Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Jag tror poängen här är att de som gör reklam för friluftsliv är de som tjänar pengar på det. Och de vill såklart inte tipsa om vad man kan göra gratis, utan de vill ha kunder. Alltså får man i media då en skev bild som gör att man tror att man måste betala 500 spänn natten för att tälta i fjällen (om man är två personer). Ska man vara en vecka i fjällen får man alltså bilden av att det kommer kosta 3500 kronor i tältavgifter. Och då är det nog många som stannar hemma.

Att det inte behöver kosta så mycket är det ingen som talar om för folk (för det är ingen som tjänar pengar på att tala om det för dem).
 
Jag tror poängen här är att de som gör reklam för friluftsliv är de som tjänar pengar på det. Och de vill såklart inte tipsa om vad man kan göra gratis, utan de vill ha kunder. Alltså får man i media då en skev bild som gör att man tror att man måste betala 500 spänn natten för att tälta i fjällen (om man är två personer). Ska man vara en vecka i fjällen får man alltså bilden av att det kommer kosta 3500 kronor i tältavgifter. Och då är det nog många som stannar hemma.

Att det inte behöver kosta så mycket är det ingen som talar om för folk (för det är ingen som tjänar pengar på att tala om det för dem).

Nja...
Det finns ju betydligt fler spelare än STF som gör reklam för friluftsliv (och som tjänar pengar på det).
I de reklambilder som ska övertyga dig om att slanta upp femsiffriga belopp för ett tält så är det knappast uppslaget utanför knuten på en fjällstuga. Och när tågföretaget lockar med resor till fjällen så är det antingen trerätterslyx på fjällhotell eller obanad frihet som presenteras. Inte avgiftstältning och slitna gemensamhetskök.

Som sagt var: Det finns definitivt ekonomiska hinder för vissa former av friluftsliv, i synnerhet i fjällmiljö (för de som inte redan bor i trakten), men just tältavgiften hör inte dit. Vare sig den är rimlig eller inte.
 
  • Gilla
Reactions: UAO
Då är det alltså avslöjat. Det finns aktörer som vill tjäna pengar på vårt friluftsintresse och reklamen är primärt till för att generera intäkter åt dem snarare än att främja friluftslivet och sprida relevant information.
 
  • Haha
Reactions: UAO
Nja… en viss bäring på ekonomiskt hinder är väl ändå tältavgifter speciellt om de upplevs som mindre rimliga.
För min del är STF inte mitt förstaval om vi ska bo under tak utanför fjällen, det var det förr och man stödde verksamheten som medlem. Sedan är det ju rätt att exempelvis företag som Naturkompaniet som är som en slags motsvarighet till Hugo Boss & Coco Chanel (om man ska vara lite retsam) också till viss mån skapar en bild av något som tömmer plånboken. Förvisso har ju det ju alltid sagts att en friluftsutrustning bygger man upp under tid och så är det.
För min del tog det bara en mansålder…😊
Som tur är förmedlas det mer o mer kunskap om ett enklare insteg i friluftslivet från andra krafter, Friluftsfrämjandet tror jag hör dit och scoutrörelsen etc.
 
Man skulle kanske starta en ny FB-grupp och ny rörelse. UltraBillig vandring. Istället för Fjäderlätt alltså. Där alla kunde dela tips om så billiga saker som möjligt, som fortfarande funkar. Bjuder på ideen. Sen kunde man skriva ett gäng böcker oxå och bli rik ...

"3 veckor UltraBillig vandring genom Alaska", kan nog bli en hit !
 
Scoutrörelsen? Där ungdomarna förväntar sig att föräldrarna ska punga ut med 40000 kr till jamboree?

Oj, jag fick googla för jag visste inte vad det var.
Är det verkligen så illa ställt att även deltagande i scouterna ska vara en ekonomisk fråga numera?

Tja tur att frugan och jag inte är scouter numera då skulle det alltså blivit 80 papp vilket är åtskilliga tältnätter bredvid en STF anläggning..🤓
 
Scoutrörelsen? Där ungdomarna förväntar sig att föräldrarna ska punga ut med 40000 kr till jamboree?

De flesta scoutaktiviteter kostar inte 40kSEK - en vanlig hajk över helgen i hemmaskogen brode inte kosta många hundringar. Jamboree kan du nog jämföra med landslagsläger i idrott och inte alla scouter åker på.Jamboree. Dessutom (var det i alla fal tidigare) så sponsrar deltagare på Jamboree från rika länder deltagare från mindre rika länder och Sverige anses nog vara ett rikt land i detta fallet. Var det Jamboree i Asien så var nog dessutom en stor del reskostnad. Jag tror inte plats på Jamboreen i Rinkaby (Skåne) kostade 40kSEK för en svensk deltagare. Nu var det iofs ett tag sedan jag var aktiv scout men har svårt att tro att det ändrats så radikalt.
Här finns säkert många nu aktiva scouter som kan presentera vad helg-hajk och vecko-läger kostar nuförtiden.
Jag varken tror eller hoppas att genomsnittliga scoutläger kostar 40000 SEK nuförtiden.
När jag var aktiv jobbade vi ihopa pengar, sålde julkärvar, grillkorv&glögg på skyltsöndag mm.

/Patrik
 
Om 4 studenter som lever på CSN ska gå Abisko > Nikkaluokta och vill tälta vid STFs stugor då vissa är nya och värderar tillgången till dass och upplevd säkerhet, så kommer de totala tältavgifterna landa på 400 x 4 x 6 = 9600 kr....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.