Abisko - Nikkaluokta början av juni

Hej!

Jag har 10 dagars ledighet i början av juni och tänkte det hade varit roligt att uppleva abisko-nikkaluokta etapen utan för många andra turister. Jag var på Kebnekaise för ett par år sen, och det var underbart men lite för mycket folk, och lite för varmt :)

Min största oro: Är det görbart med tanke på snö och smältvatten?

Tack!
//en dansk

Vissa år är det görbart -- andra inte. Största hindret är troligen Tjäktapasset där snön kan ligga kvar längst.

Eventuellt skulle du kunna gå via Vistasdalen om de visar sig att det är för mycket snö i Tjäktapasset.

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Före midsommar är en rejäl chansning och så tidigt får du nog förvänta dig både kvarliggande snö på många platser och blött (samt höga flöden i vattendragen). Finns även risk mindre att broar kan vara skadade eller bortspolade av vårfloden, och jag tror inte leden ses över och broar repareras förrän snösmältningen och vårfloden lugnat ner sig.
Om jag tolkar STF's information rätt verkar stugorna på den delen av Kungsleden öppna v25 (15/6) vilket väl är en signal på när sommarvandringsäsongen inleds.

En vacker del av den svenska fjällvärden och det är kanske en av anledningarna varför den sträckan är den mest vandrade på kungsleden. Om du vill undvika folk så undvik Juli och Augusti (September är ett trevligt alternativ) eller alternativa sträckor än just den delen av kungsleden. Om du går med tält finns det ganska många alternativa vägar Abisko-Nikkaloukta.

En vacker del av den svenska fjällvärden och det är kanske en av anledningarna varför den sträckan är den mest vandrade på kungsleden. Om du vill undvika folk så undvik Juli och Augusti (September är ett trevligt alternativ) eller alternativa sträckor än just den delen av kungsleden. Om du går med tält finns det ganska många alternativa vägar Abisko-Nikkaloukta.
Tack för input, september låter som ett bra alternativ. Men ja, jag märkte också att man kunde slippa för huvudströmmen av turister om gick lite alternativa ruter, t.ex var jag den enda person i tarfaladalen när jag var där. Har du ett tips til en sträcka eller ett fint område? Jag var i Sarek som ung, det var också otroligt fint. Jag sover gärna i telt.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Tack för input, september låter som ett bra alternativ. Men ja, jag märkte också att man kunde slippa för huvudströmmen av turister om gick lite alternativa ruter, t.ex var jag den enda person i tarfaladalen när jag var där. Har du ett tips til en sträcka eller ett fint område? Jag var i Sarek som ung, det var också otroligt fint. Jag sover gärna i telt.
I Abisko/Keb fjällen kan jag rekommendera dessa trevliga sträckor för dem som inte vill stöta på så mycket människor och går att kombinera in i olika turplaner.
Ballinvaggi
Den västligaste vägen mellan Låktastugan-Kårsavagge som går väster om Guoblacorru
Hoiganvaggi (gärna genom att avsluta/börja genom att ta sig runt Boazojavri som ligger otroligt vackert som i en gryta)
Unna Vistavaggi
Östra sidan av Alisjavri
Kaskasvagge ifrån Sälkadalen, fram till bron i östra änden, sedan söderut över högplatån, antingen till Tarfallastugan eller så går man öster om darfalcorru.

I Abisko/Keb fjällen kan jag rekommendera dessa trevliga sträckor för dem som inte vill stöta på så mycket människor och går att kombinera in i olika turplaner.
Ballinvaggi
Den västligaste vägen mellan Låktastugan-Kårsavagge som går väster om Guoblacorru
Hoiganvaggi (gärna genom att avsluta/börja genom att ta sig runt Boazojavri som ligger otroligt vackert som i en gryta)
Unna Vistavaggi
Östra sidan av Alisjavri
Kaskasvagge ifrån Sälkadalen, fram till bron i östra änden, sedan söderut över högplatån, antingen till Tarfallastugan eller så går man öster om darfalcorru.
Tack så hemsk mycket för tips!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.