När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad...

Re: Labbsprit

motumba; sa:
Har en kompis som jobbar i ett labb och eftersom man gärna sparar in på vikten där det går är den 96 %-iga labbspriten en höjdare i fjällen, kaffegök på labbspit är riktigt fint efter en dags vandring.

Typ som frystorkad sprit, då?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Whiskey! Men akta sovsäcken..

Jag och mina medvandrerskor har alltid med en liten flaska whiskey. Gott som det är, gott i kaffe, gott i varm choklad.

Men (som jag tidigare nämnt här på utsidan) - akta sovsäcken om ni har syntetisk fyllning... Jag spillde lite whiskey på min Ajungilak i somras och en oväntad kemisk reaktion uppstod. Fyllningen stelnade där dropparna landat! Ingen större fara, tur bara (av flera anledningar) att jag inte spillde några större mängder.

Tipset om Irish Coffee var bra. Funderar på att överraska de andra med det i sommar. Nån som har fler drinktips?

Lumumba

petratetra; sa:
Tipset om Irish Coffee var bra. Funderar på att överraska de andra med det i sommar. Nån som har fler drinktips?

Varm choklad med konjak, värmer gott efter en dag i spöregn. Finns det även en medvandrare som tar med semlor så kan det knappast bli bättre!

/Stina

OTARD

Otard är konjaken för friluftsliv. Drickes gärna av norrmänen på Svalbard. Fryser tyvär om det är riktigt kallt, (vet inte hur kallt, termometern gick bara till -30) men är lätt att tina innanför jackan, akta tungan bara, kall sprit är KALLT. Smakar gott i en kopp varm choklad.

Baileys (17%) är inget vidare, fryser lätt och skiktar sig om man slår den kall i något varmt. Borde dock vara perfekt för sommarturen, gott i kaffet. Drambuie (40%) är ett betydligt bättre val för den sötsugne på kalla turer.

Pâ den tiden vi gick pà skid-turer i Norge brukade vi skölja ned den nyfiskade/nystekta öringen/rödingen med Linie Akvavit. Nostalgi...

Här i Spanien blir det ju som redan berättats mest rödtjut direkt ur botan.

Mvh / Mats

Pacharán är en 25%-ig ganska söt slânbärs- och anis-likör / digestiv, som bäst njutes med is i konjakskupa efter en kraftig spansk tre-rätters..

Ursprung: macho-omrâdet Navarra i norra Spanien

Att den även kunde anvándas som frilufts-dryck hade inte riktigt slagit mig.. är ocksà fortfarande tveksam...

Zoco är det kanske mest kända varumärket för denna produkt.

Lite àsikter kan man finna här:
http://www.ciao.es/Pacharan_Zoco__147910

Hela huvudet...

samme83; sa:
Har någon av er funderat på en "camelbacks" oanade potential i ämnet? Bara en liten tanke...

Det lär ju t.o.m. finnas plasttunnor som kan bäras på ryggen och som vanligtvis användas i samband med vattensport. Tunnorna har en ungefär 40 centimeter stor öppning som borde möjliggöra att få in hela huvudet. Vad tycks om detta?

saxaren
8)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips