Navigera med karta och Kompass

Olika läger tydligen

De som förespråkar GPS och har karta som backupp, och tvärt om.

För de som är oroliga för att kartan ska "blåsa bort" och därför bär med sig GPS så kan ju ett tips vara att ta ett par foton med mobilen på kartan. (om man nu bär med sig mobil)
Då har man ju hjälpliga navigeringsmöjligheten kvar även om man skulle råka mista kartan.

Gå med mobil som GPS enbart är inget jag skulle göra annat möjligen på dagsturer där man redan på ett ungefär har "kartan" i huvudet, batteriet kroknar ju ofta rätt snart.
 
Olika läger tydligen

De som förespråkar GPS och har karta som backupp, och tvärt om.

För de som är oroliga för att kartan ska "blåsa bort" och därför bär med sig GPS så kan ju ett tips vara att ta ett par foton med mobilen på kartan. (om man nu bär med sig mobil)
Då har man ju hjälpliga navigeringsmöjligheten kvar även om man skulle råka mista kartan.

Gå med mobil som GPS enbart är inget jag skulle göra annat möjligen på dagsturer där man redan på ett ungefär har "kartan" i huvudet, batteriet kroknar ju ofta rätt snart.
Gps:en i mobilen räcker 4-5 dagar om du kör mobilen i flygplansläge och stänger av den på nätterna.

Jag delar annars helt din uppfattning om att man alltid skall ha karta tillgänglig. Att en karta blåser bort torde väl ändå vara ovanligt.
 
Avseende lära sig själv att Orientera med karta och kompass så finns det en bra handbok som heter Orientering den kan du beställa i din bokhandel, eller låna från ditt bibliotet, Förlaget är Liber, ISBN 91-38-04690-3. Den rekommenderas till allmän läsning!
Friluftskartor bör du köpa i Tyvek som tål regn, trots det brukar jag lägga min karta i en kartficka av plast eller en A4 plastficka igentejpad över öppningen.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag navigerar med karta och kompass, för att jag brukar göra det. Det finns flera fördelar med att kunna använda en karta i fjällen, och jag tänkte ge några exempel på det:
1. Man får snabbt en överblick på närområdet och kan jämföra det man ser med hur det ser ut på kartan. Om man ska leta reda på en topp, vattendrag eller något annat i en gps så är skärmen ganska liten och man får zooma in och ut, panorera...det är helt enkelt bökigt.
På en karta ser man omgående närområdet, men framför allt allt som är en bit bort. Man vrider huvudet åt höger och undrar vad man ser 10 km bort...eller 10 km åt andra hållet. Man jämför med kartan och får svaret direkt.
2. En karta fungerar utan batteri. Nu har jag en powerbank med mig, men det är främst för att ladda mobilen (där jag har biljetter mm), kamerabatterier och min Garmin inReach om det behövs.
3. Det är roligare att kika på en karta och jämföra med verkligheten (det man ser) än att zooma in och ut på en gps för att se vad ett topp heter...eller annat man ser på.

Jag kan sätta på InReachen eller mobilen och ta en gpspunkt för att jämföra med kartan om jag vill veta exakt var jag är. Ibland är det svårt att veta exakt var man är, speciellt om det är småkuperat och dimmigt eller om man går i en skog.

Det digitala är alltid en hjälp och stöd för mig om jag behöver det. Jag förlitar mig i grunden på kartan och kompassen då jag kan navigera med dem.

Med upp till två veckors vandring är batteri något jag får spara på...så jag kommer nog ha med lite extra powerbanks i år...mest för att jag vill kunna ta många bilder.

Tycker man att det är svårt med karta och kompass föreslår jag att man provar lite hemmavid. Det är ganska enkelt att lära sig det mest grundläggande om hur karta och kompass fungerar.
 
Kärt ämne på Utsidan detta med värderingen av tryckt karta jämfört med displayer med färdspår på kartbakgrund.

Håller med om de flesta inläggen i tråden.

Poängerna för mig är att kombinationen av tryckt karta och gps-positionering ger många glädjestunder. Planering och drömmande görs med både tryckt karta och zoombar digital kartvariant. Gärna med större display än på telefon eller dedikerad kartgps. Överblicken på tryckt karta är bättre och står jag ute i fjällandskap är det lättare att identifiera fjälltopparna med en passad stor tryckt karta än med en liten display.

Mina egna digitala färdspår blir fina minnen. Andras färdspår kan användas vid planering t ex via Strava. Skridskonätets redovisning av färdspår och isobservationer är en guldgruva för långfärdsskridskåkare.

Det är kul med kartor, färdspår, färdberättelser, foton, minnen och drömmande.

Tack Utsidan för diskussioner och tips.

Thure
 
Jag navigerar med karta och kompass, för att jag brukar göra det. Det finns flera fördelar med att kunna använda en karta i fjällen, och jag tänkte ge några exempel på det:
1. Man får snabbt en överblick på närområdet och kan jämföra det man ser med hur det ser ut på kartan. Om man ska leta reda på en topp, vattendrag eller något annat i en gps så är skärmen ganska liten och man får zooma in och ut, panorera...det är helt enkelt bökigt.
På en karta ser man omgående närområdet, men framför allt allt som är en bit bort. Man vrider huvudet åt höger och undrar vad man ser 10 km bort...eller 10 km åt andra hållet. Man jämför med kartan och får svaret direkt.
2. En karta fungerar utan batteri. Nu har jag en powerbank med mig, men det är främst för att ladda mobilen (där jag har biljetter mm), kamerabatterier och min Garmin inReach om det behövs.
3. Det är roligare att kika på en karta och jämföra med verkligheten (det man ser) än att zooma in och ut på en gps för att se vad ett topp heter...eller annat man ser på.

Jag kan sätta på InReachen eller mobilen och ta en gpspunkt för att jämföra med kartan om jag vill veta exakt var jag är. Ibland är det svårt att veta exakt var man är, speciellt om det är småkuperat och dimmigt eller om man går i en skog.

Det digitala är alltid en hjälp och stöd för mig om jag behöver det. Jag förlitar mig i grunden på kartan och kompassen då jag kan navigera med dem.

Med upp till två veckors vandring är batteri något jag får spara på...så jag kommer nog ha med lite extra powerbanks i år...mest för att jag vill kunna ta många bilder.

Tycker man att det är svårt med karta och kompass föreslår jag att man provar lite hemmavid. Det är ganska enkelt att lära sig det mest grundläggande om hur karta och kompass fungerar.
Nackdelen med tryckta kartor numera är att sedan Lantmäteriet slutat producera sådana så kan det vara svårt att hitta kartor över områden där få personer gör långvandringar. Lantmäteriets Terrängkarta täckte inte hela Sverige, men då fanns antingen Vägkartan eller Fjällkartan.
 
Nackdelen med tryckta kartor numera är att sedan Lantmäteriet slutat producera sådana så kan det vara svårt att hitta kartor över områden där få personer gör långvandringar. Lantmäteriets Terrängkarta täckte inte hela Sverige, men då fanns antingen Vägkartan eller Fjällkartan.
En packe Xerox NeverTear och en färglaser till låns ihop med utskriftsfunktionen (pdf-generatorn)
https://minkarta.lantmateriet.se ger fina resultat.
 
Jag anser ju att en av poängerna med en karta är just att man kan vika ut den så den blir stor. Karta i A4-format är ju inte särskilt bättre än karta på en iPad.
 
Jag anser ju att en av poängerna med en karta är just att man kan vika ut den så den blir stor. Karta i A4-format är ju inte särskilt bättre än karta på en iPad.

Det är en helt giltig synpunkt men behöver inte betyda så mycket för alla kartnavigerare.
Strategi med utskriftsmetoden kan vara en översiktskarta över hela uppdraget på 1:200 000 och sen delar på 1:50 000 längs den rutt man planerar för.
 
karta absolut, men kompass använder jag mest på havet. aldrig behövt på fjället. i kajaken är det väldigt användbart med en fastsatt på däck så man alltid ser kursen och kan jämföra med kartan framför en.

på fjället är det så mycket enklare att ta fram gps-position om man villat bort sig och jag vandrar inte efter en kurs normalt. går 99% på vad ögat ser i terrängen, men visst har man en kompass som backup.
 
Nackdelen med tryckta kartor numera är att sedan Lantmäteriet slutat producera sådana så kan det vara svårt att hitta kartor över områden där få personer gör långvandringar. Lantmäteriets Terrängkarta täckte inte hela Sverige, men då fanns antingen Vägkartan eller Fjällkartan.
När vi förra året vandrade från Muddus nationalpark via Porjus, Ultevis fjällurskog och Uldevisduottar till Saltoluokta så fanns det inte kartor i bra skala mellan Porjus och Saltoluokta. Därför beställde vi i Kartbutiken i Stockholm egna kartor i en lämplig skala. Minns inte om det var 1:50 000 och 1:100 000 vi beställde. De var i en kvalité som tål att hanteras utomhus, dock inte om det regnar för mycket. Vi vek dem ganska mycket och de blev slitna där vecken var.
Man kunde få olika detaljer i utskrifterna och vi valde bort en hel del, som hade underlätta i konnektion med andra kartor vi hade med oss, såsom koordinater och en del annat.
Nu vet vi att man kan skriva ut kartor, och vi gör det gärna igen om vi ska vandra där det inte finns kartor i en vettig skala.
Den som är nyfiken på hur vi gick kan kika på min blogg över den vandringen, https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=792
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Uppfräschning, använda kompass? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.