Navigera med karta och Kompass

stötskyst
En karta kostar 130 kr. Som jämförelse för alla som inte är födda med silversked i mun.
Det är alltså dags att tänka till! En plastpåse, ett "stötskydd" av silikon och en powerbank fungerar också. Själv har jag den lösningen och har alla kartor över Sverige, Norge och Finland med mig - gratis. Som backup skriver jag ut aktuellt område på papper innan jag ger mig ut.
Min avsikt med inlägget var att öka kännedomen om att det finns fullt fungerande alternativ till "en sketen mobiltelefon som går sönder om man tappar den".
 
Nu var ju ursprungsfrågan om just karta och kompass.
Håller helt med om att det finns bra hjälpmedel i form av telefoner, GPS och annat. Dock är det som med matematik i skolan, först bör man lära sig ämnet, sen använder man kalkylator.
Bra med en grundförståelse, och jag tolkar trådstartaren som att hen helt saknar grunderna.

/P
 
Varför skall du gå och titta på kartan hela dagen, det är väl bättre att titta på den omgivande naturen?
Jag brukar titta var jag befinner mig omkring en gång i timmen - kanske litet oftare om jag är osäker på var jag är. Tiden däremellan är givetvis skärmen släckt och telefonen i flygplansläge.

Jag antar att du menar att du slår på telefonens GPS för att den ska visa var du är? Då ersätter ju inte telefonen en karta, för jag är rätt säker på att om telefonen plötsligt är död när du ska titta var du är så är det inte helt trivialt att lista ut var du är.

Jag tittar på kartan för att följa med exakt var jag är.
 
Ingen av mina mobiler har varit "död" när jag slagit på den de senaste 25 åren. Risken att en olycka händer är nog större om jag går och stirrar på en karta hela tiden. Dessutom missar jag en stor del av den vackra naturen om kartan tar min uppmärksamhet.
Vi kan väl konstatera att jag tycker att jag har hittat en bra lösning för mig och du har en lösning som passar dig och TS får själv välja vilken lösning hen föredrar.
Som de flesta andra tycker jag också att man absolut skall kunna navigera med karta och kompass - om inte annat som backup för det 26:e året när telefonen kanske är "död".
 
Jag har aldrig lyckats spräcka glaset på nån av mina mobiler, men att byta skärm på mobiler är en stor business idag. Så bara för att nåt inte hänt dig (eller mig) så betyder det inte att det är nåt som aldrig händer.

Stirrar på kartan gör man ju inte, man har den i handen och varje gång man passerar nåt landmärke av nåt slag så stämmer man av med var man är på kartan. Och flyttar fram tummen dit.

Fördelen är att om man plötsligt upptäcker att man är vilse så har man full koll på det senast passerade landmärket och kan gå tillbaka några hundra meter för att komma på rätt väg.

Har det gått en timme sen senaste kollen är det väldigt svårt att gå tillbaka till senast kända position.
 
Jag har aldrig lyckats spräcka glaset på nån av mina mobiler, men att byta skärm på mobiler är en stor business idag. Så bara för att nåt inte hänt dig (eller mig) så betyder det inte att det är nåt som aldrig händer.

Stirrar på kartan gör man ju inte, man har den i handen och varje gång man passerar nåt landmärke av nåt slag så stämmer man av med var man är på kartan. Och flyttar fram tummen dit.

Fördelen är att om man plötsligt upptäcker att man är vilse så har man full koll på det senast passerade landmärket och kan gå tillbaka några hundra meter för att komma på rätt väg.

Har det gått en timme sen senaste kollen är det väldigt svårt att gå tillbaka till senast kända position.
Jag skulle här vilja tillägga att en gång har min mobil slutat fungera under en vandring. Naturligtvis är det dock upp till var och en hur man navigerar i naturen.
 
Hej!

Hade tänkt ge mig ut på min första längre tur i sommar som kommer kräva karta och kompass då det kommer bli en del vandring utanför leder.

Har några frågor jag skulle behöva få svar på.

1. Vilka är meridianerna på kartan?
2. Måste man passa kartan för att ställa in riktningen dit man ska gå?
3. Kan jag ha norr på kartan uppåt och använda mig av meridianerna och ställa in kompasshuset efter meridianerna och få samma riktning som om jag skulle passa kartan?

Kommer träna en hel del på hemmaplan innan det är dags att ge sig iväg så jag är bergsäker så hur allt fungerar.

Önskar er alla ett underbart friluftsår där ni får njuta av naturen i den största utsträckning som är möjlig för er.

För att krångla till det ytterligare har du "Missvisningen" helt enkelt att den magnetiska nordpolen inte befinner sig på nordpolen, att ta hänsyn till. Beroende på var du tänkt vandrar från ca 4-11 grader.
Använder du en kompass med inbyggd missvisningskorrigering kan det underlätta i fält när det stressar till sig. (Ska jag lägga till eller dra ifrån missvisningen beroende om du hämtat bäringen från kartan eller pejlad bäring)
Kompassexepel; https://www.suunto.com/sv-se/Produkter/Kompasser/Suunto-MC-2/Suunto-MC-2-NH-Mirror-Compass/

Ha en riktigt fin tur!
 
Kartor+GPS i hyfsat vattentålig mobil, kompass - i form av klocka, suunto eller casio protrek, lättare att snabbt syfta riktning med än en gammal vanlig vätskekompass tycker jag, för att se efter så att man håller kursen och går åt rätt håll mellan de förhoppningsvis få tillfällen man tittar ner i mobilen under turen. Så ser min metodik ut.

Givetvis småskalig papperskarta i plastficka som backup a la lantmäteriets "röda" också, samt en gammal vanlig Silva, om man ska till något hyfsat svårgenomträngligt eller obefolkat område där man inte rimligen träffar på civilisation om man helt enkelt bara går i en rak kompassriktning i ett par timmar.
 
Hmm? Jag har haft MYCKET stor användning av min kompass i dimma ett antal gånger. Dels på toppen av Mårma och dels i och runt Sulitelmamassivet.
/HåkanF
Samma här. I dimma brukar det gå så att vandringskompisen har GPS och vi tittar först på den och ser var vi är, sen tittar jag på kartan och kompassen och säger vart vi ska gå. Utan dimma behövs varken GPS eller karta och kompass, för man ser ju fjällen, jokkar och dalar och har förstås memorerat kartan under de månader man har förberett sig för årets vandring.
 
Samma här. I dimma brukar det gå så att vandringskompisen har GPS och vi tittar först på den och ser var vi är, sen tittar jag på kartan och kompassen och säger vart vi ska gå. Utan dimma behövs varken GPS eller karta och kompass, för man ser ju fjällen, jokkar och dalar och har förstås memorerat kartan under de månader man har förberett sig för årets vandring.
Det är naturligtvis så att om du vet var du befinner dig så kan kompassen vara till hjälp. Det jag avsåg med min kommentar var att om du inte vet var du befinner dig så gör varken karta eller kompass någon nytta. I en sådan situation är gps-en klart överlägsen anser jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Uppfräschning, använda kompass? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...