Det fungerar utmärkt. . Jag och min sambo hade med vår flatte förra året och han stortrivdes. Nu låter det som du har bra erfarenhet att ha med dig hunden i naturen så dessa tips är kan du nog men jag tar dem utifall ändå (utan att vara någon messerschmitt).
Över bäckarna är heller inga problem ,det är bara fem hängbroar du ska över som de kan tycka är lite läskiga, speciellt om du tycker det, då tycker de det också. Annars är det bara två vad där djupet är upp till anklarna om du missar stenarna och ca 5 meter brett (en baggis om den inte är livrädd för vatten).
De man alltid ska tänka på är att de kan gå ner i de många små bäckarna och kyla av och mjukgöra tassarna (trampdynorna blir varma). Min gillar vatten och jag har den alltid lös så den svalkar sig automatiskt hela tiden och då slipper jag salvor och annat rassel. Stenar är inget problem om den får gå fritt lugnt eller bakom, de är rätt säkra på var de sätter tassarna. Det finns dessutom inte så mycket vassa stenar heller bara ett litet avsnitt runt Tjetka, annars är det spångar som de är smarta nog att välja efter ett tag.
Nu ska man inte ha hunden lös där (men jag går mot röd gubbe också ibland), men min hund vet inget annat, den är bara kopplad i trafik och på stan. En annan fördel är att den har varken jakt eller vakt i sig, så den är tyst och ev renar och fågel noteras men det är allt.
Vad man bör tänka på är att det är ganska långt och är den lös som min är det en fördel att lära den att ”gå bakom” annars går den lätt dubbelt så långt som du gör. Går den före kopplad och drar lägger den också massa onödig kraft/ansträngning och drar dig i obalans (förr eller senare). Och båda alternativen kan leda till överansträngning i nedre delen av benen/tassarna oftast bak.
Min fick överansträngning (pga ovan) i ett ben (riktigt halt) men med iprensalva och det finns en elastisk gummilik binda (typ Vetflex) som de tycker smakar illa och vanlig elastisk linda görs lätt ett tasskydd (bättre än det du köper, de är klumpiga) som fixerar tassen så han kan belasta den. Efter en dags rörelse hade överansträngningen släppt så han funkade som vanligt, (vila ska de bara göra om de brutit benet).
Sen om du har koppel eller sele är en smaksak, kör du sele bör den sitta bra annars kan den lätt få skavsår.
Ett regnskydd kan också vara bra att ha, de tål oftast regn, vind är värre speciellt kombinationen. Sen hade vi ett liggunderlag år honom ett 4 mm tunt Evazote som jag anpassade efter absiden där han fick ligga mellan ryggsäckarna.
Vi bar hans grejor eftersom vår packning 2 st var rätt lätt (totalt 2st x7,8 kg inkl hans prylar, 5 dag).
Ungefär så, en baggis lite som hemma i skogen fast lite längre och med hund blir det mer än dubbelt så roligt.