Nepal under januari

Funderar på Everest Base Camp eller Anapurna Circuit i januari och undrar om någon har erfarenheter från de högre passen (4500-5400 m) vid den här årstiden? Tänker främst på passen Thorung La (Anapurna) och Cho La (Gokyo-Everest). Är det dumdristigt ur snö-/lavinsynpunkt? Ungefär hur kallt blir det normalt dagtid resp nattetid? Är lodgerna öppna även på högre höjder vid den tiden?

Tacksam för tips!

Rasmus Jansson
 
Inte så bra Årstid!

Var i Nepal vid månadsskiftet mars - april -00 och då hade man precis börjat ta sig över passet. Innan gick det inte pga för mycket snö.

Everest har jag ingen koll på.

Håll till godo!

//Anders
 
Everest Base camp trek

Hej ett bra tips är att köpa boken "Trekking in Everest region" där står det mesta man behöver veta om just detta område. Var själv där april-maj -99 och hade det helt underbart. Just vintertid tror jag det kan bli lite kämpigt.

Lycka till!

//Thomas
 
Tveksamt i januari!

först vill jag gratulera dig till ett gott semesterval. Jag och min sambo gjorde Everest BAse Camp förra året i nov. Vi gick dessutmo över Cho La-passet till Gokyo. Vandringens höjdpunkt. Dock är det kallt och en bit off trekk, dvs man bör ha koll på läget. Passet är ofta stängt pgr av snö. Detta får man reda på genom att vandra upp till lodgerna som ligger på vägen. Jag utgår dock från att lodgerna som ligger närmast passet är stängda i januari. Jag vet att Gokyo stänger under värsta vintermånaden, vilket torde vara januari.

Rekommenderar alltså att du kör vanliga trekkerna, och kryddar dom med lite avstickare på vägen istället. Chokong- Valley på väg upp mot Everest är vackert. Gör du en topptur där på ngn av topparna i dalen, får du en sanslös utsikt mot Lhotse.

Lycka till och hör gärna av dig om du har några frågor.

Petter
 
Kallt, men visst funkar det!

Det blev Nepal i januari i alla fall. En fantastisk och spännande resa, även om det var kallt. Inga höga pass för vår del, men väl Kala Pattar (strax ovanför Everest Base Camp) och Annpurna Base Camp. Reseberättelse med bilder finns på http://www.lysator.liu.se/~rasmus/nepal för den som är sugen.
 
Kunde inte låta bli....

....att läsa om resan på hemsidan. Det var inte svårt att drömma sig tillbaka med grym längtan. I övrigt så verkar det som om ni är nöjda med resan?
 
Nöjda?

Nöjda? Ja, mycket. Nepalresan gav många nya upplevelser och insikter. Allt var absolut inte fantastiskt och trevligt, men det är en oförglömlig upplevelse som jag inte vill vara utan. Någon gång åker jag tillbaka... Då gäller det bara att planera in så lite tid som möjligt i städerna och snabbt komma upp i bergen. "Civilisationen" i Nepal är ju inte direkt fräsch!
 
Tjenare rasmus

Tänkt bara säga att jag drar ivär till peru nu på freadg. Ha ett trevligt sommarlov med mycket gott vin.
mvh andreas eek
 
Trevlig resa!

Peru... Om det inte hade varit för exjobb och värdelösa Ericssonaktier så hade du inte behövt åka ensam. :-( Ta många kort med din monsterkamera så vi andra kan följa dig i dina fotspår efteråt. Ha det nu riktigt kul och se upp för bandidos och förföriska latinoflickor!

Rasmus
 
ang temperatur

Du kommer gå ner till -25, -30 grader nattetid i Januari februari. Vädret är ofta riktigt behagligt dagtid, men det slår om FORT. Lodgerna är öppna. Inte alla, men så pass många att det räcker och blir över.
 
base camp

jag gick the Anapurna circuit med start 2:a februari förra året, och stötte inte på nästan någon snö överhuvudtaget. Barmark på Thorung la tex!! Däremot pratade jag med folk som kommit ifrån Anapurna base Camp under samma period, och däruppe hade det varit rikligt med snö. Dock var vandringen helt genomförbart. Förra året var lite av ett undantag klimatmässigt dock. Därav den lilla snömängden. Räkna dock med att alltid stöta på snö och ett klimat som slår om VÄLDIGT fort inne i Anapurnaområdet i januari-februari.(base camp tex) Det är en skillnad att befinna sig i området och att vara utanför ( vilket Thorung La-rutten är)
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.