När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad...

Man blir inte fullt så vansinning av dagens absint, eller hur?

picasso_absinthtrinkerin

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
pajaflow; sa:
Var ute o paddlade havskajak i två dagar i helgen, på kvällen satt det fint med lite absinth. Åh absint, denna dryck bland drycker!
Jag vill i samband med detta passa på och varna för den usla dryck som säljs som Absinth på Systembolaget. Det är ingen riktig Absinth och den bör undvikas, framfrallt för smakens skull. Om man vill ha riktiga doningar så får man fortfarande köpa det utomlands. Jag köpte t.ex. en flaska balearisk Absinth på flygplatsen i Alicante i julas och den är helt OK. Riktig Absinth är smaskigt! :)

Bilda bara kö

Någon skrev:
"Det betyder alltså att om man traskar runt på sörmlandsleden eller eljest i stockholmstrakten, så behövs ett femtiotal personer som bildar kö och en dörrvakt utanför tältet.
Sedan kan man nonchalant morsa på vakten, krypa in och dra tvåtusen från kreditkortet för ett helrör..."

Nejdå, det räcker med att bilda kö framför sitt eget tält

/Mattias

päronkonjak

Vill ha upp den här tråden igen.
Va ute o traskade för en vecka sen och upptäckte va otroligt bra päronkonjak o grillkorv går ihop.

Det första man ska fråga sig är varför man är ute i skogen.
Själv är jag ute för lugnet och stillheten.
Så jag lämnar brölande gasolbrännare hemma. Den lagar maten aldeles för fort.
Packar istället med 1 kg Frödinge ostkaka (för två pers) vispgrädde och lite sylt.
Sen är det bara att fixa till en ordentlig glödbädd. Ställa in ostkakan. Sen har man en 30-45 min på sig att vispa grädden i lugn och ro. Peta in lite mer glöd och bara njuta av stillheten.
Medans man smaskar i sig av den gudomligt goda ostkakan ställer man på en panna kokkaffe på glöden.
Blandar sen kaffet med cognac och toppar med den grädden som blivit över.
Tungt att bära??? Njä, man får se det från den ljusa sidan. I morgon har jag 1,5 kg mindre packning.

Re: Glögg.

Raskesven; sa:
Problemet var att jag förvarade den i en Nalgeneflaska av den mjukare typen, och trots upprepade diskningar och trots att flaskan har stått vattenfylld i månader så stinker den fortfarande glögg. Det får nog bli min glöggflaska för alla kommande jul- och nyårsvandringar.

Har du testat med maskindiskmedel? Groteskt nersmutsade kaffetermosar blir som nya inuti om man fyller varmt vatten och lite maskindiskmedel och låter stå över natten. Borde bita på glöggkryddor i nalgene också...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips