Något jag missat med priser och kvalitet?

Börja prata om djupare insikt verkar rätt töntigt samt att börja med personangrepp. Jag har 30 års erfarenhet av kajakpaddling så jag vet vad jag pratar om.
Vill man ha en faltkajak så visst då ska man köpa en sån men man ska vara medveten om vad man köper.

En gummikajak kommer alltid vara långsammare än en glasfiber. Underhållet är högre på en tex Klepper än en glasfiber. Dels fräter salvatten samt solen mattar materialet som Klepperkajaken är tillverkad av. Därav högre underhåll.

Kajaken flexar i vågor vilket påverkar farten negativt.
Gummi är ett långsammare material. Det är bara att provpaddla så känner man direkt skillnad.

Sen har den fördelar vid transport, förvaring samt att den går att segla. En fördel till är att Kleppern samt flertalet faltkakajer är betydligt stadigare än traditionella glasfiber havskajaker. Dock finns det så många stadiga enmans glasfiber att det räcker till. 2 mans är oftast mer än tillräckligt stadiga.

[Ändrat av gunnar_blomquist@brevet.nu 2005-07-05 kl 09:58]
 
Man kan väl tänka sig att all tre skälen nedan är troliga skäl till att en Klepper är dyrare än en Reval.
Särskilt en privatimporterad.

Dock blir det lite väl stor skillnad på så sätt att den fördyrande ihopfällbarheten knappast är något som är viktigt för flertalet. I alla fall inte i relation till vad det kostar extra i inköpspris, underhåll, prestanda.


1. Tillverkaren/återförsäljaren har valt en högre marginal. Ofta i kombination med en exklusivare marknadsföring.

2. Tillverkaren har valt ett dyrare sätt att uppnå ett visst mål.

3. Tillverkaren har valt ett högre mål (livslängd, funktion, etc.) (som är dyrare) att uppnå.
 
Faltakajaker är enklare att reparera än glasfiberkajaker. Ett spant byts enkelt. Går väven söner kan den repareras eller bytas helt. Det tar helt enkelt längre tid att bygga en faltkajak än en kompositkajak.
Svampigheten är något som vissa uppskattar när vågorna går stora. De går mjukare i sjön.
 
Gunnar,
beklagar om du tog mitt inlägg personligt. Det var inte avsikten. Däremot att nyansera en generaliserande och missvisande bild av en hel kategori kajaker.

Din bild av faltkajaker ger inte intrycket att du paddlat speciellt mycket med dem. Du målar upp bilden av ett rejält underhåll och lömska risker. Frätskador av saltvatten????

Det löpande underhåll som jag ägnar mig åt på träkajakerna består av att jag spolar av skinnet och skelettet efter paddlingen, innan jag låter det hela torka. Om några år kanske jag lägger på ny lack på trädelarna, om det skulle behövas. Det räcker bra. Det finns fortfarande faltkajaker i drift byggda på 1920-talet.

Hastigheten ... låt oss undvika äpplen och päron ... jämför man kajaker med samma dimensioner men i olika material så kommer man att se att den avgörande faktorn är paddlarens skicklighet, inte materialvalet.

Att kajaken flexar är en given del av konstruktionen, och som Erik kommenterar, en trevlig aspekt för dem som gillar det -- här är vi inne på en roder- eller skädd-debatt, typ.

Nog om detta ... det finns mycket mer att läsa på webben. Dessutom den utmärkta "The Complete Folding Kayaker" av Ralph Diaz.

Var och en blir lycklig med sin kajak. Nu tar jag semester från den här diskussionen. Ha det bra på vattnet!

[Ändrat av Sven S 2005-07-05 kl 22:23]
 
Jag har haft en Klepper en gång så jag har paddlat den en hel del men vissa här har säkert paddlat faltkajaker mycket längre än jag. Men jag gillade den aldrig riktigt.
Paddlade ihop med ett annat par (som hade en glasfiber) på en veckotur men vi kom konstant efter med Kleppern. Sen bytte vi för att se om det blev nån skillnad...........sen ville ingen paddla Kleppern nå mer.....det var oxå så mycket bättre att packa i glasfibern som hade vattentäta skott vilket gör det mycket enklare att få ut packningen.

En gång råkade jag under paddling ut för att ett spant gick av. Då ville man avbryta den paddlingen då man befanns sig i utskärgård samt att det inte gick så bra att försöka laga den där ute.
De kanske e så att när man ger kritik för faltkajaker blir vissa upprörda som älskar dom.
Man träffar den ömma punkten.
Ord som lömska risker har jag nog inte sagt men har sagt att dom kräver mer underhåll för att kunna bevaras i bra skick. Det står även i instruktionen att man ska underhålla skinnet då saltvatten sliter på materialet.
Sen får man alltid förr eller senare in skräp, sand som oxå gör att den kräver mer underhåll.

Näe, nu ska jag ut och paddla även om det är lite väl varmt just nu. Vintern är favorittiden för paddling.
Ha en bra sommar
 
Hej Gunnar!
Du tror inte det kan bero på att Kleppern är så pass bred som ni blev efter? Klepper-2:an är ju 80 cm bred och det gör en hel del i motstånd. Feathercraft gör några faltkajaker (khatsalano) som är mer i storlek som många s.k "havskajaker av glasfiber". Enl amerikanska tidsskriften sea-kayaker var det ingen större skillnad i "fartresurser" mellan khatsalanon och en liknande i storlek fast i glasfiber. Styvheten i skrovet gör nog en del för farten men kanske mindre än vad många tror? Är själv ingen anhängare av Klepper, men faktum är att av tre kajaker jag känner till som korsat atlanten var två av dem Klepper Aerius 2. En sak till jag kom att tänka på är att även glasfiberkajaker behöver underhåll efter användning i saltvatten eller hur? Bara lite reflektioner... Må gott!
 
Visst är det väl så att fartresurserna egentligen inte påverkas av det faktum att kajaken kan fällas ihop.

Fast inledningsinlägget jämförde ju specifikt en Klepper och en Reval om jag minns rätt, och skillnaderna mellan dessa är ju stora. Bl a geometrin. Kleppern är kanske den (överlägset?) vanligaste faltbåten i Sverige (min gissning). De modeller som ser lite långa och smala ut osv. har jag bara sett på internet och antar att de är rätt ovanliga totalt sett.

Risken blir ju också att man säger att en lastbil är lika snabb som en sportbil, om den bara inte är större och tyngre...

Underhållet av en glasfiberkajak är ju relativt försumbart, och är det inte mer på en faltbåt så är det ju inget att orda om.
Jag har torkat av mina glasfiberkajaker med trasa nån gång där de varit smutsiga, fast jag har bara haft dem ett par år hittills.
 
Jamen... Nån skillnad är det väl??

Klart att man får (bör?) gilla faltkajaker för sina fördelar, och trots eventuella nackdelar. Men om nu allt annat hålls lika, då borde man väl riskfritt kunna säga som följer (eller?):

- En faltkajak är tfa "mjukhet" i skrov/yta inte fullt lika snabb/lättdriven som en, i övrigt lika utformad, glasfiberkajak.

- En faltkajak är högst troligt tfa duk-och-spant-konstruktionen i något mer behov av underhåll än en, med i övrigt samma features, glasfiberkajak.

Att generalisera fritt är ju inte alltid så bra eller lattjo, men ovanstående två påståenden är väl knappast bekymmersamma?

Sen att det finns en hög grad av förträfflighet med faltskutor är ju självklart. Men de är väl knappast bäst på allt? Eller helt utan (relativa) nackdelar, även om de är försvinnande små?

Nä, jag vill inte provocera. Bara försöka förstå detta som jag bara har spaning på via ryktesvägen... ;-)

Hej-hej!
Patric
 
vill ha.

Själv sitter jag och ser fram emot morgondagen då jag ska åka och titta på en begagnad Feathercraft. http://www.feathercraft.com Jag har igentligen ingen erfarenhet av vare sig vanliga kajaker eller ihopfällbara kajaker. Jag ser på det hela som att köpa en Morgan sportbil kontra en japansk dito. En japansk variant görs i en gigantisk fabrik av x antal robbotar för att tillfredställa så många smaker som möjligt på så många platser det är möjligt. En Morgan däremot görs i extremt få antal per år, helt hantverksmässigt och kostar därefter. En Morgan behöver inte vara bättre på någon punkt, personer vill ha en Morgan av den enkla anledningen att inte alla andra J***ar har en på garage uppfarten.

En av de som skrivit här är Gunnar och han har säker rätt tillviss del i sin kritik, men då han kritiserar att en faltkajak flexar i vågorna och tappar fart skriver i princip alla anhängare av just faltkajaker att flexet gör precis motsaten. Jag är inte rätt person att bedöma vem som har rätt eller fel men det får nog bli en faltkajak ändå. Själv vill jag nämligen inte ha samma dussin prylar som alla andra. Och det är inte fel att kunna ha en fullt ut potent kajak på pakethållaren på MC´n till sommaren.

Jag kan rekomendera besök på nedstående sidor för mer info:
http://www.feathercraft.com
http://www.klepper.com
http://www.folbot.com

Då det gäller priserna så är ett av argumenten från tillverkarna att duken håller minst 20-30 år och ramen sannolik längre. Tittar man på tyska http://www.ebay.de hittar man många gamla klepper kajaker för 5-10 tusen. Hur många glasfiber dito finns det för det priset? med 20-30 år på nacken. Antagligen ingen alls. Men då är å andra sidan inte kajakerna byggda för att de ska vara snabbast på gatan utan för att de ska hålla.
 
Re: vill ha.

sweden_faltboot; sa:
Jag är inte rätt person att bedöma vem som har rätt eller fel men det får nog bli en faltkajak ändå. Själv vill jag nämligen inte ha samma dussin prylar som alla andra.
Det är ju ett av alla de argument man har då man väljer en specifik kajak. Kör hårt! ;-)

sweden_faltboot; sa:
Tittar man på tyska http://www.ebay.de hittar man många gamla klepper kajaker för 5-10 tusen. Hur många glasfiber dito finns det för det priset? med 20-30 år på nacken. Antagligen ingen alls.
Du kan köpa en ny glasfiberkajak för 5-10 tusen. Inklusive frakt (från http://www.tahekayaks.com/ eller http://www.eastpole.ee/.) Den håller nog trettio år, om du vill.
 
Re: Re: vill ha.

[/QUOTE]
Du kan köpa en ny glasfiberkajak för 5-10 tusen. Inklusive frakt (från http://www.tahekayaks.com/ eller http://www.eastpole.ee/.) Den håller nog trettio år, om du vill. [/QUOTE]

Det är nog så sant som det är sagt. Å andra sidan tror jag inte att andrahandsvärdet på en sån kajak är nämnvärt efter samma antal år :) Mängden billiga begagnade plast och glasfiberkajaker gör att lägsta priset sjunker rejält.

Jag var i alla fall iväg och kollade på en feathercraft i söndags. Jag blev imponerad över kvaliten i material och sammanfogning. Nyare modeller av märket är dock enklare att plocka isär, men jag blev inte avskräckt. Inom sinom tid kommer jag nog att förhandla om priset och se om det går att göra det lite bättre.

Som exempel kan man köpa en Klepper AluLite dvs en lite mindre modell med aluminium ram för runt 1300 Euro begagnad i tyskland. Nypris runt 1600-1800 beroende på affär. Den ska tyvärr ha en del svaga punkter, oklart vilka enligt en tysk jag har lite mail kontakt med.


Jag tror att det här får fortsätta i en egen Faltkajak tråd senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
viktorpettersson Jolly Roger Raider - Något att ha? Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
cwmint Vem vet något om Evelyn och Klara? Paddling allmänt 1
jonoi Heter kajaktypen något? Paddling allmänt 10
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
melvin_f Aquarius Traveller, något för lättviktare? Paddling allmänt 0
Lackan Något att tävla multisport i.... Paddling allmänt 2
bjesse Något att bita i för de som kan Paddling allmänt 0
Mallaskralla Är något fel med Trappers kajaker? Paddling allmänt 16
Kalle E Någon som vet något om Rainbowkajaker? Paddling allmänt 1
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Strmbrg Något tjatigt, men kolla den som ids... Paddling allmänt 12
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.