MTB på vintern?

hejsan, har precis köpt min "riktiga" MTB, och ganska ny inom sporten, min fråga är nu hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö i skogen är det verkligen bra för cykeln säger de flesta jag pratat med, men ja har aldrig frågat någon som kan mycket om MTB, men det är väl ganska tåliga cyklar eller?
//Maria

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
iia; sa:
hejsan, har precis köpt min "riktiga" MTB, och ganska ny inom sporten, min fråga är nu hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö
Det är generellt ingen fara för cykeln. Är det riktigt kallt kan man få problem med att frihjulet kärvar, och förstås att dämpare och hydraulbromsar beter sig annorlunda. Se till att ha med reservslangar om du får punktering, det kan vara lite jobbigt att först hitta en vattenpöl och sedan knacka hål i isen för att kunna laga en punka...

Vägsalt är dödligt

iia; sa:
hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö i skogen är det verkligen bra för cykeln säger de flesta jag pratat med, men ja har aldrig frågat någon som kan mycket om MTB, men det är väl ganska tåliga cyklar eller?

En bra MTB ska tåla hur mkt snö och is som helst. Det är inget att oroa sig för.

Däremot är vägsalt direkt dödligt för drivlinan. Får du vägsalt i växelförarnas leder förstörs de snabbt. Det gäller alltså att hitta osaltade gator och vägar ut till skogen.

Per

vintercykling

okej, bra att du sa de, har ja inte tänkt på förut, visste inte att de va så farligt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips