Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas

Hej!

Jag har tänkt åka upp och vandra rutten Nikkaluokta-Vistas-Nallo-(Unna Räitasstugan)-Sälka-Keb-Tarfala. Jag undrar hur lång tid jag bör beräkna för att gå ifrån dit båten mot Vistas kör (12 km uppåt enligt uppgift) och till stugan, bör vara cirka 21 km om jag räknat rätt. Jag går i ganska normal takt tror jag, med snitt på 3km/h. Men detta är ju beroende på svårighetsgraden. Är det några besvärliga vad på vägen? Jag har tänkt att gå i slutet av juli.

Jag undrar också om man vågar sig upp till Unna Räitasstugan när man går själv. Jag har varit ute flera gånger förut och förra året gick jag och en till från Tarfalastugan och över blockterrängen (guobirvaggi/kuopervagge) ned till Sälkastugan och det tog en hel dag. Men denna turen skulle jag inte ha göra då jag går själv då jag anser att det är för stora risker med denna tur.

Funderar också på hur genvägen är då man kommer ifrån Sälka och går direkt till Kebnekaise (alltså man går aldrig ned till Singistugorna)

Hälsningar
Pia
 

avslutad210712

Gäst
piaea; sa:
Hej!

Jag har tänkt åka upp och vandra rutten Nikkaluokta-Vistas-Nallo-(Unna Räitasstugan)-Sälka-Keb-Tarfala. Jag undrar hur lång tid jag bör beräkna för att gå ifrån dit båten mot Vistas kör (12 km uppåt enligt uppgift) och till stugan, bör vara cirka 21 km om jag räknat rätt. Jag går i ganska normal takt tror jag, med snitt på 3km/h. Men detta är ju beroende på svårighetsgraden. Är det några besvärliga vad på vägen? Jag har tänkt att gå i slutet av juli.

Jag undrar också om man vågar sig upp till Unna Räitasstugan när man går själv. Jag har varit ute flera gånger förut och förra året gick jag och en till från Tarfalastugan och över blockterrängen (guobirvaggi/kuopervagge) ned till Sälkastugan och det tog en hel dag. Men denna turen skulle jag inte ha göra då jag går själv då jag anser att det är för stora risker med denna tur.

Funderar också på hur genvägen är då man kommer ifrån Sälka och går direkt till Kebnekaise (alltså man går aldrig ned till Singistugorna)

Hälsningar
Pia

Vet inte vad du räknar till besvärliga vad men på sträckan från Vistas-stugan till Nikkaluokta (har bara åkt skidor nedanför Vistas-stugan) kan inte jag påminna mig något vad som jag räknar till besvärligt. I alla fall inget som renderar något annat än att gå över med normalhöga kängor. När man går från Nallo till Sälka bör man kanske försöka hitta vadet som är markerat med järnstänger för det såg lite djupar ut än kängskaft i alla fall runt omkring det markerade vadet.

Tror inte att det är någon större fara att gå ensam till Unna Räitta-stugan. Rent vandringsmässigt finns det inga svårigheter och jag fick en känsla av att det passerar betydligt fler vandrare där än man kan tro med tanke på det lite avsides läget.

Genvägen på platån ovanför Singi är inte heller några som helst problem förutom att det finns ett renstängsel i vägen men jag har för mig att det är nertaget sommartid. Annars får man leta sig till grinden som finns i det.
 
Vi gick exakt samma tur förra året:)Vi åkte med båten runt 11 km och gick sedan till en gammal kåta innan Vistas där vi tältade, så om du tältar så kan det rekommenderas. Vi gick sedan andra dagen direkt till Nallo med en kort paus vid vistasstugan. Har du tid så stanna gärna en extra dag vid Nallo och gör någon dagstur då det är ett otroligt fint område som är väl värt både ett och två besök. På vägen mot Sälka så gick vi in till Unna Räita men avvek en del från leden på vägen dit. Istället för att följa leden från Nallo och vada där dalen in till Unna Räita går in så kan man vada jåkken direkt vid Nallostugan och gå på skrå på fjällsidan. Ett enkelt vad som vi gjorde med kängorna på (snacka med stugvärden om detta). Vid första anblicken så kan det se svårt ut att gå på sluttningen men skenet bedrar och det var en riktigt fröjdsam vandring. Man tjänar även en del tid på att gå denna vägen.
Om du bara ska in till Unna Räita en sväng utan övernattning så kan du kanske lämna ryggsäcken vid dalgångens början och bara ta med lite lunch och fika in. Ganska stenig terräng som är klart lättare att gå utan packning. Vi tältade sedan strax innan Sälka och gick dagen efter förbi Singi för övernattning vid de små sjöarna som kommer på höger sida. Ett dopp piggar upp! Startar du i hyffsad tid morgonen efter så ta gärna en tur in till Silverfallet. Fin liten avstickare med vandring på ganska branta sluttningar som med fördel görs utan packning. Under hela denna tur så var det inga problem med några vad, endast några mindre som inte ens krävde kängor av.

Rekommederas!!
 
Ett förtydligande jag kommer inte att tälta utan gå mellan stugorna.

Silverfallet låter intressant det ska jag kolla på om
det går den väg jag ska gå. Ligger det mellan Singistugorna och Kebnekaise? Jag hade tänkt att gena och gå direkt från Sälka till Kebnekaise och kommer därför inte gå fram till Singistugorna.

Är det någon som har koll på hur lång tid man kan beräkna för att gå ifrån dit båten mot Vistas kör (12 km uppåt enligt uppgift) och till stugan. Enligt Grundsten (men har går motsatt väg) - borde tiden vara ungefär 7 timmar. Kan detta stämma?

Hälsningar
Pia
 

avslutad210712

Gäst
piaea; sa:
Silverfallet låter intressant det ska jag kolla på om
det går den väg jag ska gå. Ligger det mellan Singistugorna och Kebnekaise? Jag hade tänkt att gena och gå direkt från Sälka till Kebnekaise och kommer därför inte gå fram till Singistugorna.

Silverfallet ligger i Singivaggis östra mynning och man går in mellan Singitjåkka och Tuolpagorni vilket blir ungefär 4 km innan Kebnekaises fjällstation när man kommer från Singi-hållet. Med andra ord inga problem om du går genvägen ovanför Singi-stugorna eftersom det ligger efter där lederna går ihop igen. Vi gick själva den vägen fast åt andra hållet för tre år sedan.
 
piaea; sa:
Är det någon som har koll på hur lång tid man kan beräkna för att gå ifrån dit båten mot Vistas kör (12 km uppåt enligt uppgift) och till stugan. Enligt Grundsten (men har går motsatt väg) - borde tiden vara ungefär 7 timmar. Kan detta stämma?

Det borde stämma.

Det är 34km Nikka - Vistasstugan, om båten kör dig 12km har du alltså 22km kvar att gå.
3km/h är en lagom snitthastighet och ger dig alltså drygt 7 timmars vandring, längre raster tillkommer. Eftersom du inte har tält mm att bära kanske du går något snabbare.
Om det är lite vatten i jåkken kan inte båten köra hela vägen, gäller framförallt hösten.

/Ulf
 
Hej!
Åkte för några år sen båt upp i Vistasdalen. Slutet på aug/början på sept. och ev. var det bara skjuts den kortaste vägen, kommer inte ihåg riktigt.
Hur som helst, det blev start från Nikka runt 13 tiden. Kom med tåg/buss til Nikka samma dag.
Var medveten om att tiden kunde bli aningen tight om man tog längre raster. Det gjorde jag alltså inte men jag vilade och åt något förstås. Vill inte påstå att jag är någon snabbvandrare precis. Framme vid Vistasstugan kl 20.00. I god tid innan mörkret, vilket ju är viktigt den tiden på året.
Har också gått ensam upp till Unna Räitastugan och tillbaka. Inga bekymmer men man måste förstås vara försiktig då man går själv. Mötte inte en själ den dan.
Yvonne
 
Hej!

Det känns som om jag borde hinna upp till stugan fastän jag startar en timma senare innan det blir mörkt och det låter bra att man hinner ta någon mindre rast för påfyllning av energi. Tack för svaren nu bär det snart av till fjällen som jag ser mycket fram emot.

Hälsningar
Pia
 
Gick i motsatt

riktning för 35 år sedan. Minns det som rätt lättgånget utan egentliga vad men lite drygt i och med att perspektiven nere i björkskogen inte ändras så mycket. Skulle anta att det är mera jobbigt vid varmt väder än vid svalt väder.

Hsr du lätt packning så är nog 7 timmar en vettig uppsakttning av tidsåtgången.

Thure
 
Vadet efter Nallo kan du utan problem ta där det är markerat... gick över där i kängor förra veckan...

Snön har smält undan mer än man anar... så Unna Räita bör inte vara några problem, ur snöperspektivet iaf...

Jag besökte Silverfallet och tycker att det är överskattat, inget märkvärdigt... däremot så tycker jag att det var kul med Toulpagorni och Singipakte´s tighta närvaro...

Förra året hade jag ett knepigt vad i Vistasdalen, pg a en trasig bro... men den borde vara lagad nu, det kanske någon annan vet?

Thomas
 
Hej!

Jag har tänkt åka upp och vandra rutten Nikkaluokta-Vistas-Nallo-(Unna Räitasstugan)-Sälka-Keb-Tarfala. Jag undrar hur lång tid jag bör beräkna för att gå ifrån dit båten mot Vistas kör (12 km uppåt enligt uppgift) och till stugan, bör vara cirka 21 km om jag räknat rätt. Jag går i ganska normal takt tror jag, med snitt på 3km/h. Men detta är ju beroende på svårighetsgraden. Är det några besvärliga vad på vägen? Jag har tänkt att gå i slutet av juli.

Jag undrar också om man vågar sig upp till Unna Räitasstugan när man går själv. Jag har varit ute flera gånger förut och förra året gick jag och en till från Tarfalastugan och över blockterrängen (guobirvaggi/kuopervagge) ned till Sälkastugan och det tog en hel dag. Men denna turen skulle jag inte ha göra då jag går själv då jag anser att det är för stora risker med denna tur.

Funderar också på hur genvägen är då man kommer ifrån Sälka och går direkt till Kebnekaise (alltså man går aldrig ned till Singistugorna)

Hälsningar
Pia

Hej Pia. Inser att det gått några år sedan du gjorde denna vandring, men undrar hur det gick, har nämligen funderingar på att göra samma vandring själv tillsammans med en kompis. Framförallt undrar jag hur många dagar man minst behöver för att göra rundvandringen (Nikkaluokta till Nikkaluokta så att säga), med denna genväg Sälka-Kebnekaise som du beskriver. Har tänkt vandra i mitten av juni, så självklart fortfarande oklart angående snöläget. Har möjlighet att gå både med och utan tält, vilket rekommenderas?

Huvudanledningen till att vi funderar på denna rutt är att vi vill kunna parkera bilen i Nikkaluokta och sedan komma åter dit utan att ha vandrat samma väg tillbaka. Kan man klara detta på 4-5 dagar (om man avstår från Tarfala och fortsätter direkt från Kebnekajse fjällstation till Nikkaluokta) eller är det något som bara en van vandrare bör ta sig för? (Vi kan nog klassas som genomsnittliga vandrare - unga och starka men inte mycket fjällerfarenhet.)

Tacksam för alla svar!

Mvh,
Erik
 
Du har större chans att få svar om du går in på hennes presentationssida och skriver frågan i hennes gästbok.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.