nedgradera mapsource

Har just upptäckt att mina kartor ser ut som skit i Mapsource, läste att man kunde nedgradera mapsource till en lägre version men hur gör man det utan att tappa sina kartor och måsta omistallera allt?
 
Hej!

Jag har just gjort detta. Du tappar inga kartor eller annat genom att avinstallera MapSource. Om du trots detta är orolig kan du bara ta bort filen MapSource.exe (finns sannolikt i C:\Program\Garmin) och sedan installera den version du vill ha. 6.13.7 är ett bra val.

Om du vill ha både hängslen och livrem kan du kopiera dina upplåsningskoder i MapSource med dess inbyggda rutin för detta och med hjälp av Regedit ta backup på registerdelen HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin.

Bertil
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nu har jag lyckats nergradera Mapsource enligt instruktion.
Friluftskartan funkar men tyvärr så försvann min City navigator NT 2009...
Går den att ha tillsammans med tidigare version av Mapsource eller är det kört?
 
Nu har jag lyckats reparera installationen, men då fick jag med den nyare och ej fungeradnde Mapsource på köpet... Morr!

Det verkar som att det bara är att vänta på version 6.16 eller 7, och hoppas på det bästa.
 
Ok, på det viset, sabla Garmin. Det här var nått nytt, de brukar alltid ha bra grejor. Jag tror att helt enkelt "skiter" i att göra nått och väntar på en uppgradering. Det funkar ju i alla fall i GPS:en och det går att leva med på datorn.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ok, på det viset, sabla Garmin. Det här var nått nytt, de brukar alltid ha bra grejor. Jag tror att helt enkelt "skiter" i att göra nått och väntar på en uppgradering. Det funkar ju i alla fall i GPS:en och det går att leva med på datorn.

Se bara till att du använder 6.15.4 eller nyare. Annars kan du få betydande problem. T ex kan upptankade rutter bli heltokiga.

Det finns inga fördelar med 6.15 jämfört med 6.13.7 så en nedgradering är att rekommendera. Du skall nog inte räkna med att Garmin gör något åt den tokiga skalningen. Se förklaring på annan plats.
 
Se bara till att du använder 6.15.4 eller nyare. Annars kan du få betydande problem. T ex kan upptankade rutter bli heltokiga.

Det finns inga fördelar med 6.15 jämfört med 6.13.7 så en nedgradering är att rekommendera. Du skall nog inte räkna med att Garmin gör något åt den tokiga skalningen. Se förklaring på annan plats.

Går det att ha NT 2009 kartor i verison 6.13.7? Utan att konvertera dem till .img filer?
 
Går det att ha NT 2009 kartor i verison 6.13.7? Utan att konvertera dem till .img filer?
När jag uppdaterade till City Navigator till NT 2009 fick jag precis samma problem som denna tråden handlar om. Fick Mapsource 6.14.1 i samband med uppdateringen.. Det finns ett program som löser konverteringen på ett mycket användarvänligt sätt, se http://members.ziggo.nl/zumo/cne2009_multilang.html

Efter att ha kört detta program kunde jag köra både Mapsource 6.13.7 och 6.14.1 på datorn. NT2009 och även övriga kartor var tillgängliga i båda versionerna av Mapsource. Efter detta har jag aldrig brytt mig om att uppdatera 6.14.1 utan använder i första hand 6.13.7.
 
Om man har flera partitioner i datorn kan man ha flera MapSource

Behöver inte vara så krångligt. När CN2009NT väl är konverterad och allt ligger på C:/Garmin så kan man ha hur många Mapsource som helst.

Jag har MapSource6137.exe, MapSource6141.exe, MapSource6153.exe och MapSource6154.exe alla liggande i mappen C:/Garmin och kan köra vilken jag vill bara genom att dubbelklicka på den (eller på en länk). Men jag kör nästan bara 6.13.7.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.