Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic)

Undrar om någon har gått sträckan och vet hur terrängen funkar för att gå med hund? Hur stenigt är det och är det många vad? Hon är van att gå på spång, i bra kondition och har många tältnätter bakom sig, men inte jätteglad i att ta sig över vatten. Har nämligen anmält mig till fjällräven classic då jag jobbar i skogen och fjällen i norrbotten i sommar, så tänkte det kunde vara en trevlig avstickare :) Börjar dock fundera på om hunden kan klara det..
 
Borde inte vara några problem, inga svåra vad då broar finns på dom större flödena dock några grunda max 0,5m.
Stenar av den vassa typen är det gott om bitvis ,kanske vore bra med någon typ av skydd (beroende på hundsort)
 
Det fungerar utmärkt. . Jag och min sambo hade med vår flatte förra året och han stortrivdes. Nu låter det som du har bra erfarenhet att ha med dig hunden i naturen så dessa tips är kan du nog men jag tar dem utifall ändå (utan att vara någon messerschmitt).

Över bäckarna är heller inga problem ,det är bara fem hängbroar du ska över som de kan tycka är lite läskiga, speciellt om du tycker det, då tycker de det också. Annars är det bara två vad där djupet är upp till anklarna om du missar stenarna och ca 5 meter brett (en baggis om den inte är livrädd för vatten).

De man alltid ska tänka på är att de kan gå ner i de många små bäckarna och kyla av och mjukgöra tassarna (trampdynorna blir varma). Min gillar vatten och jag har den alltid lös så den svalkar sig automatiskt hela tiden och då slipper jag salvor och annat rassel. Stenar är inget problem om den får gå fritt lugnt eller bakom, de är rätt säkra på var de sätter tassarna. Det finns dessutom inte så mycket vassa stenar heller bara ett litet avsnitt runt Tjetka, annars är det spångar som de är smarta nog att välja efter ett tag.

Nu ska man inte ha hunden lös där (men jag går mot röd gubbe också ibland), men min hund vet inget annat, den är bara kopplad i trafik och på stan. En annan fördel är att den har varken jakt eller vakt i sig, så den är tyst och ev renar och fågel noteras men det är allt.

Vad man bör tänka på är att det är ganska långt och är den lös som min är det en fördel att lära den att ”gå bakom” annars går den lätt dubbelt så långt som du gör. Går den före kopplad och drar lägger den också massa onödig kraft/ansträngning och drar dig i obalans (förr eller senare). Och båda alternativen kan leda till överansträngning i nedre delen av benen/tassarna oftast bak.

Min fick överansträngning (pga ovan) i ett ben (riktigt halt) men med iprensalva och det finns en elastisk gummilik binda (typ Vetflex) som de tycker smakar illa och vanlig elastisk linda görs lätt ett tasskydd (bättre än det du köper, de är klumpiga) som fixerar tassen så han kan belasta den. Efter en dags rörelse hade överansträngningen släppt så han funkade som vanligt, (vila ska de bara göra om de brutit benet).

Sen om du har koppel eller sele är en smaksak, kör du sele bör den sitta bra annars kan den lätt få skavsår.
Ett regnskydd kan också vara bra att ha, de tål oftast regn, vind är värre speciellt kombinationen. Sen hade vi ett liggunderlag år honom ett 4 mm tunt Evazote som jag anpassade efter absiden där han fick ligga mellan ryggsäckarna.

Vi bar hans grejor eftersom vår packning 2 st var rätt lätt (totalt 2st x7,8 kg inkl hans prylar, 5 dag).
Ungefär så, en baggis lite som hemma i skogen fast lite längre och med hund blir det mer än dubbelt så roligt.
 
Tack för jättebra svar! Det var många bra saker att tänka på. Kul att det funkade så bra för er att gå med hunden, nu blev jag lite mer positiv till att detta ska funka :)

Hunden är väldigt intresserad i allt vilt så hon kommer få gå i koppel eller långlina, hon mer avslappnad i lina, så kanske hon gör av med minst onödig energi då..

Vatten blir nog vår störtsta utmaning, hon sätter ogärna tassarna i blöt, men vi har ju tid att träna nu ett tag, speciellt viktigt om det kan vara positiv för tassarna om de svalkar av dem!

Hängbroar kanske vi också får hitta nån att testa gå över innan det är skarpt läge.
 
Klart att det kommer att funka, under de senaste två åren var det en hel del hundar med, från små till stora. Klart att det funkar bättre för vissa men jag tror att det hänger mycket på hur man är själv, och hunden kan avläsa kroppsspråk. Och en hungrig hund (min är det jämt, mat är gott står nog inristat på pannbenets insida), lite positivitet och ev godis då funkar det mesta.

Missade lite med tassarna, en av de viktigaste bitarna med att de kliver ner i vattnet är förutom avkylning även att de blir fuktiga och mjuka. Det är också en av anledningarna att många djur gärna kliver ut i vattnet när de ska dricka (naturligt beteende). Det kanske även din gör efter ett tag om du inte låter den dricka ur vattenskålen, då väljer den plan B för plan A saknas. Det finns små pytte bäckar överallt (spång över) utom möjligen på två sträckor om ca 2 tim vardera där är vattentillgången sämre.
 
Jag gick 2008 med min hund och den erfarenhet jag har förutom de som redan tagits upp är:
  • Om det är blött underlag länge (tex under/efter regn) slits trampdynorna fortare. Håll koll!
  • Tänk på att det på vissa platser kan vara mycket mygg (typ runt/efter Alesjaurestugorna vill jag minnas) och även hunden kan behöva skyddas från detta.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har använt mig av ett vanligt flexikoppel där jag trätt genom höftbältet genom handtaget och dragit åt. Att slippa hålla ett koppel i handen när man går är guld värt.

Beroende på storleken på hunden och hundföraren så är ett tips att bära hunden över broarna om det är ett problem att få över den.

Tassalva tror jag redan nämts. Rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...