Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

HasseQ: Ja, det är avgörande att få till bra upplevelser precis som du skriver, om man vill få dem att fortsätta tälta och inte bara härda dem.

Det ska vara tillräckligt tjocka liggunderlag, myggtäta tält och tillräckligt varma sängkläder. Ska det regna mycket kan man välja en annan tidpunkt.
 
Jag och sambon försöker att vara ute så mycket som möjligt med barnen, men de två stora börjar att protestera att de inte vill följa med. Den minsta är fortfarande road av att följa med ut.
 
Du har rätt. Friluftsliv omnämns i läroplanen för Idrott och hälsa på gymnasiet, dock lite mer generellt formulerat än att lära sig laga mat utomhus och tälta. Jag gissar att den ambitionsnivån varierar mellan skolor, linjer och dess möjligheter. Inga av mina barn fick i varje fall övernatta i tält eller laga mat utomhus som del av skolundervisningen, utan det är något jag som förälder fått inspirera till och lära ut.
Undrar hur många gymnasieskolor som har tält och stormkök i sitt inventarie av idrottsutrustning? Möjligen kan det finnas på skolor med specifik frilufts-, turist- eller idrottsprofil - men generellt är jag tveksam.

Jag gissar att kommunala skolor har mer egna grejer då de har haft verksamhet längre och dessutom oftast har förråd. Dessutom kan de enkelt låna av varandra då det i stort är samma verksamhet. Det är däremot inte dyrt att hyra grejerna eller för den delen köpa in egna.
När jag jobbade på gymnasiet så varierade det mellan lärarna och deras egen bakgrund och intresse men alla elever fick använda trangior (skolans egna). Orientering ingick också för samtliga elever.

Att lite friluftsliv som ligger inon idrott och hälsa skulke ta bort något från övrig utbildning har jag svårt att se. Däremot har jag lika svårt att se att det skulle ingå i mentorerna jobb att idka friluftsliv även om det sker på vissa skolor/inriktningar så är det på frivillig bas.
Den enklaste varianten för att få in betydligt mer friluftsliv är nog Brunkeflomodellen eller något derivat av den, ja enkelt så länge det finns några som ställer upp som instruktörer och inte anser att det ör någon annan som ska göra det. Rekryteringsmöjligheten för friluftsorganisationer är, baserat på utfallet i Brunkeflo, enorm. (De spelade fotboll efter skoltid och fick bland annat upp ett lag i högsta serien).
 
Tältning är mycket ovanligt inom skolan enligt mina erfarenheter. Friluftskök brukar finnas men inte alltid användas, och orientering är obligatoriskt.

Jag tror klasslärarna/mentorerna ska ta tältningen. Och där tror jag det största problemet finns. Att många av dem inte har tältat eller är för bekväma. Frågan är hur man löser det. Ett förslag: En trevlig kurs i form av en enkel övernattning i tält. De som fortfarande inte vill efter kursen slipper och blir ersatta under detta moment av frivilliga kollegor. De får istället vikariera för sina kollegor.

Det här ska vara en kul grej att se fram emot. Unga brukar älska sådant här. Läraren får en bättre relation till klassen vilket gör resten av arbetstiden lättare.

Jag skulle försöka tälta nära vatten och ha några roddbåtar och kajaker så att eleverna får lära sig ro och får lite erfarenhet av båtar.

Det finns massor av saker inom olika skolämnen som man kan undervisa om i fält där man kan visa det man pratar om i verkligheten.
 
Mina tre barn som är mellan 26 och 28 idag fick tälta via skolan på högstadiet. Om stormkök ingick i pedagogiken då vet jag inte men det tror jag.

Thure
 
Jag har jobbat på en del skolor (inte som lärare) i Värmland och jag har inte varit med om eller hört att någon klass har gjort en övernattning i tält. Det räckte med de få utflykter utanför stadsgränsen för att eleverna skulle bli överväldigade.
 
Min yngsta fick som sagt tälta redan på dagis, men då berodde det på ett etablerat samarbete med Friluftsfrämjandet. Kanske en vettig modell.
 
Det finns en ur och skur förskola bredvid den kommunala förskolan här i vårt lilla samhälle och de har samarbete med friluftsfrämjandet. Jag ser att de är väldigt mycket ute med barnen,och de har ett vindskydd där barnen kan ligga och vila/sova. Men jag har aldrig hört att de har tältat med barnen. Nu ska jag även ge eloge till den kommunala förskolan som har varit mycket ute med barnen men det har med att det finns mycket skog här så det motiverar att komma ut med barnen.
 
Tält? Mina elever får bygga sina vindskydd själva. Alla skolor borde ha råd att köpa lite snöre och några presenningar. Och stormkök kan man använda många gånger om ifall man tar hand om dem. Sedan har jag måste jag utgå ifrån att mina elever inte har sovsäckar, allvädersjackor eller kängor men jag anpassar mina hajker till det och har förstås samlat på mig lite "reservutrustning" genom att be kollegor att hellre ge bort urvuxna sovsäckar och gummistövlar till min verksamhet än att sälja det loppis. Allt går om bara vilja finns.
 
Ålänning: Mycket bra gjort att du tar ut alla dina elever på övernattningar i naturen! Fler lärare som genomför sådana saker vore önskvärt för att föra den urgamla traditionen vidare.

Jag skulle gärna se att tältning skrivs in i läroplanen. Innan dess kan alltid lärare ta egna initiativ, som bl.a. du gör, även om det är ovanligt. Ser gärna att sådana initiativ uppmuntras.

Själv förordar jag tält framför vindskydd, men det kan vara en annan diskussion.

Instämmer i det att skolan inte per automatik ska kräva sådant som kostar pengar av elever. Det går bra att lösa i det här fallet.

Har du erfarenheter att berätta om som rör fördelarna med övernattningar utomhus inom skolan, eller saker att se upp med för andra som vill planera det, får du gärna skriva för trådens läsare.
 
Ålänning: Mycket bra gjort att du tar ut alla dina elever på övernattningar i naturen! Fler lärare som genomför sådana saker vore önskvärt för att föra den urgamla traditionen vidare.

Jag skulle gärna se att tältning skrivs in i läroplanen. Innan dess kan alltid lärare ta egna initiativ, som bl.a. du gör, även om det är ovanligt. Ser gärna att sådana initiativ uppmuntras.

Själv förordar jag tält framför vindskydd, men det kan vara en annan diskussion.

Instämmer i det att skolan inte per automatik ska kräva sådant som kostar pengar av elever. Det går bra att lösa i det här fallet.

Har du erfarenheter att berätta om som rör fördelarna med övernattningar utomhus inom skolan, eller saker att se upp med för andra som vill planera det, får du gärna skriva för trådens läsare.
Tack! Eftersom jag är utbildad vildmarkspedagog från början är detta ingen stor eller svår sak för mig att göra. Nu är jag språklärare och har ganska små grupper så det är lätt att genomföra en övernattning nu och då.

Syftet med detta är inte i första hand att lära eleverna överlevnadstekniker utan att visa upp vår natur, lära dem om allemansrätten och ge dem självförtroende och kunskap så att de kan röra sig på egen hand i naturen. Tyvärr har jag inte riktigt tid nu att berätta mera.
 
Tack! Eftersom jag är utbildad vildmarkspedagog från början är detta ingen stor eller svår sak för mig att göra. Nu är jag språklärare och har ganska små grupper så det är lätt att genomföra en övernattning nu och då.

Syftet med detta är inte i första hand att lära eleverna överlevnadstekniker utan att visa upp vår natur, lära dem om allemansrätten och ge dem självförtroende och kunskap så att de kan röra sig på egen hand i naturen. Tyvärr har jag inte riktigt tid nu att berätta mera.
Jag tror det skulle vara bra för många elever att komma ut mer i skogen, Kanske någon form av utomhuspedagogik. Men då behövs det lärare som också vill ta tag i detta. Och sen är det ganska stora klasser så få ihop den logistiken är inte det lättaste.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.