Nokian storlek

Hej!

Eftersom det är 25 grader och sol här nere i Skåne, så satt jag så klart och funderade på vinterns aktiviteter. Ska skaffa ett par nya stövlar till mina rätt kalla fötter och har fastnat för Nokian Naali. Är det någon som äger dem eller liknande Nokian? Hade varit väldigt tacksam för kommentar kring deras storlekar, "små" eller "stora"? Har 45 i vardagsskor och 46 i mina vandringskängor (Lundhags Syncro), om det kan hjälpa till. Har tyvärr ingen möjlighet att prova dem här nere.

Mvh

M

De är stora, jag skulle "normalt" välja storlek 44 el 45, men i Nokian kan jag ha 43 . Kan du prova andra Nokian modeller så kan de ge en bra bild, även Nokians sommarstövlar är större än många konkurrenter.

För sommarbruk gillar jag Nokian Kontio Classic, en mycket enkel men hållbar stövel.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De har normal nordisk läst dvs rymliga. Jag har 44 i mina sommarnokia och i Lundhags drar jag 45 eller 44 med extra bred läst.

...kaira (naalis föregångare) drar jag 45 enligt principen att vinterkängor/stövlar ska ha extra utrymme för tjockare sockar/fotlappar...

//J

Perfekt, tack så mycket för hjälpen! Fler är så klart välkomna att kommentera.

/M

ps. Joru: vad menar du med "extra bred" läst i Lundhags? Jag har ju Optin i mina Syncro, som är lite bredare jämfört med några av deras andra kängor. Är det den du avser med extra bred?

Perfekt, tack så mycket för hjälpen! Fler är så klart välkomna att kommentera.

/M

ps. Joru: vad menar du med "extra bred" läst i Lundhags? Jag har ju Optin i mina Syncro, som är lite bredare jämfört med några av deras andra kängor. Är det den du avser med extra bred?

Osäker...mina senaste lundhagare var innan optilästen, då beställde jag strl 44 med samma bredd som 45. En specialare alltså. Enl. vissa så är Opti väldigt rymlig, det upplevde inte jag med mina extrabreda, de satt precis. Säkrast att kolla med Lundhags...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips