Navigera med karta och Kompass

Jag har ofta med mig telefon (tidigare GPS) som komplement till kartan. Oftast används den inte. Jag tycker det är trevligast att inte behöva några elektroniska apparater när jag är ute och vandrar. Som nämnts tidigare fungerar papperskartan alltid, även om jag inte heller brukar ha problem med mobilen. Jag har också lättare att uppskatta avstånd och färdväg på en papperskarta jämfört med bilden på mobilen. :)

Mobil (eller GPS) använder jag när det är riktigt dålig sikt (dimma) och/eller när jag vill vara helt säker att jag går kortaste (och snabbaste) vägen. När jag går med karta och det inte finns tydliga landmärken händer det ofta att jag går en något längre väg i obanad terräng. Det spelar oftast ingen som helst roll.
 
PS. Karta och kompass är inte särskilt användbart i dimma. DS
Karta utan kompass nej. Karta med kompass jo. Kan även kompletteras med en höjdmätare om man vill för högre noggrannhet.

Därmed inte sagt att man inte kan använda en gps, det är ju så klart smidigt om man är osäker på navigering.

Men. Om man inte har någon backup till sin enda elektroniska enhet så hamnar man lätt i bekymmer. Oftast går det så klart bra, men det är pålitligare med karta, så det är bra att ha med (och kunna använda) det med i min bok.
 
Nu är det ju så att TS frågor handlade om navigering med karta och kompass.
Alla verktygen för navigering har sin plats.
Går telefonen sönder eller batteriet tar slut så är det lika illa som att kartan blåst iväg och försvunnit.
Fanns båda delar med är det ena backup för det andra, men det kräver att kunskapen att använda båda delar finns.
Vilket verktyg som är det primära för individen kan jag tycka är upp till individen.
 
Papperskarta är mycket mer användbart när man går än en liten sketen mobil. Kompassen är ju sällan man behöver, men har man en med så bör man ju kunna hantera den också. Mobilen ligger i ryggan och tas endast upp i nödfall och vid lägret. kartan kan man tappa på en sten utan att det gör nåt, men mobilen går sönder eller drunknar i jokken.
Mindre teknik på turerna ger mer glädje och njutning. Tekniknörd kan man va hemma istället.

Papperskartor är ungefär lika tåliga som en icke-IPklassad mobil, men i fordral eller tryckt på tyvek matchar den en högt IPklassad mobil med fordral, avseende tålighet.

Tycker inte det är antingen eller, hellre både och, beroende på situation.

/Patrik
 
Karta utan kompass nej. Karta med kompass jo. Kan även kompletteras med en höjdmätare om man vill för högre noggrannhet.

Därmed inte sagt att man inte kan använda en gps, det är ju så klart smidigt om man är osäker på navigering.

Men. Om man inte har någon backup till sin enda elektroniska enhet så hamnar man lätt i bekymmer. Oftast går det så klart bra, men det är pålitligare med karta, så det är bra att ha med (och kunna använda) det med i min bok.
Om du inte vet var du befinner dig pga. att du gått vilse i dimman så är varken kartan eller kompassen till någon nytta. Sedan är det givetvis så att man alltid skall ha ett backupsystem oavsett vilken lösning man väljer.
 
Nu är det ju så att TS frågor handlade om navigering med karta och kompass.
Alla verktygen för navigering har sin plats.
Går telefonen sönder eller batteriet tar slut så är det lika illa som att kartan blåst iväg och försvunnit.
Fanns båda delar med är det ena backup för det andra, men det kräver att kunskapen att använda båda delar finns.
Vilket verktyg som är det primära för individen kan jag tycka är upp till individen.
TS var uppenbarligen helt nybörjare. Jag tycker "hen" gör rätt i att lära sig använda karta och kompass MEN jag tycker också att det kan vara bra att känna till enklare alternativ. Det finns mycket annat att tänka på inför sina första försök när det gäller uteliv.
Tråden rör sig ju fortfarande inom området Navigering.
 
Om du inte vet var du befinner dig pga. att du gått vilse i dimman så är varken kartan eller kompassen till någon nytta. Sedan är det givetvis så att man alltid skall ha ett backupsystem oavsett vilken lösning man väljer.
För det första är det ju verktyg för att inte komma vilse från början.

Har man väl kommit vilse så ställer man kompassriktning mot närmsta uppfång. Bäck, stig, berg eller vad som kan finnas på kartan. Sen följer man kompassen dit. Eller om man vet att man ska gå t ex norrut så ställer man kompasskurs norrut och knallar på.
 
TS var uppenbarligen helt nybörjare. Jag tycker "hen" gör rätt i att lära sig använda karta och kompass MEN jag tycker också att det kan vara bra att känna till enklare alternativ. Det finns mycket annat att tänka på inför sina första försök när det gäller uteliv.
Tråden rör sig ju fortfarande inom området Navigering.
Ursäkta, men ditt första inlägg i denna tråden (#9) anser jag inte vara så mycket hjälp till en nybörjare utan mer ett svingande mot andra som inte uppnått samma upplysta nivåer som du om vare sig navigering eller annat inom friluftslivet.
Ett hjälpande bidrag i trådens sakfråga och upplysning andra trådar omfattande andra navigeringshjälpmedel hade varit mer konstruktivt.
Men detta stänger jag mitt deltagande i denna tråd.
 
För det första är det ju verktyg för att inte komma vilse från början.

Har man väl kommit vilse så ställer man kompassriktning mot närmsta uppfång. Bäck, stig, berg eller vad som kan finnas på kartan. Sen följer man kompassen dit. Eller om man vet att man ska gå t ex norrut så ställer man kompasskurs norrut och knallar på.
Håller med dig i första stycket.

Har du kommit i det läge att du måste börja använda uppfång så är ju en gps eller mobil att föredra om man vill/behöver gå närmaste vägen till målet.
Jag har orienterat med karta och kompass i tävlingsform i min ungdom så jag är inte främmande för att använda dom men jag har gått med gps eller mobiltelefon de senaste 25 åren och det skulle aldrig falla mig in att gå tillbaka till karta och kompass så länge gps:en fungerar.
 
Du har väldigt dålig kännedom om moderna mobiltelefoner anser jag. Det finns stötsäkra, vattentäta med batterier på upp till 10 000 mAh. Tycker man skärmen är för liten så finns dessutom sådana som har utfällbar skärm.

Men att slösa med mobilens batteri genom att skärmen påslagen hela dagen tömmer de flesta powerbanks ganska snabbt. Och att telefonen är vattentät hjälper ju inte om man inte hittar den i vattnet.

Att ha en papperskarta i handen och följa var man går är så failsafe det kan bli. Särskilt om man har kartan uppdelat i dagsetapper.

Mobilen är bättre att spara till att kommunicera med.
 
Men att slösa med mobilens batteri genom att skärmen påslagen hela dagen tömmer de flesta powerbanks ganska snabbt. Och att telefonen är vattentät hjälper ju inte om man inte hittar den i vattnet.

Att ha en papperskarta i handen och följa var man går är så failsafe det kan bli. Särskilt om man har kartan uppdelat i dagsetapper.

Mobilen är bättre att spara till att kommunicera med.
Varför skall du gå och titta på kartan hela dagen, det är väl bättre att titta på den omgivande naturen?
Jag brukar titta var jag befinner mig omkring en gång i timmen - kanske litet oftare om jag är osäker på var jag är. Tiden däremellan är givetvis skärmen släckt och telefonen i flygplansläge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Uppfräschning, använda kompass? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.