Nissedal

Agent Orange är den enda leden jag känner till som har bultade standplatser. Den används ofta som firningspist. Det kanske finns fler men jag känner inga till dem.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan bekräfta föregående talares påstående och tillägga att den också är stödbultad på vissa repor och att leden lätt känns igen på de orangefärgade bultarna.

Men som sagt, det kan hända att fler leder har bultade standplatser...

"Reven" 6-, går till vänster om via lara, har bultade stand på dom första tre replängderna iallafall. Sen firade vi av i regnet. Mot Sola har nån bult på varje stand men behöver kompleteras med trad säkring och är inte lämplig att fira av från.

Ganska många, kanske dom flesta, leder i Nissedalsområdet har bultade standplatser, något att tänka på om man ska klättra i tveksamt väder. Kolla i föraren, du kan t o m se om det är en (urk, alldeles för vanligt) eller två bultar. Och tänk på att Nissedal är mycket mer än bara Haegefjell som dom flesta klättrar på. Passa dej bara för att ta nån led utan stjärna... då lär det vara en riktig skitled, jag har testat. Satsa på två eller tre stjärnor. Och om vädret är stabilt, gå på lederna utan bultade stand också!

Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips