Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis

Är den någon som har erfarenhet av denna säck, hadetänkt att använda den som en vintersäck, är lite orolig att den inte håller temperaturen när det blir riktigt kallt. Säcken är specad till -14.
Är den någon som har erfarenhet av den. Intersport rear ut sina haglöfssäckar nu till halva priset, därför så blir priset väldigt intressant.

Tacksam för svar snarast, fanns bara en säck kvar och på söndag bär det av till Storulvån.

Erik
 
-14...

Ska vara lungt nu under vårvintern, om det skulle ligga runt -20 så kompletera bara med lite kläder och se till att ha hyfsat med isolering under!

Ha det skönt i tältet!

//A
 
fahfne; sa:
Är den någon som har erfarenhet av den. Intersport rear ut sina haglöfssäckar nu till halva priset, därför så blir priset väldigt intressant.
Om de kunde rea säckarna till halva VIKTEN så vore de mer intressanta i mina ögon. 2430g i 190-centimetersklassen (om du inte klarar dig med en 175cm-säck, på ynka 2110g). Tycker du ska satsa på en dunsäck istället.
 
Jag hade den säcken på Aconcagua för drygt två år sedan och då hade vi som kallast -30 grader. Jag la en Nalgene flaska med varmt vatten i fotänden och hade det hur gott som helst i säcken. -14 grader är i underkant enligt den nya graderingen så den duger enligt min erfarenhet väl som en vintersäck. Nackdel för vikten men halva priset gör ju den prisvärd.

Mvh Micke
 
fahfne; sa:
Är den någon som har erfarenhet av denna säck, hadetänkt att använda den som en vintersäck, är lite orolig att den inte håller temperaturen när det blir riktigt kallt. Säcken är specad till -14.
Är den någon som har erfarenhet av den. Intersport rear ut sina haglöfssäckar nu till halva priset, därför så blir priset väldigt intressant.

Tacksam för svar snarast, fanns bara en säck kvar och på söndag bär det av till Storulvån.

Erik


Var hade du tänkt använda den som vintersäck ?
I sverige blir det allt som oftast kallare än -14.
skall du ha en vintersäck så köp en riktig vintersäck istället. köper du något halvdant så är det att kasta bort pengarna för om du skall vintertälta så kommer du ändå att köpa en riktig vintersäck då denna inte kommer att duga. för kall och för sin temp ganska tung.

Den duger säkert till höst och vår men för vinter hade jag valt något annat.
En sovsäck är så mkt mer än bara det du sover i.

nu har jag ju inte testat just den du tittar på, men jag har en annan haglöfs säck som jag använt några få gånger och gett upp med då den dragkedjan som sitter där alltid krånglar. Numera används den som täcke på sommaren endast.

lycka till
 
Jag lånar tråden lite. För det är ju ett relaterat ämne.

Angående vintersovsäckar, ponera att jag vill kunna sova skönt utan att vare sig bada i svett eller frysa, i alla natttemperaturer mellan säg 10 och -25 grader

Men om jag köper en säck med comf temp säg +5 grader (och så har man sovsäckslakan så den blir lite varmare än så.), och så köper man en vintersovsäck specad till -20 eller -25 grader..
Sover man då i säg -7 grader, så lär det väl bli hyffsat svettigt i vintersäcken, och kallt i sommarsäcken

Vad ska man tro om idén att köpa en lätt sommarsäck lagom till det, och en vintersäck för kanske -10 eller -15 grader, och sen använda båda när man är ute och det är kallare än så? Rent viktmässigt så är det väl ingen höjdare, men i dom temperaturerna hade jag tänkt ha pulka, så det spelar nog ingen större roll.
Är det en förkastlig ide för att alla sånna här kompromisser inte blir bra till nått, eller för att det inte skulle funka av komfortskäl?
 
Lånet fortsätter...

Jag är själv inne på samma tanke. Att köpa en bra säck med komf på -9 och isf kompletera up den med en sommarsäck med konf på +-2..

Jag strävar inte att varaute i januari och åka skidor precis utan oftas är man ute på vårvintern..som nu!

Sneglar på Marmots och Rab:s säcker.. en Pinnacel Reg på vintern.. :) eller en sawtooth

//A
 
jag kör med en säck med komfort på -3 och en med komfort på -8 och med båda säckarna sover jag iaf jättebra i -16. tror lätt att det går bra ner till -25 med underställ. Eftersom det var lite väl varmt vid -16 i båda säckarna. Min vän sov samtidigt i en -8 säck med en dunjacka ovanpå och hade det ok.
 
lleberg; sa:
Jag lånar tråden lite. För det är ju ett relaterat ämne.

Angående vintersovsäckar, ponera att jag vill kunna sova skönt utan att vare sig bada i svett eller frysa, i alla natttemperaturer mellan säg 10 och -25 grader

Men om jag köper en säck med comf temp säg +5 grader (och så har man sovsäckslakan så den blir lite varmare än så.), och så köper man en vintersovsäck specad till -20 eller -25 grader..
Sover man då i säg -7 grader, så lär det väl bli hyffsat svettigt i vintersäcken, och kallt i sommarsäcken

Vad ska man tro om idén att köpa en lätt sommarsäck lagom till det, och en vintersäck för kanske -10 eller -15 grader, och sen använda båda när man är ute och det är kallare än så? Rent viktmässigt så är det väl ingen höjdare, men i dom temperaturerna hade jag tänkt ha pulka, så det spelar nog ingen större roll.
Är det en förkastlig ide för att alla sånna här kompromisser inte blir bra till nått, eller för att det inte skulle funka av komfortskäl?

Det finns många trådar här på utsidan där dubbessäckssystem diskuterats och kontentan är väl unjefär denna:

+ Billigare, flexiblare. Lättare (när man slipper ta med vintersovsäck och istället tar med en höstsovsäck)
- Tyngre (när man använder hela systemet)

Ett dubbelsystem kräver ju dock att man har en sovsäck som är större än den andra (oftast den tunnare) så att den inte trycker ihop loftet. Lagom trymme är A & O i dessa lösningar. Sen är det bara att gå halvvägs att köra dubbelsystem i all enkelhet, det kommer verkligen till sin rätt när man dessutom har ett innerlakan inuti. Siden är vad jag rekomenderar!

Jag använder dubbelsystem och det är enligtt mig överlägset, speciellt iom att man ofta inte behöver den extremaste kombinationen och stege ner till sommarsäcken då blir långt, då är det skönt att kunna bara ta med höstsäcken. PÅ detta sätt sparas vikt på många turer.

I huvudsak kan man säga att vintersäckar presterar bättre just när det är kallt, har man 3000-4000 att skaka fram bara sådär så må det väl vara hänt men annars skulle jag säga att det inte är motiverat att köpa när man använder den ca 10-20 dagar om året. Skulle jag skida över grönlande eller hela kunsleden skulle jag fundera äver det, men en eller två årliga fjällturer med pulka kommer det inte på tanke!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.