http://media.barometer.orst.edu/med.../Nalgene.Plastic.May.Be.Harmful-2298859.shtml
nån som vet om man ska oroa sig och kanske kasta flaskorna?
vänligen n
nån som vet om man ska oroa sig och kanske kasta flaskorna?
vänligen n
Frågan är vad man ska ha istället. Som det står nästan längst ner:
"Single-use water bottles (the type bottled water is sold in) made from polyethylene terephthalate, "#1 PET" or "PETE" are not recommended for repeat use, as a study found they may leach a carcinogenic substance known as DEHA."
Aluminium är ju inte heller så trevligt så då bör man kanske undvika Sigg-flaskorna även om jag misstänker att insidan på dessa är lackerad.
hej
för ett halvt liv sedan hade jag en flaska typ en liters innehåll gjord av nåt matrial som var smakneutralt och om jag inte missminner mej användes till konstgjorda höftkulor
nån som kommer ihåg?
vänligen n
hej
för ett halvt liv sedan hade jag en flaska typ en liters innehåll gjord av nåt matrial som var smakneutralt och om jag inte missminner mej användes till konstgjorda höftkulor
nån som kommer ihåg?
vänligen n
Cirkulerar inte PET-flaskorna i retursystemet, eller försvinner carcinogeneiteten (?) om man smälter ned plasten först?Frågan är vad man ska ha istället. Som det står nästan längst ner:
"Single-use water bottles (the type bottled water is sold in) made from polyethylene terephthalate, "#1 PET" or "PETE" are not recommended for repeat use, as a study found they may leach a carcinogenic substance known as DEHA."
Till konstgjorda höftkulor används idag Titan, hårdare än stål lättare än aluminium.
Cirkulerar inte PET-flaskorna i retursystemet, eller försvinner carcinogeneiteten (?) om man smälter ned plasten först?