Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finns det ingen som vet? Eller är det situationen så dålig, att ingen vill svara? Det är svårt att få information. Jag har tänkt gå till Padjelanta nästa vecka, men kanske är det för jävligt där uppe..

Senast ändrad:
Har snöat igår i varje fall i Tarfala. Kallt för årstiden säger SMHI ang närmsta 10 dagarna så det är nog lugnt med myggen i nuläget.

Thure

Omöjligt att förutsäga, då kläckningen kan variera från år till år och på olika platser. Om det finns något som kan kallas normalår brukar myggläget alltid vara värst i början av Juli för att sakta avta mot slutet av månaden och betydligt lugnare i Augusti.
2017 var inget normalår, och sommaren var sen (eller om jag minns helt rätt den metrologiska sommaren inträffade aldrig i lappladsfjällen utan det gick direkt från vår till höst). Det året inträffade kläckningen i slutet av Juli och början av augusti när vi var uppe i Sarek:(
Även i år verkar sommaren i norr inletts sval varför man kan gissa att kläckningen kan bli senare än vanligt.

Jag var nyligen i Sarek, kom hem igår, och kan säga att det var inga mygg ovan 800 möh, några i Sjöfallsdalen. Det har varit kallt och blåsigt med snöbyar senaste veckan. Snön hindrade inte vandring och vattennivåerna var ganska ok.

Bilagor

• IMG_7471.jpg
    IMG_7471.jpg
    50.4 KB · Visningar: 771
Ligger just nu i Ritsem och här har myggen verkligen kommit igång. Jag vandrar söderut mot Ruotesvagge i morgon, får se om det blir nå bättre på högre höjd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips