Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat?

Hej!

Jag och min tjej funderar på att vandra mellan Nikkaluokta och Riksgränsen. Vi tänkte gå:
Nikkaluokta -> Vistas -> Alesjaure -> Unna Allakas -> Riksrgänsen.

Är det någon som testat den turen?
Jag har själv vandrat en del och känner att det inte borde vara några problem för mig. Men för tjejen är det första gången och jag vill inte skrämma livet ur henne på direkten.

Sen funderar jag på vilket riktning man ska gå. Söder till norr eller norr till söder. Några förslag.
 
Det låter ganska långt för en nybörjare; men det beror jú en del på hur lång tid ni tar till, samt ganska mycket på hur vältränad din tjej är. Om man ska "prova-på" så kan jag tänka mig att en kortare vandring kunde vara lika kul. Som premiärtur vet jag inte om nåt slår Kebnekaise... Nära och vackert och ett bra minne att ha.
 
Keb, varför? Jag har aldrig förstått vitsen med att vara på högsta toppen av Sverige. =) Dessutom är det massor med andra där.

Vi tänkte ta 7-8 dagar på oss. så det kommer inte bli några långa pass att gå, kring 15-20 km per dag. Dessutom går det alltid att från Alesjaure via Kungsleden till Abisko på ett väldigt smidigt sätt.
 
Självklart är de olika platsernas förträfflighet en smaksak! Jag tycker bara att Keb är storslaget till priset av en kort vandring, som sedan kan kompletteras efter behag med dagsturer.

15-20 km låter ju inte särskilt blodigt, men för all del, lägg lite höjdmeter på detta samt veckopackning så vet jag många som skulle tycka att det vore långt.
Fast det vet ju du bättre om hur ni orkar (och vill orka).
 
erila107; sa:
Hej!

Jag och min tjej funderar på att vandra mellan Nikkaluokta och Riksgränsen. Vi tänkte gå:
Nikkaluokta -> Vistas -> Alesjaure -> Unna Allakas -> Riksrgänsen.

Är det någon som testat den turen?
Jag har själv vandrat en del och känner att det inte borde vara några problem för mig. Men för tjejen är det första gången och jag vill inte skrämma livet ur henne på direkten.

Sen funderar jag på vilket riktning man ska gå. Söder till norr eller norr till söder. Några förslag.

Har själv gått de vägarna. Från Nikka kan man ta båt och "slippa" en del av grönslyret. Mellan Unna Allakas och Alesjaure kan man (tar direkt ur minnet nu) gå mera rakt på, strunta i leden, få lite höjd och riktigt fina vyer. Riksgränsen - Unna Allakas är fint. Om jag minns rätt kan det delvis vara småkrångligt med orienteringen den biten man går längs med gränsen. Själv hade jag dimma mest hela tiden där. Lite små stenras att klampa över, inget farligt som jag såg det. Det finns ett vadställe (tror det är 3 stycken eller nåt sådant markerade på kartan BD6 numera), hette det Valfåjokka eller nåt sånt. Ta inte det längst till öster är nog rekommendationen, ligger precis innan en fors, kan vara strömt.

Jag gick turen Riks-Unna-Ales-Vistasstugan-Kaskasavagge-Tjeurolako-Tarfala-Keb-Nikka första gångne jag var ute på en längre tur. Gick ensam den gången. Då hade jag bara varit ute på lite helger och g långhelger innan och det tycker jag var bra. Även om någon annan (du i det här fallet) har vana så kan det vara bra om man vet vad man själv tycker om att vara blöt, ha en rygga på ryggen, bli lite stel av liggunderlag osv osv osv.

Om jag var du skulle jag satsa på något lite mildare, varför inte ta korta turer från/runt en fjällstation i stället, lite mer "prova-på" i lagoma portioner. Fjällen försvinner inte så blir hon heltänd på fjällvandring så är ju nästa års semester redan bokad!

Satsa på att få med dig lite jordgubbar, chokladkakor och konjak att bjuda på i tältet! :) Smält chokladen, doppa jordgubbarna, smutta på konjaken! Då kommer du säkert att få tjejen heltänd på fjällvandring.

Lycka till!
Peter P.
 
Gick Abisko ->Alesjaure -> Unna Allakas -> Riksrgänsen förra året så jag känner till sita delen av er vandring och tror att den kan fungera bra för någon som skall fjällvandra för första gången. Inte speciellt jobbig och vacker natur.
 
Det som oroar mig lite är vaden mellan Una Allakas och Riksgränsen. Förra året träffade jag några som gått den vägen när jag själv tältade i Una Allakas, de hade haft det rätt besvärligt där. Men det kanske inte är så svårt?

Satt och tittade lite på kartan och kom fram till att man kanske skulle kunna gå på Norska sidan upp till Katterat. Någon som testat det? Men frågan är om jag vill ge mig in i Norge igen. Förra året gick jag Abisko -> Narvik. Det var jätte härligt. Problemet var bara att lederna helt försvann efter Losistua. Så vem vet, det kanske den gör på väg mot Katterat. Kanske bättre att gå mot Riksgränsen.
 
Vaden

Förra året vadade jag Valfojåkka (som det går att läsa om i andra trådar här på Utsidan) och tyckte inte att det var så farligt som det hade sagts. Gick från Katterjåkk och vadade över det mittre vadstället mellan sjöarna (det övre av de två nedre...). Brett, men inte strömt eller särskilt djupt, utom de sista två metrarna som jag knappt nådde botten på.

http://www.folder.nu/katter/stor/2vad.htm

Tidigare, närmare Katterjåkk vadade vi en ganska smal jokk från Dossagemjavri som jag tyckte var svårare. Efter en dag i gassande sol var det rejält tryck i strömmen och svårt att hitta ett självklart vadställe.

http://www.folder.nu/katter/stor/vad.htm

Annars är det lättvandrat med mycket spänger från Riksgränsen/Katterjåkk till Kungsleden. Resterande sträcka genom Vistasvagge har jag inte så mycket erfarenhet av, men allt som allt tycker jag inte att det borde uppstå några problem om ni bara har gott om tid. Åtminstone en vilodag är bra att planera in.
 
Jag har gått sträckan du talar om. Dock uppdelat i olika delar vid olika tillfällen.

som någon påpekat låter det lite långt som förstatur. Bättre att ta någon vilodag längs vägen och kanske ett par toppturer.

Vaden vid Valfojåkka är ökända. När jag passerade var det lågt vattenstånd och inte så farligt. Vi tog oss över på det djupa stället i mitten, vilket innebar vatten en bit upp på låren, men i väldigt stilla vatten. Är det besvärligt att ta sig över kan man vada nedanför rastskyddet, där det är brett och grunt, och sedan trassla sig fram i stenskravlet på andra sidan upp till leden.

Men en bättre nybörjartur är kanske att ta Kebnekaise runt. börja som du tänkt i Nikka och gå upp till Vistas, sväng in mot Nallo och ta evenetuellt en avstickare upp till Unna Räita på vägen mot Sälka. Bestig Sälka när ni passerar – bättre utsikt än Kebnekaise sydtopp, och mer lättforcerad sten än Keb (även om turen kan kännas lång från Sälkastugorna). Sen tillbaka till Nikka via Keb, eller söderut till Vakkotavare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
twink Nikkaluokta tillbaka till civilisationen? Fjällvandring 3
Guck hur tar ni er till kiruna från nikkaluokta? Fjällvandring 3
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
johanm01 Anslutning till Nikkaluokta Fjällvandring 3
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
_Mats_ Åsikter? Katterjokk till Nikkaluokta v28/29 Fjällvandring 2
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
justsafe Från Kiruna flygplats till Nikkaluokta den 21/7? Fjällvandring 23
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.