Haglöfs Genius ettsmartare tält?

Haglöfs Genius ett smartare tält?

"Genius ett smartare tält"
Ja så står det på Haglöfs fina häfte om detta tält som ska revolutionera tältmarknaden. Detta tält har nu börjat komma ut i butikerna och det känns ju lite spännande.
Haglöfs skriver saker som:
"Det kombinerar de bästa egenskaperna hos tunneltältet och kupoltältet. Det har kupoltältets maximala yta och volym och tunneltältets naturliga, rymliga absider."

"Det är mer flexibelt att använda och lättare att sätta upp än något annat fyra säsongers tält vi känner till."

När man sätter upp tältet börjar man med att lägga ut golvet på marken för att sedan fästa de färgkodade bågaran i detta. "Det går inte att göra fel."

Därefter sätter man fast inner och yttertältet. Man kan välja om man sätter upp innertältet eller yttertältet först och man kan även välja att bara sätta upp endera. Vit hake på vitt spänne sen lösersig resten även här omöjligt att göra fel!

Samtliga modeller är vindtestade och klarar mellan 35 och 45 m/s.

Fördelarna som jag ser det måste ju vara att enkelt kunna variera hur man vill ha tältet uppsatt och att kunna ha yttertältet uppsatt med innergolv samt att det är golv i delar av absiden på gott och ont (vet inte om jag känner att det behövs men ok). Men hur blir det med skarven mellan innertältet och det separata golvet? Kommer myggen/markfukten in där? Antar att de tänkt på och löst detta....
Utrymmena verkar hyggligt generösa även om absiderna inte ser så värst stora ut.
De skriver endel om sin nya fantastiska väv som är extremt rivstark och inte fortsätter att rippa ens i 45 m/s. Att de har låg vikt, stora ventiler och så vidare..... Kort sagt det mesta som andra seriösa tälttilverkare (Läs hilleberg) säger sig ha.

MEN:
Kan lösningen med att sätta upp golvet först och sedan resten verkligen resultera i att det är lättare att sätta upp än något annat fyra säsongstält? Jag tycker inte mitt hilleberg är direkt krångligt. Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt mycket enklare att börja lägga ut ett löst golv på marken om det blåser ordentligt på fjället.

Är dessa tält så geniala och branbrytande som Haglöfs vill ge sken av eller är det bara ett desperat dödsryck och ett försök att inte vara som andra i den hårda konkurrensen på tältmarknaden? Är de rent av ett alternativ till hilleberg för den som vill ha "det bästa"? Klarar hilleberg 35-45 m/s?

Vad tycker/tror ni???

Har någon testat ett genius?

/Andreas

OBS! Jag har inte sett tältet uppslaget utan går bara på vad jag sett i Haglöfs katalogen och detta specialhäfte om tälten, samt testet i utemagasinet.
 
Test i Utemagasinet

Utemagasinet hade om test med genius för några nummer sedan och det fick om jag inte minns fel mycket bra kritik. kanske värt en titt...??

MVH
Cristoffer
 
Genius tält - Krånglig ingång?

I mitt letande efter ett nytt tält har jag kollat lite på Genius och då främst Genius12 som håller en bra vikt.Jag har dock inte sett tältet uppsatt eller "live". Det som slog mig direkt var att Genius12 ser trångt ut för 2 personer och att ingången är placerad som så att den som ligger längst in måste klättra över den person som ligger längst ut för att komma åt ingången. Jag tror att det gäller samma sak för Genius23.

Vad gäller innertältet tror jag att det har ett eget golv så att myggen inte slinker in. Jag tror dessutom på idéen med separat yttergolv. Både hilleberg och mountain hardware säljer ju detta separat. Nackdelen kan ju vara att det blir fler lösa delar som blir svårare att hantera i hård vind.
 
Lite funderingar

Efter att ha läst katalogen så har jag ett par frågor :

* Extra golv, ska det verkligen behövas? Hur många är det som använder sig av extragolv till sitt tält? Det blir bara extra vikt att släpa på... Eller ska man vända på frågan :är det vanliga golvet(i innertältet) för klent ?

* Märkta bågar. Innebär det att bågarna är olika långa och måste sättas upp i en viss ordning och dessutom på sin specifika plats? Jag uppskattar verkligen att mitt Keron har samma längd på alla bågar (speciellt vid dåligt väder och då det är mörkt!).

/
Hasse
 
om genius...

Jag tycker också det verkar konstigt det där med golvet....dubbelt golv alltså....verkar lite överdrivet i grundutförande.

Vad gäller bågarna verkar det som om de har två olika längder som är färgkodade, rött och gult för att de ska komma rätt. Omöjligt att göra fel skriver de men visst verkar de väl enklare att ha samma båglängd som i ditt Keron eller mitt Nammatj. En av de saker som jag tycker borde göra genius till att inte vara marknadens mest lättuppsatta tält.......

/Andreas
 
Extra Golv

Jag har funderat lite till över extragolvet och utifrån mina egna erfarenheter när det kunde vara aktuellt att använda och håller med föregående talare; för det mesta borde inte behövas! Vitsen jag kunde se med det var att slippa ta med sig innertältet på sommarvandringar i alperna, pyreneerna eller liknande. För dessa behövs ett vindtåligt tak och ett vattentåligt golv men knappast skydd mot mygg eller den värmeisolering som innertältet ger. Såg en poäng i att tjäna några gram...

Däremot att både ha extragolv och golv på innertältet känns lite overkill.
 
Spana in själv 19/5...

.. om ni bor i Västerås förstås. Naturkompaniet kommer att ställa ut tält och friluftskök, troligen i stadsparken, 19/5. Läge att syna Haglöfs tält samtidigt som bla. Hillebergs alltså.

Ska själv dit då PU-beläggningen på mitt Fjällräven Everst III från 1986 börjar släppa. Sällan man ser ryggåstält numera förresten. Lite charmigt är det med gamla slitna grejor som bevisat att de fungerar.

Friska hälsningar
Ronny
 
Synpunkter

Efter att ha läst några inlägg angående Genius, så vill jag lägga några synpunkter på, som jag ser det, för och nackdelar med detta tält.
Jag har under ett antal år använt ett Fjällräven Everst III , och detta tält är lite bökigt att sätta upp när det blåser, fördelen är dock att när man har fått upp tältet kan man lätt flytta det så att ”stenen eller roten” inte hamnar mitt under rumpan, även på vintern är det lätt att flytta på plats, om snön inte bär. Jag förmodar att dessa för och nackdelar även gäller Genius men vist är det vansinne att måsta ha färgkoder för att få stängerna på rätt plats. Jag har nu övergett Fjällräven Everst III och köpt ett Nammatj 3GT, Första gången jag skulle sätta upp tältet (förutom i butiken) var det mörkt och snö, jag var alltså lite osäker på hur tältet skulle sättas upp men det tog ändå bara ca 20 minuter trotts pulsande i snön och mörker. Jag tror inte detta hade varit möjligt om stängerna hade varit olika långa.
En annan sak varför skulle D-formade dörrar förhindrar blöta dörrar?
 
Tack!

Hej.

Det var en bra artikel Andreas, jag upplevede den som ärlig även om du naturligtvis tycker att detta är världens bästa tält, du har ju varit med och designat det, konstigt vore väl annars.

Jag fick lust att springa till affären med en gång ;-)
(Hoppas haglöfs betalar en slant för den ... )

Själv äger jag ett Mt Hardwear Trango... Som ofta lider av blött innertält i dåligt väder... Som vinterklättrare skulla jag dock inte kunna leva utan de STORA absiderna...

Tycker idén med dubbla golv är rätt bra, särskilt på vintern, då kanske man kan undvika det värsta snökaoset i absiden? Kanske ska investera i en "footprint" till mitt tält. Är det nån som vet om footprint och innertält funkar tillsammans på Mt Hardwear?

/Niklas, frilansande utsidan hacker
 
Kupol vs Tunnel...

Hej!

Efter att ha gått i tältbytartankar en hel vinter, gjort egna utvärderingar med hjälp av tält sajter på Internet, kollat på inlägg här, läst Johan Lorins fina "Tält" tankar här på Utsidan, läst Ute Magasinets test och varit i butiker och känt/klämt på material m.m. har jag kommit fram till att det finns tält och tält!

Både Haglöfs, Hilleberg och Fjällräven har mycket fina tält och man måste nog utgå från sina egna behov och krav för att hitta rätt!

Själv har jag haft en massa olika tält genom åren, tältat under alla årstider och företrädesvis vintertid i fjällen. Mitt senaste tält var ett Helsport Rundö 4 tunneltält. Det har funkat bra i närmare tio år men "Gav upp" på min sista vintertur i minus 20 grader.

Personligen uppskattar jag tunneltälten för dess stabilitet, fina utrymmen etc. Det jag saknat i alla tider är dock en större absider där man kan laga mat i dåligt väder och inte minst förvara sin utrustning. Mitt val stod då mellan två tält, Hilleberg Keron GT3 eller Fjällräven Akka R/S3!

Efter att ha jämfört dessa två tält i alla avseenden föll mitt slutgiltiga val på Akka, mest för priset och vikten, jag tycker också att Hilleberg "Höjer" sina egna produkter till skyarna i sin reklam och läser man deras broschyr alt. går in på deras hemsida så är ju alla deras tält bäst...

Nåväl, jag låter det vara osagt om huruvida deras tält är så mycket bättre, jag har utifrån mina egna krav gjort mitt val.

Några tips till Dig som också funderat på ett Akka!

Precis som man skriver i Ute Magasinet test kan det vara svårt att finna ingångarna till kanalerna i mörker. Det har jag löst genom att tejpa 8 cm långa reflexer på utsidan av tältduken, även praktiskt när man ska hitta tillbaka till tältet i just mörker.

I både absidern och i innertältet finns det extra öglor för att fästa torklinor, totalt får man upp sex linor som tillsammans ger mycket rejäla torkmöjligheter.

Nu väntar en spännande sommar då tältet ska hårdtestas inför vintern...

Hur jag löser ventilationen vintertid har jag inte funderat så mycket på ännu, tips emottages tacksamt.

Bästa hälsningar /Lasse

P.S. När jag läser många inlägg om tältning i mörker verkar det som flera inte "upptäckt" att det finns pannlampor att använda! Jag skulle aldrig drömma om att ge mig iväg på en tur utan pannlampan... Nu har det ju kommit schyssta diodlampor som bör testas också. D.S.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
petratetra Haglöfs-tält Genius Bo och sova 3
A.S. Haglöfs genius tält... Bo och sova 4
eldebrink Haglöfs Genius Bo och sova 3
ulf_n Någon som hunnit använda Haglöfs Genius? Bo och sova 8
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.