Hellmobotn

Hej,
funderar över nästa års vandring. Har tänkt att börja vandra från Sörfjorden via Grenseleden fram till korsningen av Nordkalottenleden och fortsättar till Hellmobotn. Hur kommer man vidare från Hellmobotn? Finns det båttrafik? Googlade lite men hittade inte någon info om det. Det hade varit skönt om man kunde ta sig vidare med båt/ bus söderut till Fauske.
Eller är det så man måste ta sig tillbaks, isåfall får jag ta mig tillbaks och vandra till Vaisaluokta och fortsätta på Padjelantaleden. Jag vet att man kan ta sig till Rago om man genar vid Vastenjaure men det är inget alternativ för mig då jag inte vill gå orösat.
Mvh. Veni
 
Vet att båtent ill Hellemobotn har varit nedlagd i flera år men det verkar ju faktiskt som om den har återuppstått i år. Kolla här:
http://ruteinfo.thn.no/no/default.aspx?rnr=78

Det är kanske bäst att du hör av dig till rederiet för att kolla så att det säkert blir rätt med om man måste boka, m.m.

Har också kollat på att vandra i samma område och har kommit fram till att det finns ett par vad längs nordkalottleden mellan gränsleden och där det grenar sig mot Vaisaluokta som verkar kunna vara lite knepiga (i.a.f. om vattenståndet är högre än normalt). Du har kanske koll på dem men annars kan det vara värt att kolla upp. Det finns säkert andra här som kan fylla i med mer detaljer (Kommer inte riktigt ihåg var jag har läst om dessa vad men antagligen var det här på utsidan.se eller på fjellforum.no...).
 
Tack för svaret Tobbe, ska kolla upp länken.
Jag har koll på dom, då jag skulle ha vandrat denna sträckan förra året. Men då avvek jag (på gund av olika skäl) efter Roysvatn vid korsningen via Grenseleden till Ritsem. Det värsta vadet är nog det första, några km efter korsningen (har inte namnet i huvudet). Den kan ställa till problem vid dålig väder. Sedan kommer längre ner ett vad till som kan vara knepigt.
Dom som du nämde innan korsningen till Vaisaluokta/ Hellmobotn ska enligt en beskrivning av boken från Peter Bickel inte vålla några problem. Det är säkert väldigt blöt omkring där men inga svåra vad.
Jag har tänkt att vandra i slutet av augusti/ början september och då tror jag är vattenståndet mindre. Men man vet aldrig.
Mvh. Veni
 
Ok, då har du bättre koll än jag (det var hela den sträckan efter Röysvatn jag menade). Blev nyfiken på boken. Är den detaljerad? Finns den på något annat språk än på tyska?
 
Han beskriver hela Nordkalottleden, Kungsleden och Padjelanta i en bok. Jag tycker den är kanon, har hjälpt mig med planeringen av Nordkalottleden. Om Kungsleden och Padjelanta finns mycket information från Claes Grundsten på svenska men inget om Nordkalotten. Köpte boken enbart inför min Nordkalottvandringen. Jag tror inte den finns på engelska, men googlar på Peter Bickel.
Mvh.
Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.