Något jag missat med priser och kvalitet?

Vad är det som gör att en Klepper Aeurius 2 kan kosta 30.000 medans en Reval Expedition/Point 65 XP bara kostar runt 12.000?

Vad ingår i det där priset egentligen? Jag kan förstå om det är kolfiber, men vad jag vet så är dessa modeller också av glasfiber?

Det gäller inte bara denna modell, utan många andra också, som VKV..

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Vad är det som gör att en Klepper Aeurius 2 kan kosta 30.000 medans en Reval Expedition/Point 65 XP bara kostar runt 12.000?

Det gäller inte bara denna modell, utan många andra också, som VKV..

// Jocke

Klepper Auerius 2 är världens mest berömda expeditionskajak som används för riktigt långa expeditioner. Ingen serieproducerad havskajak ligger inte ens i närheten. Pris och kvalitet har sin förklaring.

Prisskillnaden mellan en VKV och en Point XP är minimal. En XP kostar 18' och en VKV Elite 21'. Livslängden på VKV borde vara längre pga av en bättre sammanfogningsteknik mellan skrovhalvorna. Den vanligaste tekniken med sammanfogning mellan däck och skrov är inte lika stark och kan med tiden börja läcka.
VKV:en har även fler tillval, dvs olika sitsar, styrsystem m.m. VKV har även livstidsgaranti.

En Current Design är mycket dyrare än de båda ovan nämnda.

Det är som med alla andra produkter att man får bestämma ifall man vill betala lite extra.
 
Vad är det som rent material och tillverkningsmässigt skiljer Kleppern från XP:n då tex?

Att säga pris och kvalitet är ju inte mycket till förklaring och att den är poppis och att det har blivit en spiral är ju kanske en förklaring, men inget som har med kvalitet att göra.

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Vad är det som rent material och tillverkningsmässigt skiljer Kleppern från XP:n då tex?

Att säga pris och kvalitet är ju inte mycket till förklaring och att den är poppis och att det har blivit en spiral är ju kanske en förklaring, men inget som har med kvalitet att göra.

// Jocke

Du kanske borde kolla upp de två kajakerna du nämner först så lär du förstå skillnaden i pris. Och det är nog snarare så att det är Kleppern som är billig och inte XP:n.
Naturligtvis finns det stora skillnader i både kvalité, utrustning och potentiellt användingsområde på olika kajaker som kan motivera prisskillnaderna.
Sen är det ju tyvärr så med kajaker, precis som det mesta vi konsumerar idag - priset på varan har mycket lite med själva framställningskostnaden att göra. Det hänger mer på kundens vilja att betala..
/ Ulf
 
Eh, Klepper Aerius 2 är en tvåmans faltkajak och har därmed funktionsmässigt två avgörande skillnader mot XP:n:

- Kleppern är dimensionerad för 2 personer. XP:n för en person.

- Kleppern har funktionen att vara demonterbar till två bördor av ryggsäcksstorlek. XP:n har inte denna funktion.

Jag anser nog att dessa skillnader i funktion är så pass stora att diskussioner om pris, produktionskostnad och kvalitet dem emellan inte är relevanta. Klepper Aerius 2 och Points XP är snarare komplementprodukter än substitutprodukter.
 
En Klepper är en kajak som har en duk av plast gummi med en träram.
Väldigt långsam/ att paddla jämfört med en glasfiber kajak.
Inga vattentäta skott i Klepper.
En Klepper kräver mer underhåll. En glasfiber kajak kräver väldigt lite och håller mycket längre jämförbart.
En glasfiber brukar hålla längre än man håller själv.
Andrahansvärdet på en glasfiber är mycket högre.
Sjö/havsegenskaperna på en glasfiber(beroende på modell) är mycket högre.
Enda fördelen med Kleppern är att den är ihopfällbar. Om man ska ta med den på ett flygplan har den sin fördel. Sen är det bara nackdelar. Det går att segla den dock. Men det kan man ju fixa till på en glasfiber oxå
Provpaddla innan köp !!!!
Så om tanken inte är att flyga med den så köp mycket hellre än glasfiber kajak.
 
Jag har en Reval Expedition, så jag är nöjd..

Ställde mig bara frågan eftersom prisskillnaden är extrem. Dock fick jag svar här ovan att den var ihopfällbar och att det var en K2:a, sådant höjer ju priset.

// Jocke
 
En tråd att hålla sig utanför ...

Vissa trådar ska man inte ge sig in och det här är egentligen en sån. Det är helt enkelt meningslöst att jämföra äpplen och päron. Jag skriver ändå ett par rader ...

Tillbaks till Joakims första fråga -- Varför är en del saker dyra och en del billiga? Ja, det kan ju bero på till exempel ...
- Hantverk eller masstillverkning?
- Höglöneland eller Låglöneland?
- Starkt varumärke eller generisk lågprisprodukt?

Mer specifikt om faltkajaker: Gunnar har ingen djupare insikt. Faltkajaker är är en bransch i sig. Det finns något dussin tillverkare i fyra världsdelar. De tillverkar snabba och långsamma modeller, billiga och dyra modeller, osv. Det enda som förenar är hopfällbarheten, med fördelarna vid resande, förvaring osv. Det går helt enkelt inte att generalisera som Gunnar gör.

Påståendet om behovet av underhåll och åsikten om havsegenskaperna är trams. Faktum är att man just i extrema klimat gärna använder faltkajaker för deras utmärkta sjöegenskaper och deras stryktålighet.

Kajaker är ett individuellt val, Klepper är inte för alla, Reval är inte för alla. Charmen är att man är både subjektiv och objektiv när man väljer. Men det är bra att veta nåt innan man tycker till.

Jag la upp en sida för några år sen för att höja kunskapsnivån kring faltkajaker. Varsågoda:
http://www2.utsidan.se/faltkajak/

/Sven
 
Hyllning till Klepper Aeurius 2

För den som är intresserad av Klepper Aeurius 2 kan jag rekommendera boken ”Med segelkajak i Skärgården” av Stig Fredin. Rabe’n & Sjögren 1979. ISBN 91 29 53977 3.

Per Brune
 
Joakim Ambrosson; sa:
Vad är det som gör att en Xxxx kan kosta 30.000 medans en Yyyy bara kostar runt 12.000?

Vad ingår i det där priset egentligen? Jag kan förstå om det är kolfiber, men vad jag vet så är dessa modeller också av glasfiber?

Kajaker (eller produkter rent generelt) med exakt samma material och exakt samma tillverkningsteknik, kan också skilja sig åt med faktor 3.

Jag kan nog nämna ett gäng glasfiberkajaker kring 30 tusen, och ett lika stort gäng kring 12.

Varför skiljer priset sig med faktor 3?
1. Kvalitet* rent generellt är svårmätbart, svårt att jämföra eller diskutera på ett konkret sätt om. Detaljer eller egenskaper kan ju upplevas som otroligt viktigt för andra. Och onödiga/fåniga för vissa.
2. Vissa produktutvecklingskostnader syns i produktens egenskaper, men inte nödvändigtvis i materialval eller produktionsteknik.
3. Image etc (marknadsföringskostnader, med mera, med mera...). Priset kan lika gärna sättas efter vad man tror att kunden vill betala, priset behöver ju inte alls ha med faktiska kostnader att göra.

-p-

*: Professorerna Bergman och Klefsjö (1995) definierar kvalitet enligt följande: "Kvaliteten på en produkt (vara eller tjänst) är dess förmåga att tillfredställa, eller helst överträffa, kundernas behov och förväntningar"
http://www.siq.se/page.asp?id=7
 
om man skall prata generellt om prisskilnader så kan man ju ibland undra varför men anledningen den finns där. Ta point. De producerar sina glasfiber kajaker i lågkostnadsländer. De använder enkla befintliga lösningar som inte kräver mycket arbete. De har få modeller som riktar sig till massorna och har få färgval.

Current designs däremot har ett mycket brett sortiment. De bygger i nordamerika, de har många speciallösningar som kräver mer arbete och blir därför dyrare
 
Jag skulle nog säga att ett högre pris kan ha tre förklaringar:

1. Tillverkaren har valt en högre marginal. Ofta i kombination med en exklusivare marknadsföring.

2. Tillverkaren har valt ett dyrare sätt att uppnå ett visst mål.

3. Tillverkaren har valt ett högre mål (livslängd, funktion, etc.) (som är dyrare) att uppnå.

Alla dessa tre val kan tillsammans eller var för sig vara skälet till ett högre slutpris.
Endast det tredje skälet skulle göra skillnad vid ett blindtest. Dessutom egentligen bara under förutsättningen att användare har ett korresponderande behov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
viktorpettersson Jolly Roger Raider - Något att ha? Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
cwmint Vem vet något om Evelyn och Klara? Paddling allmänt 1
jonoi Heter kajaktypen något? Paddling allmänt 10
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
melvin_f Aquarius Traveller, något för lättviktare? Paddling allmänt 0
Lackan Något att tävla multisport i.... Paddling allmänt 2
bjesse Något att bita i för de som kan Paddling allmänt 0
Mallaskralla Är något fel med Trappers kajaker? Paddling allmänt 16
Kalle E Någon som vet något om Rainbowkajaker? Paddling allmänt 1
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Strmbrg Något tjatigt, men kolla den som ids... Paddling allmänt 12
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.