Nödlivs...

  • Trådstartare tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)
  • Start datum

tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)

Gäst
Hallo!


Någon som vet var jag kan få tag på nödlivs och VA-mat till lite mer hanterbara priser jämfört med Naturkompaniet? Behöver nödlivs alt energikakor med mycket högt energivärde, att jämföra med måltidsersättare. Är det möjligt att få tag på Försvarets mat någonstans?
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Runes kaka!

Pröva "Runes kaka". Du får göra den själv, men det har du igen många gånger om eftersom den inte kostar mer än 20 till 30 kronor per kilo! En annan poäng med att göra energikakorna själv är att man kan variera receptet så att de får precis det näringsinnehåll som man själv vill att de skall ha. Björn Olsson ger en utmärkt variant på kakan i svar 1 på inlägg 187. Själv föredrar jag dock grundvarianten utan nötter och maltodextrin. Så här lyder Rune Larssons eget recept (klippt från ett inlägg i en maratonlista):


"Klart jag [Rune alltså] vill dela med mig av receptet på min kaka.
Ta 7 1/2 delar havregryn och ös upp det i en bunke. Ta sedan en
del socker, en del sirap och en del grädde och koka det i en kastrull. Koka till det skiftar färg och blir en nyans mörkare och bubblorna blir till kratrar. det brukar ta mig mindre än 10 minuter att koka smeten. Smeten i fråga är limmet som ska limma ihop havregrynen. Häll smeten över havregrynen och rör ihop. Låt
svalna en liten stund och kavla ut alltsammans på en lätt
smörad plåt. Klipp upp till lämpligt stora kakor när de kallnat.


Naturligtvis kan man blanda i lite av varje i kakorna. Varför inte
ta och smula i mineraltabletter? Eller hysta i lite maltodextrin?
Smaklig måltid"
 

karolina.davidsson@telia.com (karolina)

Gäst
hur byta ut grädden?

kan inte äta grädde .
tror ni att det går bra utan eller hur ska jag göra?
tacksam för svar
 
sojagrädde

Byt ut den vanliga grädden mot sojagrädde, om du har problem med mjölkprodukter är detta ett alldeles utmärkt alternativ. Jag har själv gjort Runes energikakor på detta sättet och det gick bra. Finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker eller i hälsokostbutiker.


/Fredrik
 
Låglactos

I min lokala ICA butik finns en ganska stor sortering på lactosfria produkter. Arla har Låglactosgrädde och Låglactosmjölk. Dessa funkar utmärkt att använda som ersättning för vanlig mjölk/grädde i matlagning. Valio har även en cremfraich och en grädde som är låglactos. Som smögåsmargarin använder jag Linnéa som även går att steka i om det kniper, annars finns det margarin, både fast och flytande, som heter "Mjölkfritt" som funkar bra.
Skulle detta inte fungera eller du måste äta mat som innehåller lactos finns det en tablett som heter Lactacid som du kan hitta på apoteket. Den kan du ta en dos på en till tre tabletter beroende på hur mycket lactos du plannerar att äta. Men prova hemma först!


Dessa olika livsmedel använder jag dagligen till min dotter och det funkar för henne. Sedan beror det ju på hur pass lactosintollerant du är själv, men testa, det är värt ett försök!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
inte bara lactos

tack för ditt svar men tyvär är det ingen möjlighet för mig. (skriver från min syrras användare)
jag är allergisk mot mjölkprotein och reagerar därför på microskåpiska mängder mjölk och lactos.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
inte bara lactos

tack för ditt svar men tyvär är det ingen möjlighet för mig. (skriver från min syrras användare)
jag är allergisk mot mjölkprotein och reagerar därför på microskåpiska mängder mjölk och lactos.
´kan inte heller ta medicinen då den inte angriper hela mitt problem
 
soja!

Som jag skrev tidigare går det ju alldeles utmärkt att ersätta mjölkprodukter med sojadito, såsom sojagrädde och sojamjölk. Linnéa, Carlshamns mjölkfria margarin samt Carlshamns olivmargaring är också helt mjölkfria.
 
Loganbrød

Hej med dig! Her er en opskrift på et "energibrød", som er opfundet af en nordmand på bjergbestigning i amerika (Mount Logan, deraf navnet). Jeg håber du kan læse dansk, ellers send mig en mail så må vi prøve at oversætte i fællesskab.
Loganbrød
500 gr. fuldkornsmel
300 gr.almindeligt hvedemel
120 gr. soyamel
130 gr. kokosmel
200 gr. fuldkorns rugmel
2 tsk. salt
100 gr. tørrede hakkede abrikoser
100 gr. hakkede nødder
100 gr rosiner
Alt dette blandes og følgende varmes og hældes i:
150 gr. margarine
100 gr. honning
125 gr, druesukker
5 dl. mælk
Dejen røres godt sammen og bredes ud i et ca. 2 cm tykt lag på en bradepande. skæres i passende stykker inden det bages i ca. 1 time ved 180 grader. Du kan evt. variere smagen ved at bruge anden tørret frugt eller flere nødder.



Husk at drikke rigeligt til (f. eks. frugtsuppe eller boullion)



Hilsen og hej fra Birgitte i Danmark
 
Försvarets nödlivsmedel

Hej Tomas!

Du kan köpa militärt nödlivsmedel (svenskt) på följande site http://www.militara-overskottsbolaget.se
Ngt obskyr firma kanske, men de säljer nödransoner för ca 5 kr st.

M-nr 8211-102010-7 (Militär kod för produkten)

Nödlivsmedlet innehåller 4400 kJ/200 gram alltså ett pkt och innehåller Vetemjöl, kokosnötsolj, socker, vatten, salt, askorbinsyra (C-vitamin), A-vitamin, niacin, thiamin (B1-vitamin) samt ribotflavin (B2-vitamin).


Viktigt att tänka på vid användning av nödlivsmedel!

Ät inte om du inte har tillgång till vatten.

Ät en LITEN bit i taget så att du inte drar i dig hela kakan på samma gång (fördela över dagen).

Drick rikligt med vätska!
Energimängden räcker för en dags fälttjänst.

Skulle du bli utsatt för en riktig överlevnadssituation änvänd endast ca 500 Kcal(=500 kJ) per dag (Kakan är uppdelad i nio bitar=500Kcal/bit) så klarar du dig längre.


Lycka till!


Niclas
 
Runes kaka

denna kaka skall jag prova.
Men hur länge står den sig?
kan man frysa in den?
(frågar en som inte är så hemma i köket)
/Niclas
 
länken

Niclas!

Läste ditt inlägg om försvarets nödlivsmedel. Skulle testa länken men den leder ingenstans. Är det rätt adress?

Mvh
Anders
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.