När smälter snön i fulufjället?

Passar bra för mig att resa dit den 2/6 till 6/6 2017 och tänkt bo uppe på fjället i stugorna och göra dagsutflykter därifrån. Men eftersom detta blir min första gång på ett fjäll i stort sett, ensam. Så har jag ingen koll på hur länge snön ligger kvar. Och eftersom det skiljer så från år till år tänkte jag fråga här, ni som varit där i vinter och nyligen, går det bra tror ni att vandra på lederna dessa datum runt på kalfjället? Kanske för tidigt att säga, isåfall får jag återkomma. :)
 
Kolla med Naturrummet

Naturum Fulufjället.
Mail: naturum.fulufjallet@lansstyrelsen.se
Tel: 010-2250349

Dom öppnar för sommarsäsongen 23 maj så då kanske det är "gångbart".

Just nu är det öppet till den 11:e april och dom som jobbar där vet nog hur det brukar se ut på försommaren.

Mail-länken ser konstig ut men fungerar!
 
Jag har varit på Fulufjäll kring midsommar och haft nära på snöstorm så det är i princip omöjligt att säga hur snöläge och väder är när du tänker gå.
Bäst är att följa väderprognoserna under perioden innan du ska dit och vara beredd på att avstå om det verkar olämpligt.
 
Min familj äger en stuga där uppe så jag har rätt bra koll. Svårt att veta precis dock men alla gångerna jag varit där vid den tiden så har det varit mestadels snöfritt runt fallet
 
Har varit där vid den tiden två gånger. Ena gången 2-6 juni och andra gången 28-31 maj.

Mestadels tid spenderades nedanför fjället med ett par avstickare upp på fjället. 2-6 juni hade vi upp mot 20 grader och strålande sol mest hela tiden fågellivet var helt otroligt det var som en orkester dygnet runt. Visst fanns det kvar snöfält uppe på fjället men inget som var i vägen om man ville gå.

28-31 maj var det betydligt kallare och ruggigare och mer snö även om det inte heller denna gång var i vägen. När vi var där 2-6 juni var bäcken vi tältade vid så att den gick till vaderna men 28-31 maj så gick den till naveln.

Som sagt svårt att säga. Håll koll på webbkameran som finns på naturumet och man kan även ringa dom eller så chansar man bara på att dra dit. Fint ställe men jag hävdar å det bestämdaste att det finaste finns i skogsområdena runt fjället och inte ovan trädgränsen.

Mvh Johannes
 
Tack alla, förstår att det är svårt att säga just nu.

Men fick tips idag om att åka till Nipfjället istället och har ändrat mina planer att åka dit istället, sen ta en avstickare påväg hem till Njupeskär vattenfall bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
Mike C När kommer snön på Artfjället? Fjällvandring 8
m8rten Snön i Sarek? Fjällvandring 2
fonkymon Övernattningsstugor Fulufjället Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
vandramedbarn Fulufjället Fjällvandring 15
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
mikael.lundberg.777 Fulufjället i maj? Fjällvandring 7
hbgsnix Vintervandring på Fulufjället? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
ison Fulufjället och Njupeskär Fjällvandring 6
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
mikeon Fulufjället över Kristi Himmelfärd? Fjällvandring 1
graesen fulufjället Fjällvandring 3
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
mikeon Grövelsjön/Fulufjället i maj? Fjällvandring 1
Boludo Fulufjället Fjällvandring 0
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Tipp Hund i fulufjället Fjällvandring 1
niben Sevärdheter i Fulufjället? Fjällvandring 7
malundin Stugutrustning på Fulufjället Fjällvandring 2
Kalle S Vattentillång, Fulufjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.