Haglöfs Sovsäckar

Hej

Undrar om någon har erfarenhet av Haglöfs Sovsäckar ?
Tänkte köpa en för lite senhöst aktiviteter och såg UltraPro -12grader
Är den gångbar tror ni?
 
Den lär nog funka, men det gör nog många andra säckar också.

Haglöfs lyfte sitt sovsäcksprogram rejält för ett par år sedan, men Ultrapro är en äldre säck.
Med det inte sagt att den är dålig, men den ÄR gammal (jag gissar att du har hittat den till ett bra pris).

McKinley hade i alla fall för nåt år sedan säckar med samma material och prestanda (Pertex, Thermolite och grejer), till ett bättre pris. Kolla in dem innan du köper.
 
Haglöfs?

Nja, kolla upp andra säckar innan du slår till. Haglöfs brukar inte vara så prisvärt tycker jag. Sedan vet jag att deras komforttempraturer har varit lite si sådär. Jag har haft Haglöfssäckar men har nu Rab istället som håller betydligt högre kvalitet. Priset är lite högre än Haglöfs säckarna men ändå betydligt mer prisvärt!
Lycka till
/Johan
 
Fakta eller gammalt rykte?

krabba74; sa:
Sedan vet jag att deras komforttempraturer har varit lite si sådär.

Det var nog ett tag sedan. Nu kör de enligt den mer objektiva europanormen. Och inte ens när de gick över till den så behövde de justera sina siffror särskilt mycket.

I en test jag läste för nåt år sedan (tror att det var Råd & Rön) så var till exempel de hyllade Mountain Equipments temperaturangivelser bra mycket lögnaktigare än Haglöfs.

(Men hur som helst är det ju inte siffror som avgör om man är frusen eller inte)
 
kanon!

Jag har haft ultrapro -12 i ca 5 år, och är helnöjd. Vad gäller temperaturer, är -10 det kallaste jag sovit i (vindskydd) och det enda som var kallt på morgonen var näsan! (det enda som stack ut ur säcken)

En annan fördel är att innertyget ger en skön känsla och inte "fastnar" i underställ när man vrider sig.

Det finns säkert en massa säckar som är bättre/lättare/har större snobbfaktor och det har säkert hänt en del på 5 år men jag rekommenderar den ändå!
 
säck

Att jag skulle få det bättre med den säcken än vad jag nu har är jag övertygad om eftersom jag är helt utan, då blir det lite väl kallt.
Jag hade inte planerat att lägga ut alltför mycket pengar på en säck men å andra sidan vill man ju inte köpa något skit heller. Jag har ingen koll på vad som är bra och dåligt så där av min fråga.
Jag råkade se att http://www.friluftsvaror.se/ sålde skapligt billiga säckar.

Hade tänkt satt ett tak på 1500:- för den.
 
superunderställ

En annan fundering kring sovsäckar är temperaturerna som anges. Är det enbart säcken som har den tempen och med det menar jag att man inte har något mer på sig, skulle innebära att man klarar kallare nätter när eller om man sätter på sig ett superunderställ. Eller är det räknat att alla har dom på sig redan ?
En -12 graders säck blir ju fort en -20 om man sätter på sig lite kläder.
 
Köp en nyare säck billigare!

Är det en Ultrapro 12 som du kollar på?

Då har du väl följande siffror att jämföra med:
Vikt 1900 g
Pris 1275:-
Komfort "T lim" enligt EN 13537 : ca -1 till –5, baserat på Haglöfs siffor för "1200-säckar" i det nuvarande programmet.

Jag tror personligen att du kan hitta billigare säckar med samma spec - det är ju varken en jättelätt eller jättebillig säck.
• En Haglöfs Zleep med ungefär samma spec kostar 900, och då är den inte från nåt restlager :)
• Haglöfs moderna motsvarighet till Ultrapro är Znooz 1200, kostar 1500:- och väger 1600 g

• Mountain Equipment Firewalker 3: 1100:-, 1800 g.

Vad gäller temperaturer så är det tänkt att man sover med underställ.
Ta siffrorna med en stor nypa salt, särskilt om de ingår i produktnamnet och inte anges i EN 13537.
"-12" är nog extremtemperaturen i vilket en vuxen man sover utan skador...
[Ändrat av Nordesjö 2006-02-07 kl 16:17]
 
Re: superunderställ

Stående; sa:
En annan fundering kring sovsäckar är temperaturerna som anges. Är det enbart säcken som har den tempen och med det menar jag att man inte har något mer på sig, skulle innebära att man klarar kallare nätter när eller om man sätter på sig ett superunderställ. Eller är det räknat att alla har dom på sig redan ?
En -12 graders säck blir ju fort en -20 om man sätter på sig lite kläder.

Det är ganska mycket som bestämmer om en sovsäck räcker eller inte, och en del av det är individuellt.
om du menar en sovsäck som klassificerats enl en 13537 standarden så innebär det att den har tre temperatur angivelser.

Ta exemplet Haglöfs Lim 50. (eftersom det är en Haglöfstråd)

comfort +9 C
Limit comfort +5 C
Extreme -10 C

Det betyder att i de tester som den genomgått fått värden som motsvarar att en kvinna på ca 60 kg skall kunna sova gott i den om det är mer än +9 grader.
en man på ca 70 kg kan sova om det är mer än +5
och är det vid -10 så riskerar man köldskador.

Detta är givetvis också beroende på vad du har under dig, vad du ligger på har en väldigt stor betydelse när det gäller hur mkt man fryser osv.

ålder och fysisk kondition och erfarenheter samt hur väl sovsäcken passar just dig är också saker som påverkar hur kallt man upplever det.

Kom ihåg att sovsäcken inte alstrar någon energi, den är bara en barriär och förminskar värmeläckaget mot resten av omgivningen. Det är du som alstrar värmen.

/Torbjörn
 

avslutad210712

Gäst
Om du skall ha den till senhöstaktivitet så kanske du skall se på en säck som klarar lite lägre temperatur än 12-15 (plus)grader. I alla fall om du skall upp i fjällen med den. Kan nämna att vi hade nätter alldeles över noll-gradigt i sommar i mitten av juli i Singi-området.
 
Re: Fakta eller gammalt rykte?

Nordesjö; sa:
krabba74; sa:
Sedan vet jag att deras komforttempraturer har varit lite si sådär.

Det var nog ett tag sedan. Nu kör de enligt den mer objektiva europanormen. Och inte ens när de gick över till den så behövde de justera sina siffror särskilt mycket.

Tidigare (8-10 år sedan) upplevde jag Haglöfs temp-uppgifter som rena båget, med flera test av flera säckar av flera bedömare. Detta gällde inte Mountain Equipment. Hur det är nu ska jag inte spekulera i, annat än att med tanke på att Haglöfs dubblat-tredubblat sina sovsäckspriser (ja, de har faktiskt en säck för 9000:-!) så har de nog fått skärpa sig rejält. Det känns lite mastigt att betala mer för en haglöfssäck än för något annat märke, med tanke på deras inte helt solklara rykte på sovfronten. Därmed inte sagt att alla sovsäckar de gör är dåliga, det har jag ingen aning om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
gost Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs? Bo och sova 15
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.