Haglöfs Genius

Haglöfs genius bra eller dåligt

Jag har övervägt att införskaffa ett haglöfs genius 23.
Men jag har blivit fundersam. Detta då jag först läst igenom recensionerna här på utsidan, där tältet får bra kritik, och sedan pratat med en affär, där de berättade om en person som fick två bågbrott under sin första tur.
Så nu undrar jag om det finns någon här på forumet som har erfarenheter av tältet och om bågbrott är ett typfel.
Jag undrar också hur pass stort tältet är,2 eller 3 pers i verkligheten, och hur det funkar att slå upp på lite ojämn mark, med tanke på att man spänner upp bågarna i golvet.
Kom gärna med förslag på alternativa tält.

/Filip
 
genius 20

Har unget Genius 23 men däremot ett 20 och där får man då plats två pers. Tippar att 23 är för två som vill ha plats eller för tre mycket goda vänner.
Har inte haft problem med bågbrott trots ganska mycket vind, tycker att tältet verkar väldigt stabilt.
Det lösa golvet är lysande bra, särskilt vid dåligt väder eftersom man då kan ha bara yttertältet uppe men ändå ha torrt under, perfekt vid matlagning och kortspel. Vid läggdags är det bara att hänga dit innertältet.
Enda nackdelen som jag upptäckt är väl vikten.
Men jag saknar mitt gamla Tarfalatält vars botten tagit slut, finns nog inget tält med lika hög mysighetsfaktor.......
 
Har använt ett Genius 23 under tre år och gillar det skarpt. Däremot har jag knappt använt innertältet över huvud taget utan kör yttertält + golv. Detta har självklart nackdelar men ger ett mycket rymligt boende med avsevärt lägre vikt och packvolym. Att sätta upp tältet är lätt, även i hårt väder när man fått lite rutin. Spänn ut golvet, res bågarna, knäpp fast ett hörn av yttertältet (färgkodade knäppspännen), lägg över duken, knäpp fast. Sedan kryper man in och fäster yttertältet i bågarna med kardborre och hänger upp innertältet. Inte lika snabb uppsättning som ett tunneltält men säker.

Precis som namnet antyder är det 2-3 pers som får plats vilket innebär gott om plats för två och trångt för tre. Utan innertält gott om plats för tre, trångt för fyra. De rejäla stormmattorna gör att det funkar bra utan innertält även under vinter och i busväder.

En nackdel är att golvet blir blött om man slår upp tältet i regn. Jag brukar därför bära med en liten packtowl handduk som både tjänsgör som handduk och golv/kondens-tork. Kör man dessutom köket nån minut så är det torrt igen. Golvet har en egen liten packficka fastsydd där det kan packas om det är blött/skitigt.

Det jag dock saknar är att kunna gräva en rejäl grop i absiden på vintern eftersom golvet täcker denna.

Mycket stabilt i hård vind. Utan innertält funkar det även utmärkt som "samlingstält" om man är ett sällskap med flera tält.
 
Ja det var det där med absiden som jag funderade på. Jag tycker också om att gräva ur absiden. Men det kan man ju klara sig utan.
Hur är det att laga mat i absiden. Tycker det ser ut att vara en lite liten absid.
Fråga två är om man tänker sig slå upp tältet på lite skev/ojämn mark, i och med att det inte ska användas endast till fjälls. Man kan ju tänka sig att det blir svårt med bågar och yttertält när man ska montera upp tältet. Kan ju ta Tarfala i skogen iofs. Håller helt med om att det är hög mysfaktor i det tältet. De är ju dessutom hyggligt lätta tycker jag. Är dock lite skeptisk till tarfala och vinterfjäll, det ska ju klara det.
Hur skulle ni säga att Genius står sig jämfört med t.ex Fjällräven akka r/s3 shape eller vanliga akka. Jag är medveten om att det är svårt att jämföra tälten men jag är även intresserad av dessa. Vilken kan ses som det bästa tältet på fjället, då det ska användas sommar och vinter?

/Filip
 
Genialiska genius?!

Jag har använt Haglöfs Genius 23 under två sommarturer i Sarek och en i Kebnekaiseområdet. Tycker att tältet är mysigt och rejält och gillar också möjligheten att inte använda innertältet, och på så sätt få ett stort mysigt utrymme vid dålig väder. Då vi var i Kebnekaisefjällen några dagar innan midsommar blåste det hårt. Tältet stod absolut pall för dessa hårda och byiga vindar men eftersom det är ett kupoltält så "flexar" det inte lika bra som ett tunneltält vilket gör att det låter en hel del inne i tältet.

Vikten är dessutom ett stort minus. Numer har jag ett Hilleberg Nammatj (snarlikt de fjällräventält du undrar om) och vill absolut inte byta tillbaka. Enda anledningen jag kan se till att du ska välja Geniustältet är om du tänker använda i förhållanden där du behöver ett självstagande tält. Eller om du tänker låta det stå länga på samma plats på vinterturer och vill ha ett tält som tål mycket ovanpåliggande snö utan att bukta in.

Absiden är dessutom minimal på Haglöfstältet, vilket är ett minus om man vill laga mat eller förvara utrustning där.

Vänliga hälsningar
Björn Nilsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
petratetra Haglöfs-tält Genius Bo och sova 3
A.S. Haglöfs genius tält... Bo och sova 4
eldebrink Haglöfs Genius Bo och sova 3
ulf_n Någon som hunnit använda Haglöfs Genius? Bo och sova 8
ala Haglöfs Genius ettsmartare tält? Bo och sova 10
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...