Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Så betraktar vi det, det går på sidan om den "vanliga" scoutverksamheten.
/P
Ja, det gör vi nog här också, men det blir samtidigt en del av en statusjakt, där folk hetsas till att skicka sina barn för att kunna visa och tala om för alla att "vi har faktiskt så mycket pengar att våra barn kan åka." Tråkigt.
 
Ja, det gör vi nog här också, men det blir samtidigt en del av en statusjakt, där folk hetsas till att skicka sina barn för att kunna visa och tala om för alla att "vi har faktiskt så mycket pengar att våra barn kan åka." Tråkigt.

I vår kår brukar de som vill åka göra en massa saker för att samla in pengar. Jag har inte varit på nån Jamboree utomlands, men var ett Rover Moot i Australien när jag var i den åldern. Vi som skulle åka hade knattediscon flera gånger i månaden, vi samlade in pant, vi ordnade t.o.m. tomtejour på julafton (vi skippade alltså att tillbringa julafton med familjen för att istället åka runt och vara tomte hos folk och få betalt så mycket de ville betala).

Nu är detta över 30 år sen så jag minns inga belopp, men det är alltså få som betalar hela avgiften ur egen ficka.

Men en Jamboree är en helt otrolig upplevelse. Jag var på Jiingijamboree (svenska nationella Jamboreen som var general repetition för den stora). Det är som att åka till OS ungefär. Det är ju i princip en mindre stad som byggs upp, 30-40 tusen "invånare", från massor med länder.

Och det lär vara otroligt svårt att pressa kostnaden mer, med tanke på att alla funktionärer och i princip hela lägerledningen såvitt jag vet jobbar ideellt. De högsta i lägerledningen har möjligen ersättning, eftersom de i princip jobbar heltid med planeringen i flera år.
 
Att du inte tycker de blir tråkiga betyder ju inte att andra inte tycker det.

Jag tycker inte heller det är tråkigt, men det finns gott om folk som vill ha "nya upplevelser" varje gång.
Jo, så är det ju. Och det drivs, är jag rätt övertygad om efter ett par decennier i reklamsvängen, åtminstone till dels av den bild av friluftsliv som skapas i populärkulturen (av vilken reklam är en del).
 
Nu gillar jag nyanserna kring kostnad bättre.
Med tanke på vad jag läste om Rinkabylägret skulle jag inte bli förvånad som det blir Jamboree där igen framöver, så när Corona lagt sig kanske det kan bli resa inrikes till Jamboree igen, för rimliga pengar.
Under tiden finns JOTA kvar (Jamboree on the air - med kortvågsradio) eller ar det blivit "JOTI" - over the internet?

/Patrik, varit med på JOTA med KV radio i ungdomen och på fysisk Jamboree som daggäst (Rinkaby)

JOTA/JOTI i mitten av oktober, borde inte kosta särskilt mcyket att ordna hemmavid, även om det kanske är lite begränsat med friluftsliv just vid KV-radio/dator:
https://fb.me/e/2z4OFpPBg

/Patrik
 
Någon gång har jag sett mina kamrater som hellre svälter en ½ vecka än sparar i butikskön, deras korg kostar oftast mer än dubbelt än min, men det de köper in är inte snålt. Jag å andra siden lagar oftast i ugnen det som kräver många olika slag och en myckehet av hackning, ger ett antal portioner som jag fryser in till senare bruk. Smakar väl och som dietistvännen tigger om receptet till. Olika val, olika erfarenheter och olika mål, är det så konstigt?
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Kommersialiseringen är i huvudsak något bra. Grejerna är idag mycket bättre än de var förr. Det har i mitt tycke gjort det mycket härligare och gjort naturen bekvämare och bättre snarare än tvärt om. Dåliga spritkök istället för gaskök som man kan steka på. Ett uppblåsbart liggunderlag som är både bekvämt kompakt och varmare än ett skumplast liggunderlag där varenda tuva skär in i ryggen.

Prylarna gör naturen bättre inte tvärt om, och de blir bara bättre och bättre. T.ex ultralätta prylar och teknik annamas ju senare i den med normala friluftsfloran. Prylkulturen kommer som jag ser det ifrån en kultur där man gärna tipsar varandra och bra grejer, dyrt som billigt. Informationen om friluftsliv finns oerhört lättillgänglig på internet.
 
Skolan skulle kunna lära alla elever att tälta och laga mat ute. Vad tror ni om det förslaget?
Jag tycker vi föräldrar har ett ansvar för våra barn och att lära dem olika praktiska saker. Vi kan inte förlita oss och lasta allt på skolan. Skolan måste fokusera på att lära ut de grundläggande kunskaperna som finns i läroplanen idag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.