Namatj

Det har dryftats en hel del om Namatj innertältduk som hänger ner, men hur har ni löst problemet? Jag tror inte att ett av Hillebergs populäraste tält, enbart har missnöjda ägare. Själv har jag funderat på att höja fästpunkten för innertältduken, från nederkant golv upp till överkant golv eller sätta dit ett nytt fäste som jag kan sträcka, men det kanse kommer att ställa till nya problem genom att inner och ytterduk kommer för nära? Har någon provat denna lösning eller har ni andra?
 
Har själv (är ca 185 lång) ett Nammatj 3GT som jag använt under 50-talet dagar såväl vinter som sommar (ca 40/60). Normalt är kondensen obefintlig sommartid varför problemet blir försumbart. Vintertid är min erfarenhet att tältet drar på sig en hel del kondens och att innertältet stundom blir ganska blött. Om fotändan på sovsäcken ligger ann mot tältet överförs fukten naturligtvis snabbt till sovsäcken. Normalt är dock kondensfukten (på säcken) orsakad av utandningsluften klart mer omfattande och obehagligare än den fukt som fotändan får av tältet.

Personligen har jag inte vidtagit några åtgärder för att motverka eventuella negativa påföljder som den lutande fotändan kan ge upphov till då jag anser problemet vara försumbart. Jag tror dock att den enklaste lösningen vore att tillverka ett ”hölje” (strumpa) av något vattentåligt material som man trär över den nedersta delen av sovsäcken. Det bästa sättet att undvika problem är generellt att vara noggrann när tältet sätt upp så att fotändan får en bra spänning.

Jag tror att huruvida man upplever det lutande innertältet som ett problem eller ej har mer att gör med ens inställning till problemet än problemets art, då det enligt mig inte innebär någon reell komfortförsämring. Om man känner på sig att man kommer att aktivt ogilla att vakna upp med en sovsäck vars yttertyg kan vara fuktigt i fotändan bör man nog välj ett annat tält. Det lutande innertältet är en potentiell nackdel som man får väga mot tältets fördelar. Det finns ju mänger med andra tält med raka innerväggar, kanske bör du titta efter ett sådant.

/Johan
 
Det absolut bästa alternativet vintertid är att ha dörren mellan absiden och innertältet öppen. Har aldrig upplevt några större problem med Nammatj och spenderat säkert 100 dygn i ett sådant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomiz Namatj 3 Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.