Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Ja så kan det vara. Märkligt att priserna stigit med flera hundra procent.
Blir dyrt för en barnfamilj att tälta vid en stf stuga några nätter.

Inte märkligt alls, marknadsekonomi. STF kommer att fortsätta att höja priser tills dom ser att totala intäckterna inte stiger längre, och folk väljer andra alternativ, enkelt ! ....
 
Nä det är bara att inse, STF vill inte ha traditionella vandrare med tält. Norska DNT vill ha både tältare och hyttebesökare.
Vi har en hel del att göra innan vi får det som i Norge och vi kanske aldrig får det som i friluftslivets land nummer ett.
 
Vid Helags fjällstation kostade det inget att tälta. Låter man bara bli att fråga STF, som inte har med saken att göra om jag tältar, så ingår det i allemansrätten.
De kan knappast ha laglig rätt att gå runt och knacka på tälten och kräva pengar, som på en privat campingplats, och det är inget jag heller varit med om. Deras monopol sträcker sig nog endast till byggnaderna.
 
Nä det är bara att inse, STF vill inte ha traditionella vandrare med tält. Norska DNT vill ha både tältare och hyttebesökare.
Vi har en hel del att göra innan vi får det som i Norge och vi kanske aldrig får det som i friluftslivets land nummer ett.

Nåja, åtminstone hytterna i jotunheimen tar ut en campingavgift. Och de ville i våras utöka gränsen till en kilometer från hyttan.
Kanske är avgiften lägre än hos STF? Jag hittar inga aktuella priser men vill minnas att det kostar mindre, men också ofta ingår mindre.
 
Vid Helags fjällstation kostade det inget att tälta. Låter man bara bli att fråga STF, som inte har med saken att göra om jag tältar, så ingår det i allemansrätten.
De kan knappast ha laglig rätt att gå runt och knacka på tälten och kräva pengar, som på en privat campingplats, och det är inget jag heller varit med om. Deras monopol sträcker sig nog endast till byggnaderna.

Så här skriver STF om tältning vid Keb
"VILL DU TÄLTA?
Möjlighet finns att tälta i anslutning till Kebnekaise Fjällstation, tält sätts upp minst 150 m från närmaste byggnad. Tältplats kan ej förbokas. För tältare erbjuds service i form av självhushållskök, toalett, dusch, bastu (f.n. stängd pga. coronaanpassningar) och torkrum. För detta betalas en serviceavgift på 250 kr/dygn som medlem (350 kr icke medlem). Barn 6-15 år betalar halva priset (0-5 år gratis). Middag för tältare bör förbokas för att säkra din plats i Elsas kök då vi har ett begränsat antal sittplatser, förboka här."

Så jag tolkar det som att det är service som dusch, tork och kök man betalar för och det känns för mig helt rimligt att betala för denna service.

Källa:

Här har vi en ännu tydligare skrivning om tältning vid STFs fjällstugor, som säger samma sak:
som säger:
"Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor. Se aktuella serviceavgifter här. "

Personligen tycker jag toabesök på fjällstation ska vara fritt för alla, för att minska spridningen av toa-rester i naturen, men någon ska ju samtidigt betala för underhåll och rengöring av toaletten.

/Patrik
 
Hmm, sitter här med miniräknaren och försöker göra en toabudget för mig och frugan när vi tältar en natt bredvid en toastol och får det till 700kr natten. Inklusive moms.
Då gäller det att planera sitt afträde under vistelsen…
 
OK.ifall jag satte upp tältet tex på Aktses äng,men undviker nyttja byggnaderna,duschen men går på torrdasset.Antar jag ska betala tältavgift ändå. Passerar jag och går vidare efter dassbesök,ska jag inte betala,men kan frivilligt lägga någon form av skitavgift...
 
Personligen tycker jag toabesök på fjällstation ska vara fritt för alla, för att minska spridningen av toa-rester i naturen, men någon ska ju samtidigt betala för underhåll och rengöring av toaletten.

/Patrik

Håller med. Hade jag betalat för att vistas på fjällstugor hade jag gärna betalat för att dasset ska kunna användas av alla så att jag slipper andras bajshögar runt fjällstugan. Många gräver inte ens en grop men även om de gör det blir det ohållbart på platser där tillräckligt många gör det.

När jag går i naturen använder jag dass om dessa finns. Och det ser jag inte heller som att jag utnyttjar en service utan jag ser det som att jag gör mitt bästa för att bajsa ansvarsfullt.

Om jag hade brytt mig om rättvisa och att alla ska betala för rätt saker, i denna värden, hade jag fått hjärnblödning direkt så jag försöker minimiera de tankebanorna :p
 
Hmm, sitter här med miniräknaren och försöker göra en toabudget för mig och frugan när vi tältar en natt bredvid en toastol och får det till 700kr natten. Inklusive moms.
Då gäller det att planera sitt afträde under vistelsen…

Väljer du att inte nyttja inomhusköket, duschen och torkrummet så kan det te sig dyrt. Brukar du ligga på golvet på hotell för att inte slita på lakanen och inte duscha eller se på TV där, kan det också tyckas som dyrt och obekvämt boende. :cool:
Men som sagt så tror jag inte du behöver betala serviceavgift om du endast nyttjar toan, utan bara om du nyttjar kök, tork, dusch.

/Patrik
 
Så här skriver STF om tältning vid Keb
"VILL DU TÄLTA?
Möjlighet finns att tälta i anslutning till Kebnekaise Fjällstation, tält sätts upp minst 150 m från närmaste byggnad. Tältplats kan ej förbokas. För tältare erbjuds service i form av självhushållskök, toalett, dusch, bastu (f.n. stängd pga. coronaanpassningar) och torkrum. För detta betalas en serviceavgift på 250 kr/dygn som medlem (350 kr icke medlem). Barn 6-15 år betalar halva priset (0-5 år gratis). Middag för tältare bör förbokas för att säkra din plats i Elsas kök då vi har ett begränsat antal sittplatser, förboka här."

Så jag tolkar det som att det är service som dusch, tork och kök man betalar för och det känns för mig helt rimligt att betala för denna service.

Källa:

Här har vi en ännu tydligare skrivning om tältning vid STFs fjällstugor, som säger samma sak:
som säger:
"Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor. Se aktuella serviceavgifter här. "

Personligen tycker jag toabesök på fjällstation ska vara fritt för alla, för att minska spridningen av toa-rester i naturen, men någon ska ju samtidigt betala för underhåll och rengöring av toaletten.

/Patrik
Ja, de vill väl sälja ett "campingpaket", så frågar man STF är det nog detta paket de försöker sälja till kund. De tjänar inga pengar på att säga att det är gratis, så det är bara dumt att dra in STF i sitt tältande och fråga först. Vill man nyttja deras äckliga skithus och dusch så kan man ju betala den avgiften, men iom att de får statsbidrag så tycker jag det ändå är tveksamt att det ska vara nån avgift för detta.
 
Jag är inte så erfaren med STF men de stugor jag passerat har absolut låtit en använda dasset och tälta på rimligt avstånd. Saften har också varit gratis.

Fjällstationerna är kanske annorlunda men de undviker jag av många anledningar. Men jag har använt inomhustoaletter på fjällstation. Det var inte som att jag frågade om lov, gjorde det bara, gick bra, kändes inte som att jag gjorde något uppenbart fel. Jag bor i en stad, här är det inte ovanligt med skyltar som säger att man måste vara kund för att använda toaletten och ofta får man fråga i kassan om kod/nyckel. Är det någon här som har blivit nekad att använda dass/toa på en fjällstation?
 
Väljer du att inte nyttja inomhusköket, duschen och torkrummet så kan det te sig dyrt. Brukar du ligga på golvet på hotell för att inte slita på lakanen och inte duscha eller se på TV där, kan det också tyckas som dyrt och obekvämt boende. :cool:
Men som sagt så tror jag inte du behöver betala serviceavgift om du endast nyttjar toan, utan bara om du nyttjar kök, tork, dusch.

/Patrik

Fast dusch och tv finns väl inte i varje stuga? Avgift måste betalas även om du inte använder de möjligheter som finns när du tältar. För min del tycker jag just dessa priser skenat iväg och därför jämför jag med Norges motsvarighet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...