Navigera med karta och Kompass

När vi förra året vandrade från Muddus nationalpark via Porjus, Ultevis fjällurskog och Uldevisduottar till Saltoluokta så fanns det inte kartor i bra skala mellan Porjus och Saltoluokta. Därför beställde vi i Kartbutiken i Stockholm egna kartor i en lämplig skala. Minns inte om det var 1:50 000 och 1:100 000 vi beställde. De var i en kvalité som tål att hanteras utomhus, dock inte om det regnar för mycket. Vi vek dem ganska mycket och de blev slitna där vecken var.
Man kunde få olika detaljer i utskrifterna och vi valde bort en hel del, som hade underlätta i konnektion med andra kartor vi hade med oss, såsom koordinater och en del annat.
Nu vet vi att man kan skriva ut kartor, och vi gör det gärna igen om vi ska vandra där det inte finns kartor i en vettig skala.
Den som är nyfiken på hur vi gick kan kika på min blogg över den vandringen, https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=792
Jag har gjort en liknande beställning från Kartbutiken en gång, men den kartan kom ovikt. Också det en nackdel. För övrigt låter det som en spännande vandring ni gjorde.
 
Jag anser ju att en av poängerna med en karta är just att man kan vika ut den så den blir stor. Karta i A4-format är ju inte särskilt bättre än karta på en iPad.
Det var enklare på ett sätt "förr i tiden". Man köpte den/de kartor man behövde. Nu behöver man skaffa en laserskrivare och lämpligt papper. Man måste även lära sig tekniken.
 
Hej!

Hade tänkt ge mig ut på min första längre tur i sommar som kommer kräva karta och kompass då det kommer bli en del vandring utanför leder.

Har några frågor jag skulle behöva få svar på.

1. Vilka är meridianerna på kartan?
2. Måste man passa kartan för att ställa in riktningen dit man ska gå?
3. Kan jag ha norr på kartan uppåt och använda mig av meridianerna och ställa in kompasshuset efter meridianerna och få samma riktning som om jag skulle passa kartan?

Kommer träna en hel del på hemmaplan innan det är dags att ge sig iväg så jag är bergsäker så hur allt fungerar.

Önskar er alla ett underbart friluftsår där ni får njuta av naturen i den största utsträckning som är möjlig för er.
Hur gick det med navigeringen?
 
Det var enklare på ett sätt "förr i tiden". Man köpte den/de kartor man behövde. Nu behöver man skaffa en laserskrivare och lämpligt papper. Man måste även lära sig tekniken.
Sant som det är sagt.
Kartbutiken kanske borde börja med att erbjuda att vika kartor så är problemet löst, men fick du en karta levererad ovikt därifrån? Hur i allsin dar gick det till, kom den likt nån slags gigantisk våffla med DHL/UPS? Låter närainpå komiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Uppfräschning, använda kompass? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.