Naturbehov i Sarek

Jag ska till sarek i sommar och vandra för första gången i mitt liv. jag har läst på om det ena och det andra men så dök en fråga upp som jag inte riktigt hittar svaret på.

När naturbehoven kallar: Hur går man tillväga?
Grop och gräva ner pappret?
Grop och bränna pappret?
Grop och annat?

//robin

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
robin_s; sa:
Grop och bränna pappret?
Grop och annat?
//robin
Leta fram ett sten som inte ligger vid vatten och inte vid en stig. Du vänder bort stenen och skiter. Sedan lägger du pappret på skiten, pissar på allt och lägger tillbaka stenen.

Jag förstår inte...

.... vad det finns för behov av natur i Sarek.

Där finns väl ändå så det räcker!??

:)

robin_s; sa:
Jag ska till sarek i sommar och vandra för första gången i mitt liv. jag har läst på om det ena och det andra men så dök en fråga upp som jag inte riktigt hittar svaret på.

Grop och bränna pappret?
Grop och annat?

//robin

Lite OT men Sarek brukar inte rekommenderas som första-vandrings alternativ.

Tillbaka till ämnet, jag lägger en sten över min produktion och bränner pappret.

Mvh
Peter P.

om naturbehoven...

Det viktiga är att inte resultatet syns. Hitta naturliga gropar är kanske vettigast. Där samlas vatten och förbränning sker bäst(både naturlig och med sticka).
Är det torrt, så bränn INTE pappret,utan tryck in det i det varma i stället med pinne eller sten. Finns inget vidrigare än wc-papper som flyger omkring. Undvik att göra bestyr under stora naturklippor där man ofta söker skydd för vädrets makter. Det är inte roligt att sova brevid avföringshögar.
Min första vandring(170 km)gick genom Sarek med erfarna vandrare.Om du gör det med någon erfaren är det ok, men undvik att göra det ensam som allra första vandring. Håll dig i då till "motorvägarna" dvs de stora lederna kring Sarek. Inuti Sarek är det alldeles för stora områden man kan tappa bort sig på. Ruotesvagge är ganska trygg och ofta vandrad inne i Sarek.
Kolla diskussioner och inläggen om lättpackning(inte extrem). Ta dem på allvar. Jag led med en 32kg:s packning i två veckor(sjönk tll 27kg).Det var inte skojigt, fastän vandringen i sig var härlig. Jag fick ett kroniskt Sarek-behov :)
Med önskan om en trevlig, trygg vandring.
Kent

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips