Nån mer än jag som blir kär i någon pryl.

Att återigen slå upp det tält jag använt på långresor känns (efter uppehåll) som att komma hem :)
 
Min tunna, släta och vindavisande fleece. En tröja som jag använt som ytterplagg i svenska fjäll, på platten kring stockholm och höga kusten, grillkvällar lite varstans, i Sahara, spanska kusten, Thailand, Californien, flera vändor genom alperna och diverse länder de bergen går igenom etc etc etc. Blir det lite kallare blir den mellanlager istället.

Helt enkelt det bästa, mest mångsidiga plagget någonsin. Inte för varm, inte för kall och precis lagom vindavisande för att funka som ytterplagg i många lägen där en tunn softshell är för varm men ullunderställ är lite för svalt (just på grund av vind, inte temperatur). Hade den klarat regn marginellt bättre hade det varit mitt perfekta plagg.

Självklart slutade den tillverkas året efter jag köpte min, så nu vågar jag knappt använda den längre för jag vill den ska hålla så länge som möjligt. Vilket liksom tar bort vitsen med ett mångsidigt plagg litegrand...
 
Min tunna, släta och vindavisande fleece. En tröja som jag använt som ytterplagg i svenska fjäll, på platten kring stockholm och höga kusten, grillkvällar lite varstans, i Sahara, spanska kusten, Thailand, Californien, flera vändor genom alperna och diverse länder de bergen går igenom etc etc etc. Blir det lite kallare blir den mellanlager istället.

Helt enkelt det bästa, mest mångsidiga plagget någonsin. Inte för varm, inte för kall och precis lagom vindavisande för att funka som ytterplagg i många lägen där en tunn softshell är för varm men ullunderställ är lite för svalt (just på grund av vind, inte temperatur). Hade den klarat regn marginellt bättre hade det varit mitt perfekta plagg.

Självklart slutade den tillverkas året efter jag köpte min, så nu vågar jag knappt använda den längre för jag vill den ska hålla så länge som möjligt. Vilket liksom tar bort vitsen med ett mångsidigt plagg litegrand...

Kan denna jämföras med något plagg, tex Klättermusen Mithril?
 
Min favoritpryl är nog min sovsäck, WM Megalite. Funkar större delen av året. Med extern förstärkning kan jag köra den året om, men gör inte det av praktiska skäl. (Byter hellre till en bättre sovsäck.)
 
Kan denna jämföras med något plagg, tex Klättermusen Mithril?

Den jag har är en variant av Norröna Narvik warm2 jacket eller liknande benämning. En herrmodell av denna.

Det plagg som nu säljs under snarlika namn är helt andra material och egenskaper.

Jag äger även en Klättermusen Frode, som jag tror ska vara samma material som Mithril fast med huva. Den används flitigt när det är än kallare, men tröjan andas betydligt bättre, släpper genom lite mer vind och är förstås mycket mjukare och stretchigare. Så den passar mycket bättre för mig i de flesta sammanhang, särskilt när man rör mycket på sig. Enda nackdelen är att den inte klarar regn alls.
 
Mina Lundhags Militär från 1991, omsulade till ett par Scout förra året. Det finns naturligtvis lättare skor, men jag känner det lite som att jag sviker dom om dom inte får följa med.
 
Jag är kär i Klättermusen Gnå, en ryggsäck som jag tror kan bli en livspartner. Har inte skaffat en än, men jag hyser starka känslor för denna säck och kommer tids nog att skaffa en :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
erito mer co2 från gaslykta än 1 människa? Utrustning allmänt 7
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.