nedgradera mapsource

Behöver inte vara så krångligt. När CN2009NT väl är konverterad och allt ligger på C:/Garmin så kan man ha hur många Mapsource som helst.

Jag har MapSource6137.exe, MapSource6141.exe, MapSource6153.exe och MapSource6154.exe alla liggande i mappen C:/Garmin och kan köra vilken jag vill bara genom att dubbelklicka på den (eller på en länk). Men jag kör nästan bara 6.13.7.

Ja, då har man lärt sig något nytt igen :)

Jag använder ”bara” version 6.13.7 då jag tidigare blivit avrådd från att uppgradera. Jag har ingen NT karta utan bara Friluftskartan Pro Svealand, om det nu har någon betydelse .

Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Både och

Hej!

Man kan installera både 6.13.7 OCH 6.15.3. Jag har testat detta.

Om du har 6.13.7, flytta MapSource.exe till en anna katalog, t ex om du har en d-disk till d:\Program\Garmin annars t ex till c:\Program\Garmin15 eller liknande. Kör sedan uppgraderingen till 6.15.3. Denna lägger sig i standarsmappen c:\Program\Garmin.

Om du har 6.15.3, gör på samma sätt och kör sedan installationen av 6.13.7.

Man kan sedan välja vilken verion man vill köra genom att ha en genväg till resp MapSource.exe.

Man kan ju diskutera nyttan av detta med tanke på de problem med proportionerna som 6.15.3 medför. Men å andra sidan kan man köra NT2009 med 6.15.3.

Bertil

Vilken version av MapSource vill man ha?

Jag har ny hårddisk och ska installera MapSource på nytt. Jag hade den helgalna skalningen innan och det störde mig rejält. Vilken version gäller idag? Är det fortfarande 6.13.7?

Det kan ju vara bra att veta att om man kör "konvertering" till "gamla" kartformatet eniligt länkar ovan så kan man ta bort de kartfiler som installerats i det "nya" formatet efter konverteringen. Den nya (6.15.x) Mapsourcen känner igen kartor i det "gamla" formatet också om ni hängde med...
Det finns ju GB att spara om man lagt in CNEU2010.20 t.ex.

Som sagt uppgradera INTE över 6.x. Jag vet inte hur Garmin tänkte när de släppte den nya kartmotorn - inte nog med att den faktiskt visar vissa kartor i fel proportioner, dessutom är den verkligen groteskt långsam, inte ens en Intel Q9550 (fyra kärnor och hög frekvens, sista skriket) ritar kartorna drägligt fort.

Ska de ha det på det viset får de ju erbjuda den gamla motorn under Preferences.

Har sett dumpar, ser väldigt bra ut.

Vilken skillnad! Förutom att proportionerna är rätt, så är den betydligt tydligare också!
Nya betan 6.16 är på engelska, men min gamla svenska 6.15 är fortfarande installerad och går att köra samtidigt. Lätt att jämföra!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips