Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nikkaluokta- Vaktovare
- Trådstartare såg
- Start datum
Ganska glest Singi och söder över...
Hejsan,
Om jag antar att du tänkt att gå längs led kommer det givetvis vara ganska många vandrare till Kebnekaise och sen vidare till Singi. Men när du väl vikit av söderut på Kungsleden kommer det vara klart färre vandrare. Men det är ju Kungsleden som vi talar om, så om vi inte pratar om en väldigt tidig eller sen vandring kommer du givetvis inte vara ensam.
Om du istället väljer att gå "raka" vägen till Kaitumstugorna, dvs inte följa leden, kommer du troligtvis inte träffa en enda människa
/ Stefan
Hejsan,
Om jag antar att du tänkt att gå längs led kommer det givetvis vara ganska många vandrare till Kebnekaise och sen vidare till Singi. Men när du väl vikit av söderut på Kungsleden kommer det vara klart färre vandrare. Men det är ju Kungsleden som vi talar om, så om vi inte pratar om en väldigt tidig eller sen vandring kommer du givetvis inte vara ensam.
Om du istället väljer att gå "raka" vägen till Kaitumstugorna, dvs inte följa leden, kommer du troligtvis inte träffa en enda människa
/ Stefan
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag gick sträckan månadsskiftet juli-aug förra året men i andra riktningen - och sneddade lite nordost som undvall föreslog mellan Kaitumjaure och Kebne. Det var en fin tur med ett tiotal möten/dag, tror dock de flesta gick just i den riktningen du planerar att gå. Det var stor skillnad mellan folkmängden när jag senare kom ner mot lämmeltågen kring Kebnekaise.
Jag har en känsla av, men kan ha helt fel, att det ändå är att föredra att gå norrut med tanke på hur terrängen ser ut. Det är ett par rejäla backar uppåt och några långa, segare utförslöpor om man går norrut och då naturligtvis motsatsen på väg söderut, så det beror på vad man föredrar. Att gå söderut gör förstås att man får avsluta i lugn och ro i Vakkotovare istället för i myllret kring Kebne och Nikkaluokta...
God tur, hur som!
Jag har en känsla av, men kan ha helt fel, att det ändå är att föredra att gå norrut med tanke på hur terrängen ser ut. Det är ett par rejäla backar uppåt och några långa, segare utförslöpor om man går norrut och då naturligtvis motsatsen på väg söderut, så det beror på vad man föredrar. Att gå söderut gör förstås att man får avsluta i lugn och ro i Vakkotovare istället för i myllret kring Kebne och Nikkaluokta...
God tur, hur som!
Antingen så blir det denna tur eller så blir det mellan Saltoluokta- kvikkjokk.
Den sträckan är inte speciellt rolig, då det är mest skog.
Håller med till 50%
Håller med friluftsrookie att Salto - Kvikkjokk inte är lika fin som Vakkatovare - Nikkaloukta. Sträckan från Saltoloukta ner till Aktse är kanonfin och ser man till att ta en en "liten" avstickare till Skierfeklippan kan man i fint väder avnjuta det som kan vara landets mest magnifika utsikt.
Men däremot gillar jag inte del två lika mycket från Aktse ner till Kvikkjok. Framför allt är den sista biten mellan Pårtestugan och Kikkjokk ganska trist.
/ Stefan
Håller med friluftsrookie att Salto - Kvikkjokk inte är lika fin som Vakkatovare - Nikkaloukta. Sträckan från Saltoloukta ner till Aktse är kanonfin och ser man till att ta en en "liten" avstickare till Skierfeklippan kan man i fint väder avnjuta det som kan vara landets mest magnifika utsikt.
Men däremot gillar jag inte del två lika mycket från Aktse ner till Kvikkjok. Framför allt är den sista biten mellan Pårtestugan och Kikkjokk ganska trist.
/ Stefan
den båtturen är kortare än vad som sägs och mest en inkomst för folket där. Det e 5 km att gå. Ev att jag skulle på på tillbakavägen när man e trött men verkligen inte i början av en tur.
oki då vet jag.
Nu väntar jag mest på fjällkartan.
Ni som har gått mellan Nikkaluokta- Vaktovare Det här med båtturen om gör att resan mellan Nikkaluokta och Kebnekaise blir lite kortare, har ni åkt med båt eller gått?
Aldrig ens funderat på att åka båt. Leden är fin och det går snabbt att gå dessa få km.
Vad gäller sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta är den som tidigare betydligt mindre trafikerad söder om Singi. Val av riktning är en smaksak, men jag har alltid startat i Vakkotavare och gått norrut. Den enda "tekniska" svårigheten på sträckan kan vara att ta sig över Teusajaure. Normalt är detta inget problem med de utlagda roddbåtarna, eller skjuts mot betalning av stugvärden. Men vid kraftig vind i sjöns längsriktning kan sjön snabbt bli för grov att ta sig över, och senast vi vandrade den sträckan 2013 fick vi avvakta en extra dag innan vi kunde ta oss över. I dessa trådar finns lite mer info om sträckan:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78443
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75433
Hej!
Om du vandrar med tält och vill ha lite "äkta" vildmarkskänsla, så ska du gå söderut från Nikkaluokta. Tvära Larkinlahku och passera Urttijaure och vik därefter västerut med sikte på bron över Tjäktjajohkka strax norr om Kaitumjaurestugorna. Garanterat tomt på folk! Topptur på Liddupakte som grädde på moset.
/ Filiokus
Om du vandrar med tält och vill ha lite "äkta" vildmarkskänsla, så ska du gå söderut från Nikkaluokta. Tvära Larkinlahku och passera Urttijaure och vik därefter västerut med sikte på bron över Tjäktjajohkka strax norr om Kaitumjaurestugorna. Garanterat tomt på folk! Topptur på Liddupakte som grädde på moset.
/ Filiokus
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 819
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg