsbok.
Nog om mej, lycka till och ser fram emot att läsa vad du gått igenom.
Ha det gott, Johan
 
Nordkalotten 365 har inte mycket att göra med Nordkalottleden. Då jag vandrat denna led i olika etapper följde jag med spänning denna serie men kände inte igen mig. Men serien är ändå mycket sevärt.
Mvh. Veni
 
Har hört flera säga det som Veni tar upp :).

Men du Veni har uppenbart erfarenheter om leden? :)
Har du någon information att dela med dig i form utav erfarenheter, tips, litteratur eller annat matmyttigt.

Alla tips mottages tacksamt. Utgångsläget är extremt bristfällig information.
 
Jag tror nog om du kollar runt lite på nätet och läser så går det nog upp för dig tillslut vad Nordkalottenleden är. Det är som du säger en ganska lång och komplicerad led, den har olika delsträckor och är ihopkombinerad med andra mer kända leder, typ Kungsleden och Padjelantaleden.
Leden har olika ansikten i och med att den just går igenom tre olika länder och på nått vis samtidigt speglar dessa länders sätt att förhålla sig till fjällvandring.

Intresset för leden som helhet tror jag är något falnande, i alla fall ur svensk horisont. Tyskar, Holländare är nog mer piggare vad det verkar.

Svenska vandrare tycks på något outgrundligt vis tro att det finns en gräns som man inte kan överträda, eller att det är alltför svårt och komplicerat att gå där. Det mesta som skrivs om fjäll är: om Kebnekaise, eller Sarek, andra områden förblir okända.

Man måste ha lite fjällvana ändå för vissa partier på Nordkallotleden. Dessa partier trots att dom är rösade och markerade, är vissa utav dom otroligt arbetsamma, monotona och krävande. Lite påminnande om ‘trepassleden’ eller andra ‘uppförsbackar‘. Leden är inte direkt gjord för ett sträckgående -även om jag träffat på folk-som inget annat än just ‘vill gå’ i sträck. Det är således ingen ‘förstagångsled‘, eller nått man bara avverkar.

Norska sidan uppvisar enorma blockfält på vissa passager, tröttsamma anläggningsvägar vid reglerade sjöar, som tär på knän och kängsulor. Rankiga broar och skummande vad.
Dom norska stugorna är föredömligt placerade. Unika platser som man gärna kan stanna dagar vid och upptäcka grannskapet i.
Om man sträckgår är det alltid ett problem: att man måste passera en delsträcka och, vandra vidare, och inte ge sig tid att utforska och upptäcka.
Vid fin väderlek är leden kanske det vackraste som finns i Norden då det gäller fjällnatur. I dimma, regn och blåst önskar du dig nog någon annanstans.

Trots ambitionerna att fördela fjällvandrare runtom i fjällen så verkar det inte fungera att få folk att vandra här. Tittar man i antalet övernattningar i vissa norska stugor är det väldigt få svenskar som hittar dit.

Jag kan starkt rekommendera dig att vandra leden.
 
Håller helt med dig Anders. Jag har inte träffat en enda svenskt, de flesta är tyskar, schweizare, holländare, danskar, norrmän, finländare. Kanske på grund av boken från Peter Bickel. Enligt tyskar som jag träffat, är Nordkalotten den mest kända led i Norden.
Det skrivs spaltmeter om Kungsleden, Sarek och Keb här på Utsidan, det är bara att stiga över gränsen och se.
Som första gången är Kungsleden bra men har man vandrat Nordkalotten vill man inte mera sätta sin fot på leden. Visst kommer jag att göra det igen, iaf korsar.
Det är svårt att beskriva känslan, det är något fängslande över denna led, mycket omväxlande.
Jag har sista etappen kvar, nämligen Sulitelma.
Som det redan har nämts, sammanfallar leden med Kungsleden och Padjelanta. Då jag bägge vandrat tidigare, höll jag mig på den norska sidan som också gör anspråk på sträckningen.
Sist vill jag säga att jag inte är särskild vältränat eller sportig och är 57år. Det som behövs är en jävla anamma.
 
Har hört flera säga det som Veni tar upp :).

Men du Veni har uppenbart erfarenheter om leden? :)
Har du någon information att dela med dig i form utav erfarenheter, tips, litteratur eller annat matmyttigt.

Alla tips mottages tacksamt. Utgångsläget är extremt bristfällig information.

Hej,
Ja, jag har skrivit om första etappen och tredje etappen, kolla inläggen från sept. 2010 och 2012. Det finns bifogade bilder med. Har också en berättelse om etapp 2 från 2011, dock har jag inte lagt upp den på Utsidan. Jag kan skicka den till dig.
Jag hade inte så mycket mer information innan jag började vandra. Allt har redan nämts. Boken från Peter Bickel införskaffade jag mig långt senare, kul att läsa i efterhand också. Men vissa misstag, särskild på första etappen Kilpis-Kautokeine hade jag kunnat undvika om jag hade läst boken innan.
Lycka till med vandringen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune17 Nordkalotten försommaren Fjällvandring 15
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Keb/Nordkalotten Fjällvandring 12
Joakim Ambrosson Kvikkjokk-Padjelanta-Nordkalotten-Abisko Fjällvandring 19
Nyffer Nordkalotten? Fjällvandring 3
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...