Någon som provat det här? (Pårte)

Inga problem, det är alltid kul att läsa andras funderingar. Man får liksom sina egna bekräftade (det är skönt att höra att man inte är ensam om att ha "konsiga idéer"...).

Frågan härstammar från ett mål att ta alla toppar över 2000m, något som jag tror flera här har. Problemet just nu är att jag inte har någon att knyta in mig i. Sambon har inte riktigt samma målsättning. Sedan måste jag nog gå en glaciärkurs, verkar som om det är det enda sättet att ta alla topparna på.

Karolina:
Jorå, konstiga ideér har vi nog allihop. Har själv samma idé som dig, att bestiga samtliga berg över 2000m i Sverige. Har "endast" Pårte, Paikat och Kaskaspakte kvar. Hatar egentligen själva konceptet "att samla toppar" med nu när jag nästan är där så då måste jag ju knyta ihop säcken så att säga. :)

Vill du hänga med i Augusti eller till Kaskasapakte senare i sommar så är du välkommen. Vi brukar oftast vara tre personer men det är två av oss som har målet att ta alla topparna. Tänkte planera daturm och så lite närmre efter min Elbrus/Kaukasus resa i Juli.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jodå. Själv fick jag för några år sedan för mig att jag skulle ta alla toppar över 2000 m på mindre än 10 dagar - hade läst här på utsidan om två killar som gjorde det på 13 dagar. Hur som helst misslyckades försöket då jag först inte kom över kammen mellan Pårte och Palka som jag tänkt mig, sen fastna jag i snö på högplatån ovanför Sarvesvagge, osv, osv. Men det blev en bra tur ändå, trots att jag struntade i flera toppar och njöt av solen istället. Jag besökte ändå alla massiv med toppar över 2000 - Pårte, Sarek, Akka, Keb, Kaskasa.. Det blev nog den längsta fjällvandring jag gjort iallafall :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips