Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone?

Har letat mig blå efter recensioner på denna säck men endast funnit en på finska. Mina språkkunskaper begränsar sig till hyvvä och en del fula ord så den hade jag ingen nytta av. Har läst en del om #25 här på detta forum och det var väl blandad kritik...

Nåväl, köpte en sådan säck idag och nu undrar jag om jag gjort ett fynd. Hittade en för 999 kr på Stadium så jag slog till. Komforttemperaturen är angiven till -10 grader men det är väl enligt det gamla systemet? Det är tänkt att min son som är åtta år snart skall använda denna. Med tanke på att han bara väger 30 kg och att säcken är strlk medium (<190cm) borde han väl klara att hålla värmen iaf ner till +-0?

Nån som har egna erfarenheter av denna säck och kan dela med sig? Har ju öppet köp i två veckor :)

Själv har jag en Ajungilak Komfort -8 som jag är helnöjd med.
 
Går tydligen inte att ändra i inlägget efter 30 minuter men att svara på sitt eget inlägg fungerar...

Nåväl, tänkte bara uppdatera lite efter att ha jämfört de båda säckarna (Haglöfs Ultra Pro #18 och Ajungilak Komfort Egg-shape). Testat på golvet i sovrummet så ta det med en nypa salt. Upplever Ajungilak som skönare. Dels är den ju rymligare men jag tycker tyget och fyllningen känns lite gosigare om man säger så. Kan ju bero på att Ajungilaksäcken är inkörd... Tycker även att Haglöfs thermokrage och luva känns lite för stora (hålets storlek är ganska litet. Hänger ni med?). Vill personligen ha relativt fritt vid huvudet så att jag får ordentligt med luft. Om jag var tvungen att välja mellan dessa två så vinner Ajungilak lätt och detta säger jag utan att veta hur Haglöfs beter sig ute i verkligheten.
Troro ändå att det är en prisvärd säck. Är det nån som vet en sovsäck runt tusenlappen som är bättre så tager jag tacksamt emot tips.

Lite OT: Kemtvätta en syntetsäck? Har förstått att man inte ska tvätta ihjäl sin sovsäck men jag funderar på om det är skonsammare att kemtvätta den. Är det nån som vet?

Mvh
 
Jag köpte en Haglöfs Ultra Pro #18 för tre (?) år sedan och har haft den vid varje tillfälle sen dess. Då kostade den nog 2000+ tror jag så det låter som ett stort fynd.

Det är en mycket bra säck som jag enbart har varit nöjd med. Tror aldrig att jag har frusit i den och ned till några minusgrader skall det inte vara några som helst problem, även utan kläder. (Har dock alltid använt mig av sovsäckslakan - både för att slippa tvätta och för att öka värmeförmågan). Har du dessutom sovkläder på dig så håller den ytterligare några grader. Nej, värmeförmågan är det inget fel på. Den är även förvånadsvärt bra att ha när det är varmt. Hade den faktiskt i Paris i juli (!) 2003, fast då mest som täcke :). Men, som sagt, den funkar bra för de flesta temperaturer.

Jag personligen gillar skarpt huvan och tycker att den funkar bra - men det är ju lite av en smaksak.

Dess enda nackdel är den relativt höga vikten och volymen.

Jag har själv aldrig provat Ajungilak, det är möjligt att den är bättre på vissa punkter, men du kan i alla fall aldrig bli missnöjd om du väljer Ultra Pro.

Appråpå tvätt så rekommenderar jag skarpt att du skaffar sovsäckslakan redan till första användandet. Då dröjer det nog minst tio år innan du behöver tvätta den. Det är billigt och lätt att sy själv.

Summa summarum, att skaffa en sådan säck till en åttåring är nog lite overkill men han kan ju samtidigt ha den att växa i.

Skriv gärna om det är något mer du undrar.
 
Jag har samma säck fast Ultra Pro 12 och den är riktigt trevlig. Välbyggd och har använts ner till -28 grader utan några större problem. Enda nackdelen är att den inte torkar så sagolikt fort, men en säck ska ju aldrig bli blöt heller ;)

// Jocke
 
Äsch, jag behåller den. Gissar att det blir svårt att hitta något motsvarande för det priset och min son älskar den. Vi drar ut till nån klippa och sover under bar himmel om det inte blir regn förstås. Passar ju bra när det kryper nedåt +5 på nätterna än sålänge.
Ska se om jag kan hitta ett såntdäringa sovlakan nånstans.

Tack för svar!

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
Maria~ Sovsäck Haglöfs Ultra Pro 18 Bo och sova 2
Niclas Haglöfs Ultra Bo och sova 3
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.