Haglöfs Zensor 2s eller 3s???

Jag skall fjällvandra i mitten av augusti och tänkte då i Jämtland eller i trakterna runt Kiruna.
Vad jag behöver är en sovsäck och har därför tittat på Haglöfs Zensor 2s och 3s, men vet inte helt vilken jag ska välja.
Tänkte också säcken skulle användas under höst, vår, men främst på sommaren. Det viktigaste är att sovsäcken är för varm än kall och därför lutar det mest mot Zensor 3s, jag vet dock inte?
Tror ni en Zensor 3s är ett säkert val?

Vänliga hälsningar
/Patrik
 
Jag köpte precis en Zensor 3s som är tänkt att användas hela året utom vinterturer. Jag kan testa den i hängmattan inatt (ca 5 minus är förutspått av SMHI) och ge ett omdöme imorgon bitti om du vill?
 
Har en Zensor 2S (-3°C T-lim) och hade nog vågat ta den på fjälltur (i tält) även in i september... Syntetfyllningen är inte alls lika känslig för fukt på det sätt som dun är och man behöver därför inte ha riktigt samma marginaler. Skall Du använda säcken huvudsakligen sommartid hade jag valt 2S för att minimera vikt. Nalgeneflaska med varmvatten fixar även de kallaste nätter - bra försäkring.
 
Du får gärna ge ett svar på hur det kändes i hängmattan! :)

Det kanske blir en 3s eftersom jag inte tycker viktskillnaden är så viktig. Tänkte nog använda den höst och vår, men definitivt mer på sommaren.

Tack för svar!
 
Godmorgon!

Natten har förflutit bra. Orkade inte sätta upp hängmattan igen, vilket ledde till en vistelse på trädäck med 2,5cm thermarest under sovsäcken.
jag som är 183 cm 74kg sover gott i en Zensor 3s under bar himmel, lite blåst och från 4-5 minus upp till idag på morgonen ca 0 gradigt. Då hade jag ett sovsäckslakan, underställ, sockar och en mössa med mig i sovsäcken.

För mig kommer den fylla det behov den köptes för. Kanske att jag skulle ha ett något tjockare liggunderlag nästa gång, två lite kallare fläckar vid höfterna och axlarna kom efter några timmar, men inte så att det blev obehagligt, men som sagt, detta var bara en natts test, skall jag ha sådana nätter flera nätter i rad vill jag nog inte ha några kalla punkter alls.

Hoppas det hjälper i beslutsvåndan!
 
Jag är ganska varm av mig. Med Woolpower underställ har jag sovit bekvämt i en Zensor 2S under bar himmel i skogen i -8C. Vid -2 blev det för varm med understället och jag fick öppna på huvan något. Är supernöjd med den.
 
Om Du inte är en väldigt frusen person så tycker Jag att Zensor 2s räcker gott och väl. Har haft en själv ett flertal gånger under just den här tiden på året och det har alltid fungerat bra i Norrland. Är väldigt nöjd med säcken men syntet ger för mycket plastpåse känsla och man svettas lättare med syntet jämfört med dun. Jag har nu gått över till dun och använder endast Zensor säcken under extremt blöta förhållanden.
 
Jag och många andra här på utsidan tycker att en komforttemp för män på 0 grader är tillräckligt sommartid, några grader till skadar väl inte men nödvändigt är det knappast.

Men sen för att sätta lite griller i huvet på dig..
Min dunsommarsäck för 0gradigt kostade mig ungefär 2000 kronor och väger 600 gram, hälften så mycket som 2S.
(Ultralight 250 med hellång dragkedja från roberts.pl)

Visst att syntetsäckar har sina fördelar men jag tycker problemen med dunsäckar ofta överdrivs..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.